تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل

تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل چیست؟

امروزه در دنیای بیزینس، رویکرد های متفاوت زیادی وجود دارد که قطعا باعث سردرگمی بسیاری از افراد خواهد شد. هر کسب و کاری برای جلوگیری از ایجاد سردرگمی با توجه به استراتژی کاری خود، از یک روش مشخص برای جلو بردن کار های خود استفاده می کند. دو سبک بیزینس محبوب، بیزینس پلن و بیزینس مدل است. ما در این مقاله، در مورد هر کدام از این دو توضیح داده ایم و به تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل اشاره کرده ایم.

درباره بیزینس مدل چه می دانید؟

درباره بیزینس مدل چه می دانید؟

در بیزینس مدل، یک شرکت تلاش می کند که ارزش ایجاد کند. آن را ارائه دهد و در صورت نیاز با انجام کار های مختلف آن را بفروشد. برای مثال، امتیاز رستوران یک بیزینس مدل است. ارائه یک نرم افزار به عنوان یک سرویس هم همینطور است. در واقع شما با بیزینس مدل می توانید شاخص های کلیدی کسب و کار خود را پیدا کنید. با پیدا کردن آن ها می توانید یک استراتژی منحصر به فرد برای خود ایجاد کنید تا به کمک آن بتوانید برای خود ارزش ایجاد کنید.

برای درک بهتر تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل باید بدانید که در بیزینس مدل، شما باید برای ایجاد موفقیت بدانید که چه کاری را باید انجام دهید. با چه کسانی تعامل داشته باشید و با کدام ابزار و کانال های بازاریابی کار کنید.

اگر بخواهیم بیزینس مدل را توضیح دهیم، باید بگوییم که بیزینس مدل چهارچوبی است که از یک صفحه تشکیل شده است. شما می توانید از طریق این چهارچوب، بیزینس خود از جهات مختلف نگاه کنید و با توجه به نوع کسب و کار، گزینه های مختلف مدل سازی مانند بوم مدل کسب و کار، بوم پیشنهادی ارزش، بوم ناب و… را بررسی کنید و بهترین آن را انتخاب کنید. برای درک بهتر تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل باید بدانید که هر کدام از این موارد با هدف متفاوتی مطابقت دارند. برای مثال اگر کسب و کار کاملا جدیدی دارید، باید از طریق بیزینس مدل، بوم مدل کسب و کار را برای خود انتخاب کنید. اگر هم برای اعتبار سنجی اولیه استارت آپ به کمک نیاز دارید می توانید از بوم ناب استفاده کنید.

برای اینکه بدانید تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل در چیست، باید بگوییم که از بیزینس مدل بیشتر زمانی استفاده می شود که شما بخواهید از درون کسب و کار خود درک بهتری داشته باشید تا بتوانید سرمایه گذاری های بهتری انجام دهید.

درباره بیزینس پلن چه می دانید؟

درباره بیزینس پلن چه می دانید؟

بیزینس پلن در واقع به اطلاعات و اسناد مکتوب متکی است. بیزینس پلن معمولا اطلاعات شرکت شما را نشان می دهد و در آن می توانید اطلاعات دقیقی از کسب و کار، محصولات و خدمات، بازار و آینده شرکت خود داشته باشید.

برای درک بهتر تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل باید بدانید که از بیزینس پلن برای ارائه اطلاعات دقیق استفاده می شود. در بیزینس پلن می توانید اطلاعات کاملی از رقبا، محصولات و خدمات، تامین کنندگان، اهداف عملیاتی و مالی کسب و کار، استراتژی بازاریابی و فروش شرکت خود داشته باشید.

یکی از نکات کلیدی بیزینس پلن این است که به کمک آن می توانید نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود را پیدا کنید. علاوه بر این، به کمک بیزینس پلن می توانید وضع آینده مالی شرکت را پیش بینی کنید و سود ها و زیان های آینده شرکت را حدس بزنید.

برای درک بهتر تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل خوب است بدانید که بیزینس پلن معمولا یک سند طولانی است که شامل موارد زیر می شود :

  • یک جلد مرتبط
  • فهرست مطالب
  • معرفی اعضای اصلی شرکت
  • شرح تجارت و خدمات و محصولات شما
  • تحلیل بازار
  • تحلیل رقبا
  • برنامه بازاریابی
  • برنامه عملیاتی و مدیریتی
  • برنامه مالی
  • بخش پشتیبانی از داده ها و اسناد

تفاوت بین بیزینس پلن و بیزینس مدل چیست؟

تفاوت بین بیزینس پلن و بیزینس مدل چیست؟

اصلی ترین تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل در نحوه توسعه آن ها و اهداف توسعه آن ها نهفته شده است.

در بیزینس مدل، شما طرح هایی را ایجاد می کنید که به کمک آن ها می توانید برنامه ریزی هایی را برای ایجاد استراتژی در کوتاه مدت داشته باشید. در بیزینس مدل شما سعی می کنید که با ساخت استراتژی های موثر، اهداف مالی ای که به احتمال زیاد موفق خواهند شد و منجر به سودآوری خواهند شد را در کوتاه مدت توسعه دهید.

اما در بیزینس پلن، شما یک سند رسمی ایجاد می کنید که در آن اطلاعات زیادی از تمام بخش های شرکت و تمامی رقبا وجود دارد. اصلی ترین تفاوتی که این جا خود را نمایان می کند، بازه زمانی اثر بخشی نوع بیزینس است. بیزینس پلن همیشه برای اهداف بلند مدت طراحی می شود. برای مثال شما در بیزینس پلن حداقل برای چند سال آینده شرکت خود برنامه ریزی می کنید که چه استراتژی هایی را به کار بگیرید و طبق آن ها پیش بروید.

جمع بندی

امروزه هر کسب و کاری از یک روش برای مدیریت کسب و کار خود استفاده می کند. دو مورد از رایج ترین استراتژی هایی که به کار گرفته می شوند، بیزینس پلن و بیزینس مدل هستند که ما در این مقاله در مورد آن ها توضیح دادیم و به تفاوت های آن ها اشاره کردیم.

نظرات کاربران