بازاریابی چابک

بازاریابی چابک ؛ راهی برای افزایش سرعت و بهره وری

بازاریابی چابک یکی از انواع بازاریابی است که از دنیای برنامه نویسی و توسعه نرم افزار، وارد دنیای بازاریابی شد و آن را متحول کرد. در این بازاریابی تیم ها با یکدیگر همکاری می کنند و با دریافت بازخورد مستمر، به پیشرفت شرکت کمک می کنند. یک گروه خلاق گرد در سال 2012 گرد هم آمدند و مانیفست چابک را به وجود آوردند. ما در این مقاله بازاریابی چابک و ویژگی های آن را توضیح می دهیم و به مزایای این نوع بازاریابی اشاره می کنیم.

بازاریابی چابک چیست؟

بازاریابی چابک

این نوع بازاریابی با رویکرد اجایل از توسعه نرم افزار الهام گرفته است و در آن اهداف معینی برای یک زمان معین، برای مثال یک تا دو هفته تعیین می شود. برای رسیدن به آن اهداف، کار ها به قسمت های کوچک تری تقسیم می شوند و به هر یک از اعضای تیم وظایفی داده می شود. در پایان زمان تعیین شده یا بعد از اتمام پروژه، بازخورد های مورد نیاز دریافت می شود.

در بازاریابی چابک تیم ها بر روی یک هدف مشترک کار می کنند و بر روی آن تمرکز می کنند. این تیم ها برای تکمیل پروژه تلاش می کنند، پروژه را ارزیابی می کنند و نتایج را در طول زمان بهبود می بخشند. برای مثال یک پروژه بازاریابی و تولید محتوا را در نظر بگیرید. در این پروژه باید کمپین بازاریابی، ایجاد محتوا و … را در نظر گرفت. هر تیم و اعضای آن این وظایف را انجام می دهند و نتایج پروژه را تحلیل می کنند.

عوامل مهم در بازاریابی چابک

عوامل مهم در بازاریابی چابک
  • اسپرینت: اسپرینت مدت زمانی است که به یک تیم داده می شود تا پروژه های خود را تکمیل کند. این مدت بین دو تا شش هفته است.
  • جلسات ایستاده: هر روز تیم یک جلسه کوتاه دارد و در آن اعضای تیم درباره کار هایی که روز قبل انجام داده اند و چالش های خود صحبت می کنند. چالش ها در جلسه بررسی می شود و دیگر بازخورد می دهند.
  • کار تیمی: در بازاریابی چابک، هر عضو باید مشارکت کند.
  • پیگیری کار: همه اعضای تیم باید شاهد روند پیشرفت و سرعت انجام پروژه باشند. این فرایند می تواند بر روی یک نرم افزار یا تخته سفید دنبال شود.

مزایای بازاریابی چابک

مزایای بازاریابی چابک
  • افزایش سرعت و بهره وری

اولین و مهم ترین مزیت این نوع بازاریابی یا مارکتینگ، افزایش سرعت است. به دلیل تغییر در ساختار سازمانی، نحوه برنامه ریزی و بازخورد مداوم از تیم ها، سرعت انجام پروژه نیز بهتر می شود.

  • شفافیت بیشتر

یکی دیگر از مزایای بازاریابی چابک این است که با جلسات ایستاده یا پیگیری کار بر روی تخته، همه چیز برای اعضای تیم شفاف است. این موضوع باعث می شود که تیم ها با اولویت ها، پیشرفت در کار و مسائل روزانه بهتر آشنا شوند و با یکدیگر همکاری بهتری داشته باشند. شفافیت بیشتر در رابطه با مشتری هم تاثیر می گذارد؛ زیرا تیم های چابک دوست دارند به صورت مکرر از مشتری بازخورد بگیرند و کار درست را در زمان مناسب تحویل دهند.

  • انعطاف پذیری بالا

انعطاف پذیری یکی از مهم ترین مزایای بازاریابی چابک است. تیم ها به جای برنامه ریزی سالانه و بلند مدت، از برنامه ریزی در زمان کم استفاده می کنند و در هنگام شروع هر کار، با توجه به بازخورد هایی که در کار قبلی گرفته اند برنامه ریزی می کنند. تیم ها در این روش به سرعت واکنش نشان می دهند. البته فکر نکنید که تیم های چابک اهداف بلند مدت ندارند. آن ها اهداف بلند مدت خود را تعریف می کنند و برای دستیابی به آن ها جزئیات را مشخص می کنند. آن ها در طول مسیر و با توجه به بازخورد ها، ممکن است مسیر خود را تغییر دهند.

  • افزایش رقابت پذیری

از آنجایی که بازاریابی چابک مبتنی بر سرعت بیشتر و بازخورد مداوم است، کمپین های بازاریابی با شرایط تطبیق داده می شوند. یعنی تیم ها بر نیاز های مصرف کننده تمرکز دارند و بعد از انجام هر پروژه، تاثیر تلاش ها ارزیابی می شود. در این صورت کمپین ها رقابتی می مانند و بازده سرمایه گذاری در بازاریابی بهبود پیدا می کند.

روش های استفاده از بازاریابی چابک

روش های استفاده از بازاریابی چابک
  1. اسکرام

اسکرام یکی از روش های محبوب است که این روز ها باب شده است. این روش بر برنامه ریزی اسپرینت، اسکرام روزانه، بررسی و ارزیابی اسپرینت مبتنی است. اسکرام مستر در پیاده سازی اسکرام نقش مهمی دارد.

  1. کانبان

این روش پیاده سازی بازاریابی چابک بعد از اسکرام وارد شد و به دلیل ماهیت بصری خود توجه دیگران را جلب کرد. این روش به تیم ها کمک می کند تا فرآیند خود را مدیریت کنند، تعداد پروژه ها را محدود کنند و کارایی خود را بهبود دهند. در روش کانبان باید گردش کار را تجسم کنید، کار را محدود کنید، جریان را مدیریت کنید، خط مشی ها را شفاف کنید، بازخورد دریافت کنید و پیشرفت مداوم را ارزیابی کنید.

  1. اسکرامبان

همانطور که از نامش پیداست، اسکرامبان ترکیبی از اسکرام و کانبان است و یک رویکرد ترکیبی است.

جمع بندی

همه تیم های بازاریابی چابک ویژگی های مشترکی مانند گرفتن بازخورد مکرر و تمرکز زیاد بر مشتری دارند. این نوع بازاریابی باعث افزایش سرعت و بهره وری، انعطاف پذیری و رقابت پذیری می شود. از طریق روش هایی مانند اسکرام، اسکرامبان و کانبان می توانید این نوع بازاریابی را در کسب و کار خود پیاده کنید.

نظرات کاربران