URL inspection چیست

URL inspection چیست و چه کاربردی دارد؟

گوگل یکی از بزرگ‌ ترین موتور های جست و جو است و معیار های مشخصی برای ارزیابی وبسایت‌ ها تعیین کرده است که تطابق با آن  ها باعث بهبود عملکرد و بالا رفتن ترافیک سایت می  شود. یکی از چالش  های دارندگان وبسایت و برنامه ‌نویس ها، پیگیری این مسئله و میزان مطابقتشان با معیارهای گفته شده و چگونگی ارزیابی گوگل از عملکرد آن هاست. برای حل این چالش باید بدانیم URL inspection چیست و چگونه از آن استفاده کنیم.

URL inspection چیست؟

URL inspection به شما کمک می کند تا با استفاده از اطلاعات گوگل در زمینه هایی از قبیل در دسترس بودن و قابلیت ایندکس شدن، مشکلات سئو سایت خود را شناسایی و برطرف کنید. همچنین با فراهم آوردن امکان تست لحظه ‌ای URL تان، داده های سایت شما کاملا به روز ارائه می شوند.

چه داده هایی از طریق URL inspection به دست می آوریم؟

URL inspection چیست

اکنون که می دانیم URL inspection چیست باید به بررسی کاربرد های آن بپردازیم. همان طور که قبلا گفته شد، ابزار Google Search Console URL Inspection API طیف گسترده‌ای از داده های گوگل از وبسایت شما را ارائه می دهد تا بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی و در راستای بهبود عمکرد خود تلاش کنید. از انواع داده های ارائه شده می توان موارد زیر را نام برد:

  • Last Crawl Time

آخرین باری که گوگل به وبسایت شما سر زده در این فیلد مشخص می شود. بر خلاف اینکه قبلا دسترسی به چنین داده‌ ای از مسیرهای سخت ‌تری میسر بود، اکنون گوگل این امکان را فراهم آورده است که بتوانید خیلی راحت فرکانس و تعداد دفعات بازدید گوگل از سایتتان را اندازه ‌گیری کنید.

گوگل وبسایت شما را با استفاده از دو ابزار مختلف بررسی می کند: ربات دسکتاپ و ربات گوشی هوشمند. در این بخش به شما اعلام می شود که اطلاعات ارائه شده مربوط به نتایج بررسی توسط کدام یکی از این ابزار هاست.

  • robotsTxtState

برای دانستن این که آیا قوانین robots.txt تعریف شده برای وبسایت شما باعث جلوگیری از دسترسی Googlebot. به آن می شود، می توانید به این بخش مراجعه کنید و در صورت وجود مشکل، آن را برطرف کنید. البته این مسئله به صورت دستی و manual هم بررسی می شود.

  • googleCanonical  و  userCanonical

همان طور که می دانید Canonical Link المنتی از HTML است که به منظور رهایی از خطای Duplicate Content رخ می دهد. گاهی از اوقات گوگل Canonical متفاوتی از آن چه که در کد تعریف شده‌است انتخاب می کند. اطلاعات ارائه شده در این بخش به شما این امکان را می دهد که هر دو را کنار هم و در مقیاس اندازه‌گیری کنید.

pageFetchState
  • pageFetchState

حال که به سوال URL inspection چیست پاسخ دادیم، بهتر است با ارور های مربوط در سرچ کنسول آشنا شوید. برای شناسایی ارورهای مربوط به سرور، 4xxها، soft 404ها، ارورهای مربوط به redirect و خطای URL غیر معتبر می توانید از داده های این بخش استفاده و مشکل را برطرف کنید. لیستی از معانی داده های دریافتی در ادامه ارائه شده است که ممکن است به کار بیاید:

  • PAGE_FETCH_STATE_UNSPECIFIED: وضعیت نامشخص Fetch
  • SUCCESSFUL: Fetch موفق
  • BLOCKED_ROBOTS_TXT: توسط txt بلاک شده است
  • NOT_FOUND: 404
  • ACCESS_DENIED: به دلیل درخواست غیرمجاز بلاک شده است (401)
  • SERVER_ERROR: ارور سرور (5xx)
  • ACCESS_FORBIDDEN: به دلیل ممنوعیت دسترسی بلاک شده است (403)
  • BLOCKED_4XX: به دلیل مشکلات دیگر 4xx بلاک شده است. (به جز 403 و 404)
  • INTERNAL_CRAWL_ERROR: ارور داخلی
  • INVALID_URL: URL غیرمعتبر
  • indexingState

این بخش به شما وضعیت فعلی index شدن URL تان را می گوید. داده های ارائه شده در این فیلد طیفی از پاسخ های عمومی چون Pass (قبول شدن) و Fail (رد شدن) تا پیام هایی مشابه NEUTRAL، PARTIAL و یا VERDICT_UNSPECIFIED دارند.

