فروش تلفنی

آشنایی با زیر و بم های فروش تلفنی

فروش تلفنی یکی از روش های مهم و موثر در حوزه فروش و بازاریابی است که امروزه بسیاری از شرکت ها به منظور افزایش فروش و جذب مشتریان، از آن استفاده می کنند. با این روش، فروشندگان با استفاده از تماس تلفنی با مشتریان جدید و قدیمی، به صورت مستقیم ارتباط برقرار می کنند و سعی می کنند محصولات خود را به آن ها معرفی کنند و بفروشند. در این مقاله در مورد اینکه فروش تلفنی چیست توضیح داده خواهد شد.

فروش تلفنی چیست؟

در فروش و بازاریابی تلفنی سعی می کنید تا محصولات یا خدماتتان را از طریق تلفن به مشتری معرفی و عرضه کنید. شما باید به عنوان یک نماینده فروش و بازاریاب تلفنی با مشتریان جدید و قدیمی با استفاده از تلفن ارتباط برقرار کنید و آن ها را به خرید محصولات شرکت خود تشویق کنید. دو نوع فروش از طریق تلفن وجود دارد: ورودی و خروجی. نمایندگان ورودی تماس هایی را از مشتریان جدید و قدیمی دریافت می کنند، در حالی که نمایندگان خروجی به دنبال تماس با مشتریان برای ایجاد فروش هستند.

برای فروش تلفنی، شما باید شخصیتی صبور، متقاعدکننده و با پشتکار داشته باشید. همچنین، باید توانایی برقراری ارتباط و مهارت های تلفنی، تجربه تایپ کردن و توانایی کار در محیط دفتری را داشته باشید.

تفاوت بین فروش تلفنی و بازاریابی تلفنی

فروش تلفنی

در فروش تلفنی با مشتریان به طور مستقیم تماس گرفته و خدمات و محصولات به آن ها فروخته می شود؛ اما اهداف بازاریابی تلفنی گسترده تر است. در واقع بازاریاب های تلفنی سعی می کنند با تماس گرفتن با مشتریان، آن ها را نسبت به برند و محصولات شما علاقه مند کنند. همچنین بازاریاب های تلفنی می توانند اطلاعاتی را در زمینه محصولات و خدمات شما به مشتری ارائه دهند. به طور کلی هدف بازاریابی تلفنی ایجاد موقعیت هایی برای فروش و هدف فروش تلفنی نیز فروش مستقیم خدمات و محصولات به مشتری است.

برای اینکه درک بهتری از فروش و بازاریابی تلفنی داشته باشید، بهتر است وظایف هر کدام را به صورت زیر در نظر بگیرید:

اهداف بازاریابی تلفنی

  • ارائه اطلاعات لازم به مشتری درباره محصولات یا خدمات یک شرکت به منظور ایجاد علاقه به برند
  • کمک به تیم های فروش تلفنی برای شناسایی سرنخ های فروش
  • ارائه داده های قابل اعتماد و مفید برای حمایت و پشتیبانی از تیم فروش تلفنی برای افزایش کارایی و بهره وری
  • تبدیل سوالات مشتری به فرصت های فروش
  • ارائه تحقیقات بازار از طریق تماس های خارجی
  • بررسی میزان رضایت مشتری

اهداف فروش تلفنی

هداف فروش تلفنی
  • استفاده از داده های جمع آوری شده توسط تیم بازاریابی تلفنی برای دنبال کردن سرنخ های مهم برای فروش محصولات به مشتری
  • تبدیل سرنخ ها
  • کاهش هزینه های فروش و افزایش نرخ تبدیل
  • کاهش هزینه های مرتبط با سفر های کاری و تعداد نیروی میدانی
  • کمک به افراد حاضر در تیم فروش
  • کمک به کاهش واکنش های منفی
  • معرفی برند از طریق ایجاد یک تصور عالی از یک شرکت برای خریداران از طریق ارتباط با مشتری

