سوشال مانیتورینگ

سوشال مانیتورینگ چیست و چگونه کار می کند ؟

آگاهی از این که مردم درمورد برند شما و محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید چه نظری دارند، روند پیشرفت کسب و کار شما را با سرعت بیشتری پیش می برد. همچنین شما را از میزان و نحوه عملکرد رقبایتان آگاه می کند. امروزه استفاده از سوشال مانیتورینگ از ضروری ترین موارد در این حوزه محسوب می شود. در این مقاله در ابتدا درمورد این که سوشال مانیتورینگ چیست و استفاده از آن چه فوایدی دارد، توضیح دادیم و بیان کردیم که نحوه کار آن چگونه است.

سوشال مانیتورینگ به چه معناست؟

سوشال مانیتورینگ

سوشال مانیتورینگ به فرایندی گفته می شود که به کمک آن می توان محتوای سایت های شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها، سایت های خبری، ویکی ها، انجمن ها و وبسایت های دیگر را ردیابی کرد. این ردیابی به شما کمک می کند تا دریابید که نظر مردم درمورد برند شما، رقبا، صنعت و محصولاتتان چیست. سوشال مانیتورینگ ردیابی و پاسخگویی به تمام پیام های درمورد کسب و کار یا محصولات شما را نیز در بر می گیرد. با این فرایند می توانید بدون این که مجبور باشید هر پیام، هر پست و هر پاسخی را در شبکه های اجتماعی بررسی کنید، به نظرات مردم درموردتان و موضوعاتی که به آن ها علاقه مند هستید، گوش دهید.

مفهوم دیگری که با سوشال مانیتورینگ در مواردی اشتباه گرفته می شود، سوشال لیسنینگ است. هر دوی آن ها برای برند ها ضروری هستند و میان آن ها تمایز اصلی و اساسی ای دیده نمی شود؛ با این حال تفاوت هایی میان آن ها به چشم می خورد؛ برای نمونه سوشال مانیتورینگ به شما می گوید چه چیزی؛ اما سوشال لیسنینگ به شما می گوید چرا.

سوشال مانیتورینگ چه اهدافی را دنبال می کند؟

سوشال مانیتورینگ چه اهدافی را دنبال می کند

 سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که چه ضرورتی دارد که وقت و انرژی خود را برای این که بدانید مردم درباره برندتان به صورت آنلاین چه نظراتی دارند، صرف کنید؟ این صرف زمان و انرژی در حقیقت مزایای زیادی به همراه دارد. سوشال مانیتورینگ به شما کمک می کند تا بفهمید هر چند وقت یک بار در مکالمات مردم از شما یاد می شود. این اطلاعات به شما درمورد میزان دیده شدن برندتان به صورت آنلاین دیدگاه های تازه ای می دهد. با این بینش های تازه شما می توانید به راحتی تاثیر کمپین های خود را با دریافتن این که درمورد آن به چه میزان صحبت می شود و نظر مردم درباره آن چیست، ارزیابی کنید. یکی دیگر از اهداف استفاده از سوشال مانیتورینگ این است که فرصت های تازه ای را برای تعامل با مخاطبان در اختیار شما قرار می دهد و در نتیجه سطح خدمات مشتری شما ارتقا می یابد.

همان گونه که می دانید، آگاهی کافی از میزان و کیفیت کاری رقبا در پیشرفت کسب و کار اینترنتی شما تاثیر به سزایی دارد. سوشال مانیتورینگ در افزایش سطح این آگاهی موثر است. شما با کسب اطلاع از آنچه که مردم درباره رقبایتان می گویند، می توانید دریابید که آن ها در چه جنبه هایی از شما قوی تر و یا ضعیف تر عمل می کنند. همین امر به طور مستقیم به شما کمک می کند تا در عرصه رقابت عقب نمانید و همواره متناسب با پیشرفت های روز رو به جلو حرکت کنید. شما با شنیدن نارضایتی های مردم از نحوه عملکرد رقبایتان، درمورد نقص ها یا دیگر مشکلات می آموزید و با اطلاع از مسائل و چالش های پیش آمده محتاط تر عمل می کنید.

سوشال مانیتورینگ چگونه کار می کند؟

سوشال مانیتورینگ چگونه کار می کند

برند ها برای نظارت بر فعالیت های اجتماعی آنلاین ابزاری هایی در اختیار دارند. این ابزار ها باعث می شوند که دیگر نیازی نباشد شما تمام کار های زمان بر، خسته کننده و پیچیده را برای یافتن نام تجاری و کلمات کلیدی در سرتاسر وب انجام دهید. برای این که از بیشترین میزان عملکرد این ابزار ها استفاده کنید، بهتر است که کلمات کلیدی تان بسیار دقیق انتخاب شده باشند. البته گام اول پیش از انتخاب کلمه کلیدی، انتخاب نام برند، نوع محصول و خدمات خود و نام رقبایتان است. پس از آن باید انتخاب اصطلاحات کلی برندتان صورت بگیرد.

در مرحله بعد ابزار های سوشال مانیتورینگ، سایت ها و داده های در دسترس را پی در پی کرال و آن ها را فهرست بندی می کنند. پس از ایندکس شدن سایت ها نوبت به جستجوی خودکار برای منشن های خاص شما می رسد. در آخر نیز تمام اطلاعات در یک مکان برای تان گرد آوری می شوند.

جمع بندی

به فرایند شناسایی، ردیابی و پاسخ به ذکر نام تجاری فردی در رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها، وبسایت ها، سایت های ریویو و انجمن ها برای اطلاع از آنچه مردم درمورد برند، محصولات و رقبای شما به صورت آنلاین می گویند، سوشال مانیتورینگ گفته می شود. در این مقاله علاوه بر توضیح درمورد این فرایند، مزایا و فواید آن را بررسی نمودیم و نحوه کار آن را نیز به صورت مبسوط توضیح دادیم.

نظرات کاربران