حجم جستجو چیست

چرا باید به حجم جستجو توجه کنید؟

بسیاری از مفاهیمی که امروزه در بازاریابی دیجیتال به آن ها توجه کمتری می شود، می تواند برای بهبود سئو سایت نقش به سزا و بسیار موثری را ایفا کند. یکی از مواردی که کمتر مورد توجه گرفته است، اصطلاح حجم جستجو است. برای این که بهتر بدانید حجم جستجو چیست، چرا اهمیت دارد و چگونه می توان آن را در سئو اندازه گیری کرد، ادامه مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله در مورد این حجم جستجو تمامی نکات مرتبط با آن توضیح داده شده است.

حجم جستجو چیست؟

حجم جستجو در واقع به میانگین میزان جستجو ماهانه برای یک کلمه کلیدی معین گفته می شود. در نظر گرفتن حجم جستجو یک کلمه کلیدی هنگام ایجاد استراتژی های تولید محتوا بسیار حیاتی است؛ زیرا با اندازه گیری حجم جستجوی کلمات مختلف، می توانید عبارات محبوب تری را که توسط افراد در اینترنت جستجو می شوند پیدا کنید و برای آن ها تولید محتوا کنید. هر چه کلمه کلیدی مورد نظر بیشتر توسط کاربران جستجو شده باشد، احتمالا محتوایی که برای آن تولید خواهید کرد نیز موفق تر خواهد بود.

چرا حجم جستجو تا این میزان اهمیت دارد؟

حجم جستجو

اندازه گیری حجم جستجو یک کلمه کلیدی به چند دلیل اهمیت دارد. اول این که اندازه گیری آن به شما این امکان را می دهد که متوجه شوید یک کلمه کلیدی تا چه اندازه می تواند برای استراتژی شما ارزشمند باشند. کلمات کلیدی ای که حجم زیادی از جستجوی های کاربران را به خود اختصاص داده اند معمولا برای تولید محتوا مناسب تر هستند؛ زیرا حجم جستجو بالا به این معنی است که احتمال جذب ترافیک سایت بالا برای محتوای تولید شده آن کلمه کلیدی خاص بیشتر است.

البته باید در نظر داشت که در هنگام تولید محتوا تنها نباید حجم جستجو را در نظر گرفت؛ زیرا عوامل بسیار زیادی مانند نرخ تبدیل، UX و دیگر موارد در رتبه بندی سایت شما تاثیر زیادی دارند و می توانند نقش مهمی در جذب ترافیک داشته باشند.

چه زمانی بهتر است که حجم جستجو را نادیده گرفت؟

حجم جستجو

همانطور که توضیح داده شد، حجم جستجو یک معیار مهم برای تولید محتوا است. اما گاهی اوقات شرایطی وجود دارد که بهتر است در آن حجم جستجو را نادیده بگیرید. این شرایط عبارتند از:

  • برای محصولاتی که کاربران آن ها را می خرند.

یکی از موقعیت هایی که باید در آن حجم جستجو را نادیده گرفت زمانی است که شما می خواهید محصولی را بفروشید. به خصوص اگر قرار است محصول خاصی باشد؛ زیرا اکثر کسانی که از آن کلمه کلیدی به خصوص استفاده می کنند، به احتمال زیاد قصد خرید دارند. همین باعث می شود که تولید محتوا برای آن محصول حتی با حجم جستجو پایین نیز کار عاقلانه ای باشد. بهترین کار برای نوشتن محتوا برای این دسته از محصولات این است که کلمه کلیدی آن ها را با کلمات دیگری مانند «ارزان ترین قیمت» ترکیب کنید.

  • اگر کلمه کلیدی با کسب و کار شما در ارتباط است.

اگر مدت هاست که در زمینه خاصی مشغول به فعالیت هستید یا یک کالای خاص را به فروش می رسانید، نباید در استفاده از کلمه کلیدی که به کسب و کار شما ارتباط دارد اما از حجم جستجو پایینی برخوردار است، هراسی داشته باشید. بلکه این کار می تواند مخاطبین بیشتری را به کسب و کار یا سایت شما جذب کند. حال هر چقدر که حجم جستجو آن کلمه کلیدی خاص کم باشد.

در هنگام جستجوی کلمه کلیدی باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

جستجوی کلمات کلیدی

قبل از این که بخواهید میزان حجم جستجو کلمه کلیدی را اندازه گیری کنید، یک سری موارد وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنید. این موارد عبارتند از:

  • به رقبای خود نگاه کنید.

بعد از این که کلمات کلیدی مرتبطی با کسب و کار خود پیدا کردید، شروع به تولید محتوا برای آن ها کنید. البته در این حین باید نگاهی به رقبای خود نیز داشته باشید. دقت کنید و ببینید کدام کلمات کلیدی هستند که حجم جستجو بالایی دارند اما رقبای شما از آن ها استفاده نمی کنند. شما می توانید از این کلمات از فرصت استفاده کنید و خود را یک قدم جلوتر از آن ها قرار دهید.

  • به ترند ها دقت داشته باشید.

تمامی کلمات کلیدی نوسان دارند و حجم جستجوی آن ها مدام در حال تغییر است. شما باید مراقب این تغییرات باشید و میزان تاثیر تغییرات بر کلمه کلیدی را مشاهده کنید. برای مثال لباس های سبک یک کلمه کلیدی بسیار محبوب در طول فصل بهار و تابستان محسوب می شود. اما با شروع فصل سرما یعنی پاییز و زمستان حجم جستجو آن ها به میزان قابل توجهی پایین می آید و این می تواند تاثیر زیادی در روند کار شما داشته باشد. با گوگل ترندز می توانید به راحتی کلمات کلیدی محبوب را پیدا کنید.

  • اگر تازه کار هستید، وارد این بازی نشوید.

اگر به تازگی سایتی را راه اندازی کرده اید و یا به هر دلیل سایت شما اعتبار دامنه پایینی دارد، بهتر است که از کلمات کلیدی کم حجم و به طور کلی کلمات کلیدی کم رقابت، استفاده کنید. دلیل این توصیه به این خاطر است که کلمات کلیدی با حجم جستجو بالا معمولا قابل پیاده سازی روی سایت های تازه تاسیس شده نیستند و در صورت استفاده نیز نتیجه مطلوبی نخواهند داشت. به همین دلیل بهتر است که ابتدا با کلمات کلیدی کم حجم کار خود را آغاز کنید تا کم کم به بهبود سایت خود کمک کنید. بعد از این که اعتباری به دست آوردید، می توانید به سراغ کلمات کلیدی با حجم جستجو بالاتر بروید.

جمع بندی

یکی از مهم ترین مواردی که می تواند روی تولید محتوا، سئو و میزان ترافیک جذب شده یک سایت تاثیر بگذارد، میزان حجم جستجو یک کلمه کلیدی است. حجم جستجو یک کلمه کلیدی نشان می دهد که تولید محتوا برای آن کلمه کلیدی چقدر می تواند مفید باشد. برای مثال کلماتی که حجم زیادی از جستجو را به خود اختصاص داده اند، معمولا ترافیک خوبی را جذب می کنند. برای این که بیشتر با حجم جستجو آشنا شوید، در این مقاله در مورد این اصطلاح و نکات مرتبط با آن توضیح دادیم.

 

نظرات کاربران