تفاوت اسکرام و کانبان

آشنایی با 7 تفاوت اسکرام و کانبان | کانبان بهتر است یا اسکرام؟

اسکرام و کانبان هر دو مدل های محبوب مدیریتی هستند که در بازاریابی چابک رواج دارند. این دو سیستم هرچند شباهت های بسیاری با یکدیگر دارند؛ اما هر یک ویژگی های خاصی دارند که آن ها را از یکدیگر متمایز می کند. در مقاله پیش رو شما را با این دو رویکرد بازاریابی چابک آشنا می کنیم و تفاوت اسکرام و کانبان را بررسی خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد این موضوع تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کانبان چیست؟

تفاوت اسکرام و کانبان با یکدیگر بسیار زیاد است؛ اما قبل از پرداختن به این موضوع بهتر است با این دو سیستم بیشتر آشنا شویم. کانبان یک سیستم مدیریتی نظارت بر محصول یا خدمات در کسب و کار های مختلف است که از یک یا چند کارت دستورالعمل مشخص در سراسر بخش تولید محصول یا ارائه خدمات استفاده می کند. مدیریت گردش کار در این سیستم از یک سازمان یا شرکت به سازمان دیگر ممکن است متفاوت باشد.

شرکت تویوتا اولین بار سیستم برنامه ریزی تولید کانبان را در دهه 1940 به وجود آورد. در آن زمان تویوتا سیستم جدیدی به نام «تولید در زمان» را معرفی کرد که هدف اصلی آن به حداقل رساندن زمان تلف شده بود و بعدا با عنوان سیستم کانبان شناخته شد. این سیستم سرعت پیشرفت قابل توجهی داشت و در قرن بیست و یکم افراد بیشتری متوجه تاثیر آن بر به حداکثر رساندن بهره ‌وری و به حداقل رساندن زمان تلف شده شدند.

اسکرام چیست؟

تفاوت اسکرام و کانبان

در این قسمت از مقاله تفاوت اسکرام و کانبان اطلاعات مختصری در مورد سیستم اسکرام ارائه می دهیم. اسکرام بر خلاف کانبان از یک چارچوب تکراری برای مدیریت پروژه‌ های مختلف استفاده می کند که فرآیند توسعه را به تکرار های محدود به زمان یا اسپرینت تقسیم می‌ کند. در این سیستم تیم ‌هایی که روی اهداف مختلفی کار می‌کنند، از طریق برگزاری جلسات روزانه یا «اسکرام‌ ها» با وظایف خود آشنا می شوند.

به طور کلی اسکرام یک چارچوب توسعه محصول است که هدف آن کمک به تیم های مختلف برای رسیدن به یک هدف مشترک است. این سیستم اجازه تغییرات جزئی در گردش کار تولید را می دهد و بدین ترتیب موجب افزایش بهره وری می شود.

تفاوت اسکرام و کانبان چیست؟

همان طور که گفته شد اسکرام (Scrum) و کانبان (Kanban) دو روش هستند که برای سازمان‌ ها و سناریو های مختلف، نتایج قابل اندازه ‌گیری ایجاد می کنند. هرچند شباهت هایی مانند استفاده از اجزای بصری بین این دو روش مدیریتی دیده می شود؛ اما این دو رویکرد برای توسعه محصول تفاوت های آشکاری با یکدیگر دارند. در ادامه 7 تفاوت اسکرام و کانبان را بررسی می کنیم:

  1. تفاوت در ساختار

اسکرام و کانبان براساس ساختار های متفاوتی کار می کنند. اسکرام با چندین مفهوم مانند اسپرینت، جلسات روزانه اسکرام، گذشته نگری و… انجام می شود. اما کانبان اجازه می دهد آیتم های کاری از طریق کارت های مشخصی تغییر پیدا کنند و کاربران می توانند خود این تغییرات را ایجاد نمایند. به طور کلی در کانبان میزان آزادی عمل بیشتری هست. علاوه بر این، کانبان به راحتی با تغییرات سازگار می شود.