  • coverageState

برای به دست آوردن اطلاعات در این زمینه‌ که آیا یک URL در سایت‌ مپ شما ثبت و ایندکس شده است یا نه، می توانید به این بخش مراجعه کنید.

  • Sitemap

مشخص کردن این که سایت‌ مپ شما کدام شامل URLها می شود از طریق داده های این فیلد امکان‌پذیر است.

هم چنین می توانید در صورت داشتن سایت AMP، آن را از طریق URL inspection ارزیابی کنید.

اطلاعات ارائه شده در URL inspection چه زمانی به کار می آید؟

اطلاعات ارائه شده در URL inspection چه زمانی به کار می آید

بعد از پرداختن به این که URL inspection چیست و چه اطلاعاتی به ما ارائه می دهد، باید ببینیم چگونه می توانیم از این ابزار استفاده کنیم. با توجه به این مسئله که حجم داده های ارائه شده بالاست و پردازش آن ها باید وابسته به شرایط صورت گیرد، دانستن این که در شرایط مختلف این اطلاعات چگونه مفید واقع می شوند بسیار کارساز است. در ادامه مقاله به ذکر سه مورد می پردازیم.

  1. تغییر سایت

تغییر سایت عموما مشکلات زیادی را همراه با خود می آورد. با استفاده ازURL inspection می توانید به شناسایی مشکلات ناشی از تغییر آدرس سایت بپردازید و آن ها را حل کنید. به طور مثال، ممکن است برنامه ‌نویسان به اشتباه اجازه ورود گوگل به وبسایت را ندهند.

  1. تغییر در تگ های Canonical

هنگامی که شما تغییری در تگ های canonical  وبسایت خود انجام می دهید، نیاز دارید از نحوه پذیرش آن ها توسط گوگل با خبر شوید. در صورت وجود مغایرت میان canonical اعلام شده توسط شما و canonical انتخابی گوگل، باید علت این اتفاق را بررسی و برای رفع آن اقدام کنید. از مواردی که می تواند در این زمینه ایجاد مشکل کرده باشد، می توان نکات زیر را نام برد:

  • Canonical اعلامی شما از نوع https. نیست. (ترجیح گوگل برای canonicalها https. است)
  • گوگل صفحه‌ای را انتخاب کرده است که فکر می کند صفحه‌ canonical بهتری از شماست.
  • Canonical اعلامی شما یک صفحه‌ noindex است.
  1. تشخیص زمان چک کردن دوباره‌ سایت شما توسط گوگل

هنگامی که تعداد زیادی صفحه را روی سایتتان آپدیت می کنید نیاز دارید نتیجه‌ی این تغییرات را بدانید که تنها در صورتی ممکن است که زمان دقیق چک شدن سایتتان توسط گوگل مشخص باشد. همان طور که قبلا به این نکته اشاره شد، این داده ها را می توان با استفاده از URL inspection استخراج و استفاده کرد. دانستن زمان دقیق آخرین بازدید، به شما کمک می کند که به ارزیابی تغییراتی که ایجاد کرده بودید بپردازید و مشخص کنید که تاثیر آن ها مثبت بوده است یا نه.

جمع بندی

استفاده‌ درست از ابزار های در دسترس همواره به بهبود عملکرد ما کمک می کند و سرعت آن را افزایش می دهد. همانطور که در مقاله توضیح داده شد، دانستن این که URL inspection چیست و چه اطلاعاتی به ما ارائه می دهد، در موقعیت های مختلف می تواند کمک ‌کننده باشد. اگرچه به ابزار های ارائه شده در سرچ کنسول انتقاداتی از قبیل محدودیت کوئری آن برای سایت های بزرگ وارد است، اما هم‌چنان استفاده از آن ها بسیار مفید و توصیه شده است.

نظرات کاربران