تفاوت بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی

تفاوت بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی در چیست؟

بازاریابی می تواند به شیوه های مختلفی انجام شود و کسب و کار را به مردم معرفی کند و میزان آگاهی از برند را افزایش دهد. یکی از اشکال بازاریابی که هنوز هم رایج است، بازاریابی تلفنی است. بازاریابی تلفنی شامل ارتباط با مشتریان از طریق تلفن است؛ اما یکی از اشتباهات رایج بین مردم و اکثر افرادی که به تازگی در حوزه بازاریابی مشغول به کار شده اند، این است که بازاریابی تلفنی را با فروش تلفنی اشتباه می گیرند. برای همین در این مقاله درمورد تفاوت بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی توضیح داده شده است.

تفاوت بین بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی

بازاریابی تلفنی درواقع سرویسی است که در آن با استفاده از تماس های تلفنی با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنید. شما از طریق این نوع بازاریابی می توانید چشم انداز های کلیدی خود را پیدا کنید، سرنخ به دست آورید، تحقیقات بازاریابی انجام دهید و حتی با مشتریان مهم خود قرار ملاقات بگذارید. یک شرکت بازاریابی که در حوزه بازاریابی تلفنی فعال است، می تواند با این شیوه کار های زیر را برای کسب و کار شما انجام دهد:

  • ایجاد آگاهی از برند
  • ارائه اطلاعات ارزشمند درمورد محصولات یا خدمات به مشتریان بالقوه
  • تنظیم قرار ملاقات برای مشتریان مهم
  • بستن قرارداد ها از طریق تلفن

درباره تفاوت بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی می توان گفت که چه در شیوه B2C و در شیوه B2B بازاریابی تلفنی شما می توانید چندین فعالیت مختلف را برای رسیدن به اهداف تجاری واقعی خود تنظیم کنید. برای مثال در بازاریابی تلفنی می توانید اطلاعاتی را از مشتریان بالقوه خود بدست آورید و یا از میزان علاقه آن ها به خرید محصول یا خدمات شرکت خود آگاه شوید.

اما درمورد تفاوت بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی باید گفت که فروش تلفنی را می توان مانند چتر در نظر گرفت. چتری که وظایف مربوط به امور فروش را پوشش می دهد. هدف از فروش تلفنی در واقع فروش مستقیم کالا یا خدمات به مشتریان بالقوه از طریق تماس های تلفنی است. فروش تلفنی در واقع عملکرد محدود تری دارد.

تفاوت بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی

از شباهت های بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی می توان به این موضوع اشاره کرد که اپراتور انتخاب شده برای تماس با مشتریان در هر دو حالت باید مهارت های ارتباطی عالی ای داشته باشد؛ اما چیزی که باعث تفاوت بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی می شود این است که فردی که به عنوان بازاریاب تلفنی با مشتریان تماس می گیرد باید درمورد نام تجاری شرکت، تاریخچه آن، آمار و سایر جزئیات کسب و کار اطلاعات زیادی داشته باشد و بتواند درمورد آن ها با مشتری صحبت کند. داشتن چنین مهارت و اطلاعاتی باعث می شود اپراتور راحت بتواند برند را برای مشتری توصیف کند و رضایت کلی او را به دست آورد.

در تفاوت بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی باید گفت که اپراتوری که در بخش فروش تلفنی کار می کند، باید مهارت هایی داشته باشد که بتوند واکنش ها، نیاز ها، خواسته ها و مخالفت های احتمالی مشتری را پیش از گفتن پیش بینی کند. شما می توانید در شرکت خود یک بخش فروش تلفنی داشته باشید که با تماس های دریافتی سر و کار دارند یا اینکه خود اپراتور سعی می کند با مشتریان تماس بگیرد. وظیفه فروش تلفنی را می توانید به یک شرکت B2C یا B2B که تیم فروش تلفنی دارد، برون سپاری کنید.

یک بازاریاب تلفنی چه کار هایی می تواند برای شما انجام دهد؟

یک بازاریاب تلفنی چه کار هایی می تواند برای شما انجام دهد

یکی از مهم ترین عواملی که باعث ایجاد تفاوت بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی می شود، خدماتی است که ارائه می دهند. یک بازاریاب تلفنی می تواند:

  • نام تجاری ، محصولات یا خدمات شرکت شما را به خوبی به مشتری معرفی کند.
  • سرنخ های مهم به دست بیاورد.
  • با مشتری های بالقوه صحبت کند و آن ها را در مرحله فروش قرار دهد.
  • به رشد کسب و کار شما کمک کند.
  • سرنخ های مهمی را از طریق مشاهده رفتار مشتری و تحقیقات انجام شده در بازار به دست بیاورد.
  • یک جلسه ملاقات با مشتری تعیین کند.
  • به تیم فروش تلفنی در یافتن منابع قابل اعتماد برای فروش کمک کند.
  • مشکلات مشتری را برطرف کند و به سوالات آن ها پاسخ بدهد.
  • زمان و پول هدر رفته را در فعالیت های بازاریابی غیر هدفمند کاهش دهد.

یک فروشنده تلفنی چه کار هایی می تواند برای شما انجام دهد؟

یک فروشنده تلفنی چه کار هایی می تواند برای شما انجام دهد

یک تفاوت بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی در این است که فروشندگان تلفنی رویکرد مستقیم تری برای افزایش درآمد شرکت شما دارند؛ چرا که هدف اصلی یک فروشنده تلفن فروش محصولات و خدمات است نه به دست آوردن سرنخ. برخی از کار هایی که یک فروشنده تلفنی می تواند برای شما انجام دهد عبارتند از:

  • تیم فروش تلفنی آموزش دیده می تواند با مشتریان بالقوه شما ارتباط برقرار کند و محصولات و خدمات را ارائه دهد.
  • فروشندگان تلفنی با استفاده از تلفن می توانند هزینه سفر های کاری کاهش دهند.
  • یک فروشنده تلفنی اختصاصی می تواند با مشتریان بالقوه تماس بگیرد و کالا ها و خدمات را به آن ها بفروشد.
  • یک فروشنده تلفنی علاوه بر فروش محصولات به مشتریان می تواند سرنخ های تبدیل را افزایش دهد که باعث بهبود بازگشت سرمایه (ROI) به شرکت می شود.

جمع بندی

یکی از مواردی که معمولا با هم اشتباه گرفته می شوند، بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی است. این دو ماهیت مشابهی دارند؛ اما اهداف آن ها متفاوت است. بازاریاب های تلفنی سعی می کنند تا با مشتریان ارتباط برقرار کنند و میزان آگاهی از برند را افزایش دهند و سرنخ ایجاد کنند. اما هدف اصلی فروشنده تلفنی همانطور که از اسمش پیداست، تنها فروش است و ممکن است برای ایجاد سرنخ نیز به بازاریاب های تلفنی کمک کند. برای اینکه بیشتر با تفاوت بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی آشنا شوید، در این مقاله درمورد تفاوت و ویژگی های هر کدام توضیح داده شد.

نظرات کاربران