تفاوت در ساختار اسکرام و کانبان
  1. نقش ها و مسئولیت ها

اسکرام سیستمی است که افراد را به تبعیت از قوانین و مسئولیت های تعیین شده، تشویق می کند. هر عضو از تیم وظیفه خاصی دارد و اسکرام مستر است که این وظایف را تعیین می کند. اما در سیستم کانبان، نقش های زیادی هستند که از پیش تعریف نشده اند. هر یک از اعضای تیم نظرات خود را ارائه می دهند و در مواقعی که سایر هم تیمی ها قادر به کار نباشند، با آن ها همکاری می کنند.

  1. اجرای ایده ها

سومین تفاوت اسکرام و کانبان اجرای ایده ها در هر یک از این سیستم هاست. در روش اسکرام، وظایف به صورت اسپرینت تقسیم می شوند؛ در حالی که کانبان به طور قابل توجهی از این جهت متفاوت است و فرآیند ساده ‌تری برای ارزیابی ایده ‌ها دارد.

  1. شاخص های بررسی عملکرد

شاخص های بررسی عملکرد تفاوت اسکرام و کانبان

در سیستم اسکرام، میزان یا موفقیت کار انجام شده با توجه به سرعت تکمیل یک بک لاگ اندازه گیری می شود. درواقع اسکرام موفقیت تولید را با استفاده از سرعت هر اسپرینت اندازه گیری می کند. اما در کانبان، موفقیت بر اساس زمان انجام کار سنجیده می شود و زمان مورد نیاز برای تکمیل کل پروژه اهمیت دارد.

  1. زمان بندی و تعیین ضرب الاجل تحویل کار

رویکرد اسکرام برای تعیین تاریخ تحویل کار و ددلاین ساده است و این کار با تعیین زمان برای هر اسپرینت انجام می شود. اما در کانبان به جای ضرب الاجل و ددلاین، محدودیت هایی برای انجام کار تعیین می شود. درواقع در این سیستم وظایف براساس اولویت انجام می شوند و درصورت نیاز، ضرب الاجل نیز تعیین می شود. در کانبان فرایند های تحویل کار براساس نیاز های فعلی تعریف می شوند.

  1. همکاری و کار گروهی

مورد بعدی در تفاوت اسکرام و کانبان، نحوه همکاری و کار گروهی در این دو سیستم است. اسکرام به هر یک از اعضای تیم یک وظیفه منحصر به فرد محول می کند و کار گروهی کمتری در آن به چشم می خورد. اما در سیستم کانبان هیچ نقش منحصر به فردی نیست و همکاری به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

  1. تغییر روند

اسکرام پس از شروع یک اسپرینت جایی برای ایجاد تغییرات ندارد. اما سیستم کانبان از ایجاد تغییرات استقبال می کند و اجازه می‌ دهد تغییرات مثبتی در فرایند انجام کار ایجاد شود.

تغییر روند اسکرام و کانبان

علاوه بر موارد گفته شده، تفاوت های دیگری بین سیستم های مدیریتی اسکرام و کانبان مشاهده می شود. این تفاوت ها شامل تفاوت در کاربرد ها، تفاوت در سطح تجربه مورد نیاز و تفاوت در ابزار می شود. درک نحوه کار کانبان برای هر کسی ساده است؛ اما یادگیری اسکرام به زمان نیاز دارد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تفاوت اسکرام و کانبان را به صورت مختصر بررسی کنیم. همان طور که متوجه شدید، هر چند اسکرام و کانبان اساسا روش‌ های متفاوتی هستند؛ اما برای موفقیت در مدیریت یک پروژه، باید با هر دو آن ها آشنا باشید. برای مثال، حتی در اسکرام که تیم ها به صورت اسپرینت کار می ‌کنند، گاهی اوقات برای ردیابی پیشرفت اسپرینت مورد نظر از راه حل های کانبان استفاده می شود. بنابراین دانستن تفاوت بین آن ها، به انتخاب روش مناسب کسب و کار شما منجر می شود. با انتخاب روش مناسب برای سازماندهی وظایف، در وقت و هزینه شما صرفه جویی می شود.

نظرات کاربران