عنوان نویسی در تولید محتوا

برای عنوان نویسی در تولید محتوا چه مواردی را باید در نظر گرفت ؟

تفاوتی ندارد که شما نویسنده هستید و می خواهید کتاب خود را چه به صورت نسخه فیزیکی و چه نسخه الکترونیکی چاپ و منتشر کنید یا کسی هستید که در حوزه تولید محتوای موثر و بلاگ سایت کار می کنید؛ در هر صورت انتخاب عنوان مناسب برای هر نوشته ای از مهم ترین مسائل تلقی می شود. به طور کلی، عنوانی مناسب است که بتواند بهترین ارتباط را میان متن و مخاطب آن برقرار سازد. عنوان نوشته است که تعیین می کند چه کسی باید مطلب شما را بخواند و اهمیت آن مطلب در چیست. در این نوشته قصد داریم درباره عنوان نویسی در تولید محتوا و ویژگی های این عناوین توضیحاتی بدهیم.

ویژگی های عنوان مناسب در تولید محتوا

عنوان نویسی در تولید محتوا

با انتخاب عنوان نامناسب، شما به هدفی که از نوشتن آن محتوا دارید، دست پیدا نمی کنید؛ زیرا آن نوشته با استقبال کمی رو به رو می شود و تمام کارایی خود را از دست می دهد. عنوان، عنصری است که توجه خوانندگان و موتور جستجو را به سمت مطلب شما جلب می کند و شما را به هدف مورد نظرتان می رساند. در ادامه به برخی از نکات مهم درباره عنوان نویسی تولید محتوا می پردازیم. عنوانی مناسب و جذاب شناخته می شود که همه یا برخی از این موارد را رعایت کند:

  • نشان دهنده فواید مطلب مورد نظر باشد

عنوانی که انتخاب می کنید بهتر است نکاتی را که مطلب به همراه دارد به علاوه فواید آن برای مخاطب، به خوبی بازگو کند. بهترین عناوین، عناوینی هستند که نشان می دهند مخاطب با خواندن آن نوشته می تواند از آن نفع ببرد و بسیاری از مشکلات خود را حل کند. بیشتر خوانندگان سراغ خواندن مطلبی نمی روند؛ مگر آن که بدانند برایشان فوایدی به همراه دارد. برای مثال، می توانیم این دو عنوان را با هم مقایسه کنیم: «ابزار و تکنیک های طراحی گرافیک» و «راهنمای طراحی لباس برای افراد مبتدی». عنوان اول خوب است؛ اما عنوان دوم به خوبی نشان می دهد که محتوای مورد نظر چه فوایدی برای بازار هدف شما دارد.

جزئیات مطلب را در بر گیرد
  • جزئیات مطلب را در بر گیرد

اضافه شدن خصوصیاتی مانند ارقام، میزان اعتبار و فوریت به عنوان مورد نظر شما، در جذاب تر کردن آن تاثیر به سزایی دارد. این دو عنوان را با هم مقایسه کنید: «7 عادت افرادا بسیار موفق»، «عادات افراد بسیار موفق». عنوان اول به نوعی ساختار کلی مطلب را نشان می دهد، موردی که در عنوان دوم مشاهده نمی شود؛ در نتیجه در قانع کردن مخاطب برای خواندن آن چندان موفق نیست. در صورتی که اعداد با یک سری از اقدامات خاص همراه شوند، تاثیر گذاری بیشتری بر مشتری های بالقوه خواهند داشت: «6 قدم برای تبدیل ازدواج خوب به ازدواجی عالی». این عنوان نشان می دهد که دستیابی به اهداف بزرگ چندان هم دشوار نیست. علاوه بر این موارد، شما می توانید از اعداد در کنار بازه های زمانی مختلف استفاده کنید تا فوریت انجام آن کار را نشان دهید: «آموختن بازاریابی چریکی در 30 روز». این عنوان در خود مفهوم ضمنی سرعت را دارد؛ یعنی نشان می دهد که آموختن بازاریابی چریکی امری ضروری است و در کمترین زمان امکان پذیر است. همین موضوع دقیقا آن چیزی است که خوانندگان به دنبالش هستند.

  • خوانندگان را دخیل کند

نکته مهم دیگری که در عنوان نویسی در تولید محتوا در نظر گرفته می شود، درگیر کردن مخاطب به هر نحوی است. در آن است. در این حالت، هر مخاطب اینطور تصور می کند که مطلب به طور اختصاصی برای او نوشته شده است. شما می توانید با نام بردن از آن ها یا توصیف ویژگی هایشان، بازار خود را به طور دقیق مورد هدف قرار دهید. «یک برنامه بازاریابی 28 روزه برای حرفه ای ها، مربیان و مشاوران»، «بازاریابی چریکی برای نویسندگان» و «بازاریابی چریکی برای مشاوران مالی» و … عناوینی اند که این ویژگی را رعایت کرده اند. می توانید کسانی را که در آن حوزه خاص تخصص ندارند را نیز مخاطب قرار دهید: «آموزش طراحی به غیر طراحان».

عنوان محتوا خوانندگان را دخیل کند
  • کنجکاوی خواننده را برانگیخته کند

شما می توانید از عناصر مختلفی بهره بگیرید و کاری کنید که عنوان جذابتان در ذهن ها ماندگار تر شود. شما می توانید برای این کار از ابزاری مانند استعاره استفاده کنید. برای مثال، باز می گردیم به عنوان: «بازاریابی چریکی». در این عنوان، نویسنده با تشبیه تکنیک های بازاریابی به تکنیک هایی که در جنگ های چریکی مورد استفاده قرار می گیرند، هدف خود را مبنی بر توضیح راه های غیر متعارف برای رسیدن به موفقیت، به بهترین شکل بیان می کند.

جمع بندی

هنگامی که می خواهید برای محتوای خود عنوانی در نظر بگیرید، گزینه های زیادی به ذهنتان خطور می کنند. شما باید بدانید که چه عنوانی مناسب است تا بتوانید بهترین آن ها را انتخاب کنید. این کار اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا میزان بازدید از محتوای شما به نحوی در گرو عنوان مناسب است. در این مقاله، هر کدام از این ویژگی های مهم عنوان نویسی در تولید محتوا را به صورت مجزا توضیح دادیم و برای هر کدام مثال هایی ذکر کردیم.

 

نظرات کاربران