pogo sticking چیست؟

pogo sticking چیست؟

pogo sticking یک الگوی رفتاری است که از کاربر به دست می آید. از دید موتورهای جستجو یک معیار منفی است و به عنوان یک نکته منفی آن را در نظر می گیرند. خیلی اوقات افراد به اشتباه فکر می کنند که به همان اندازه که bounce rate معیار و میزانی منفی و مضر محسوب می شود، به همان مقدار هم pogo sticking برای سئو سایت مضر است اما این طرز تفکر کاملا اشتباه است.

ممکن است پیش خود فکر کنید که bounce rate چیست و چه تعریفی دارد. توضیح مختصری از bounce rate به شما می دهیم. خیلی اوقات باعث می شود که شما وارد وب سایتی شوید و بدون آن که وارد صفحه دیگری از آن وب سایت شوید و در جایی از وب سایت کلیک کنید، از آن وب سایت خارج شوید. Bounce rate تعداد دفعاتی که این اتفاق رخ می دهد را اندازه گیری می کند.

bounce rate همیشه معیاری منفی به شمار نمی رود زیرا بعضی اوقات ممکن است که کاربر تنها به دلیل آن که می خواهد با سریع ترین روش، نیازش به دریافت اطلاعات را برطرف کند، وارد سایتی می شود و به محض این که اطلاعات را کسب کرد از سایت خارج می شود. این که bounce rate بالا باشد، همیشه به این مفهوم نیست که تمامی افرادی که وارد آن سایت شده و از آن بدون کلیک کردن روی صفحه دیگری خارج شده اند، از سایت ناراضی بوده اند. در نتیجه نمی توان به طور قطعی bounce rate را معیاری منفی دانست اما pogo sticking همیشه یک نکته منفی برای یک وب سایت محسوب می شود. اگر کاربران در صفحه، تا پایین صفحه را نگاه کنند و بلافاصله به عقب برگردند، این رفتار کلیک نشان می دهد که انتظارات کاربر برآورده نشده است و کاربران اطلاعات یا محصولات مورد نظر خود را پیدا نکرده اند و بلافاصله به صفحه اولیه برگشتند.

به این رفتار کلیک، علاوه بر pogo sticking، hub and spoke  نیز گفته می شود. استعاره ای از این الگوی رفتاری کاربران است. صفحه ورودی یک وب سایت به اصطلاح hub نامیده و صفحه فرعی که روی آن کلیک می شود، spoke است. در رفتار pogo sticking اگر کاربر مستقیما به مرکز صفحه برگردد، کاملا مشخص که محتویات صفحه ناامید کننده بوده و انتظارات کاربر را برآورد نکرده است.

شما برای آن که pogo sticking وب سایت خود را تشخیص دهید می توانید از ابزار تجزیه و تحلیل وب که از KPI های مختلف استفاده می کنند، استفاده کنید. جنبه های مختلف وب مثل bounce rate، click-on-time، click path، Session Data و رابطه بین PageViews و Unique Page Views می تواند در تعیین میزان pogo sticking به شما کمک کند. سپس وقتی آگاه شدید، می توانید اقدامات لازم را برای بهبود سئو وب سایتتان انجام دهید.

انواع pogo sticking

انواع pogo sticking

از دید موتورهای جستجو، pogo sticking یک معیار مشخص و نشان دهنده این موضوع است که وب سایت شما نتوانسته است که کاربر را راضی نگه دارد. در واقع pogo sticking این مسئله را نشان می دهد که کاربر در پیدا کردن محتوای مورد نظر خود در وب سایت شما دچار مشکل شده است و به همین دلیل بلافاصله از وب سایت شما خارج شده است. الگوریتم های گوگل با دقت بالایی می توانند این رفتار را شناسایی کنند و آن را به عنوان نکته ای منفی برای وب سایت ها در نظر بگیرند. البته pogo sticking نیز دو نوع متفاوت دارد. در زیر نگاهی به انواع آن می اندازیم.

  1. pogo sticking خارجی:

pogo sticking خارجی به نوعی از آن اطلاق می شود که به صفحه نتایج موتورهای جستجو یا SERPs ارتباط دارد. اگر کاربران همان رفتار pogo sticking را بر روی صفحه نتایج جستجوی مورد نظرشان در موتورهای جستجو انجام دهند.

به زبان ساده اگر بخواهیم این موضوع را بیان کنیم،‌ می توانیم بگوییم که اگر شما عبارتی را جستجو کنید و در صفحه نتایج جستجو گوگل، کمی تا پایان صفحه بیایید و سپس از صفحه نتایج جستجو گوگل خارج شوید، pogo sticking از نوع خارجی رخ داده است.

  1. pogo sticking داخلی:

اگر pogo sticking بر روی صفحات وب سایت ها رخ دهد، از نوع داخلی است. زمانی رخ می دهد که شما وارد وب سایتی می شوید و پس از کمی پایین رفتن در صفحه آن وب سایت، از آن خارج می شوید. این رفتار علامتی را به موتورهای جستجو می دهد که محتوای وب سایتی که وارد آن شده بودید ضعیف بوده است و نتوانسته است نیازهای شما را برآورده کند.

دلایل به وجود آمدن pogo sticking

دلایل به وجود آمدن pogo sticking

 برای بررسی دلایل pogo sticking باید به جنبه ها و ویژگی های محتوای وب سایتتان و همچنین بخش های فنی وب سایتتان دقت کنید. در زیر به دلایلی که ممکن است باعث شود که وب سایت شما درگیر این مشکل شود، نگاهی می اندازیم.

  • عدم تطابق محتوا با برچسب های عنوان و توضیحات متا

تمامی هدف توضیحات متا و برچسب های عنوان این است که به کاربران دید کلی از مطلبی که در وب سایت است،‌ بدهد. در نتیجه اگر توضیحات متا و برچسب عنوان محتوای شما مورد نظر کاربر قرار گیرد، کاربر وارد وب سایت شما می شود. حال اگر کاربر متوجه شود که محتوای وب سایت شما با توضیحات متا و برچسب عنوان محتوایتان هیچ شباهتی ندارد، کاربر به سرعت از وب سایت شما خارج می شود.

  • استفاده زیاد از تبلیغات در محتوا

هر کاربری که برای خواندن مطلبی وارد وب سایتی می شود، هیچ علاقه ای به مشاهده تبلیغات ندارد. از آن جا که رقابت بین وب سایت ها بسیار شدید است و سایت های زیادی هستند که کاربر می تواند به آن ها رجوع کند، اگر کاربر از تبلیغات زیاد سایت شما کلافه شود، ممکن است به سرعت از سایت شما خارج شود.

نظرات کاربران