وظایف نماینده فروش تلفنی

فروشنده تلفنی وظیفه تولید سرنخ، فروش مستقیم و ارتباط با مشتری را به عهده دارد. یک فروشنده تلفنی حرفه ای سرنخ ها را به سرعت پیدا می کند و از آن ها بهره می برد. همچنین می تواند مشتری را برای ادامه تجارت با شرکت مشتاق نگه دارد. برخی از مهم ترین وظایف فروشنده تلفنی عبارتند از:

  • تولید سرنخ

علاوه بر بازاریاب های تلفنی نماینده های فرش تلفنی نیز وظیفه مهمی در تولید سرنخ دارند؛ زیرا فروشندگان تلفنی با مشتریان بالقوه و موجود تماس می گیرند تا آن ها را از محصولات، خدمات و پیشنهادات شرکت خود مطلع کنند. علاوه بر این ها، نمایندگان فروش تلفنی تماس های تلفنی افرادی را دریافت می کنند که از طریق کمیپن های بازاریابی مستقیم و تبلیغات مستقیم به سمت برند جذب شده اند. فروشندگان تلنفی وظیفه دارند تا مشتریان بالقوه را آماده خرید کنند.

  • فروش مستقیم

یکی از اهداف اصلی نمایندگان فروش تلفنی، فروش مستقیم محصول یا خدمات به مشتری است. برای فروش مستقیم لازم است فروشندگان تلفنی از بازاریاب های تلفنی کمک بگیرند. برای این کار فروشندگان تلفنی می توانند از داده های جمع آوری شده توسط بازاریاب ها برای پیدا کردن مشتریانی که احتمال خرید آن ها بیشتر است کمک بگیرند.

فروش مستقیم
  • خدمات مشتری

یکی از وظایف مهم بخش فروش تلفنی ارائه خدمات عالی به مشتری است. برای افزایش سطح رضایت مشتریان، نمایندگان فروش تلفنی باید پس از فروش محصول نیز با مشتری تماس بگیرند تا مطمئن شوند مشتری از خرید خود و خدماتی که دریافت کرده است، راضی بوده.

  • حل تعارض ها

کسانی که به عنوان فروشنده تلفنی مشغول به کار می شوند، باید مهارت های حل اختلاف داشته باشند. از آن جایی که فروشنده تلفنی همیشه با مشتریان صحبت می کند، احتمال زیادی وجود دارد که با مشتریان ناراضی رو به رو شود. نماینده فروش تلفنی باید به کمک قدرت حل اختلاف خود به شکایات مشتری رسیدگی کند و او را راضی نگه دارد تا مشکلات به مسائل بزرگ تبدیل نشود. حل تعارض ها می تواند سطح رضایت مشتریان را افزایش دهد.

  • گزارش فعالیت

فروشنده تلفنی باید گزارش فعالیت های خود را همیشه به روز نگه دارد. این گزارش می تواند شامل تعداد تماس ها، سرنخ ها، مشتریان، فروش و سایر آمار هایی که برای کسب و کار اهمیت دارد باشد.

  • رسیدن به اهداف فروش

هر کسب و کاری یک سری اهداف فروش برای یک بازه زمانی مشخص دارد. نمایندگان فروش تلفنی باید اهداف فروش ماهانه، فصلی یا سالانه یک شرکت را برآورده کنند. این کار می تواند با افزایش تعداد تماس ها و افزایش فروش محقق شود.

جمع بندی

فروش تلفنی یکی از روش های فروش مستقیم است که در آن نمایندگان فروش با مشتریان بالقوه تماس می گیرند و به کمک سرنخ ها و اطلاعات موجود سعی می کنند تا خدمات و محصولات شرکت را به مشتری بفروشند. کسی که به عنوان فروشنده تلفنی مشغول به کار می شوند، باید فردی صبور، با پشتکار و با مهارت های اجتماعی عالی باشد تا بتواند مشتریان را راضی نگه دارد. برای آشنایی بیشتر با فروش تلفنی در این مقاله در مورد نکات مرتبط با آن توضیح داده شد.

نظرات کاربران