فریلنسر کیست

فریلنسر کیست ؟

با توجه به اینترنتی و پروژه ای شدن اغلب کار ها، تمایل شرکت ها به همکاری با افرادی به نام فریلنسر زیاد شده است. به احتمال زیاد اصطلاح جدید فریلنسر را در اطراف خود شنیده اید. اگر علاقه مند هستید که بدانید فریلنسر کیست ، فریلنسر ها چه کار هایی انجام می دهند یا می خواهید فریلنسر شوید، ما در این مقاله شما را راهنمایی خواهیم کرد.

معنای فریلنسر چیست؟

فریلنسر یک فرد مستقل با توانایی و مهارت هایی است که معمولاً به صورت دور کار و پروژه ای کار می کند. مدت زمان کار روی هر پروژه اغلب کوتاه مدت است. کار های یک فریلنسر می تواند به عنوان شغل اصلی یا در کنار آن به عنوان شغل جانبی باشد. فریلنسر ها به طور رسمی استخدام نمی شوند و حقوق خود را به صورت پروژه ای، ساعتی یا روزانه دریافت می کنند.

چه کسانی می توانند فریلنسر شوند؟

برای فریلنسر شدن نیازی نیست که حتماً حرفه یا مهارت خاصی را یاد بگیرید. شما می توانید با توجه به رشته تحصیلی و علایق خودتان، یک کار پروژه ای یا دورکاری پیدا کنید و به عنوان یک فریلنسر مشغول به کار شوید. به عنوان مثال اگر معلم زبان انگلیسی هستید، می توانید به عنوان یک فریلنسر مترجم با یک ناشر در ترجمه کتاب همکاری کنید.

فریلنسر کیست

فریلنسر ها چه می کنند؟

اگر می خواهید بدانید فریلنسر کیست خوب است بدانید طیف کاری فریلنسر ها بسیار گسترده است. یک فریلنسر می تواند کار های متنوعی را انجام دهد که در ادامه تنها چند مورد از آن ها را ذکر می کنیم:

  1. تایپ و ترجمه متون به زبان های مختلف
  2. طراحی گرافیک
  3. طراحی و توسعه وبسایت
  4. عکاسی و ادیت عکس
  5. خدمات مشاوره ای (تحصیلی و…)
  6. بازاریابی
  7. ادمین شبکه های اجتماعی
  8. روزنامه نگاری
  9. تدوین و تولید محتوا ویدئویی
  10. برنامه نویسی کامپیوتر
  11. تصویرسازی
  12. طراحی لوگو و پوستر
  13. تدریس خصوصی زبان های مختلف
  14. گردشگری
  15. آشپزی و پذیرایی
  16. نقاشی و هنر
  17. مشارکت در پروژه ها (نفت و گاز، معماری و…)

امکانات لازم برای یک فریلنسر

بعد از صحبت درباره فریلنسر کیست و چه کار هایی می تواند انجام دهد، احتمالاً از خود پرسیده اید، آیا برای فریلنسر شدن امکانات و ابزار های خاصی نیاز است؟ اگر تمایل دارید که تازه شروع به کار کنید و درآمد داشته باشید یا به عنوان شغل جانبی دنبال فریلنسر شدن هستید، به شما تبریک می گوییم زیرا تقریباً با هر امکاناتی می توان فریلنسر شد.

فریلنسری با سرمایه کم ممکن است. اگر هنوز مهارت خاصی ندارید، می تواند از کار های ساده مانند تایپ شروع کنید! اگر زبان انگلیسی خوبی دارید و به ترجمه علاقه مند هستید، پیدا کردن یک شغل فریلنسری راحت تر می شود. برای انجام کار های تایپ و ترجمه به ابزار خیلی خاصی احتیاج ندارید و یک گوشی میان رده یا لپ تاپ معمولی که برنامه ورد و قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد کافی است. اگر بخواهید فریلنسر حرفه ای پروژه ها شوید یا مهارت خاصی داشته باشید برای مثال فرآیند های یک کارخانه یا نمای یک ساختمان را طراحی کنید، به دانش و یک لپ تاپ خوب نیاز دارید تا در هنگام اجرای پروژه ها با مشکل مواجه نشوید.

مزایای فریلنسر بودن

مزایای فریلنسر بودن

برای آن که بدانید فریلنسر کیست خوب است با مزایای شغل آنان آشنا شوید. فریلنسر بودن نسبت به افرادی که یک شغل ثابت دارند مزایایی دارد که برخی از آن ها عبارت اند از:

  1. امکان انجام کار به صورت دورکاری و در خانه: یک فریلنسر می تواند با خیال راحت و به دور از استرس ترافیک و آلودگی هوا در خانه با یک فنجان چای و در کمال آرامش کار خود را انجام دهد، یا حتی در مسافرت یک پروژه کاری را به اتمام برساند.
  2. انعطاف در ساعت کاری: شما به عنوان یک فریلنسر در هر زمان از روز می توانید کار خود را انجام دهید.
  3. تنوع در کار: به عنوان یک فریلنسر، شما می توانید پروژه های خود را انتخاب کنید و کمتر محدود به بازار ها یا بخش های خاصی شوید.
  4. کنترل بیشتر: شما می توانید اهداف خود را از نظر درآمد یا ساعت کاری و تعداد پروژه ها تعیین کنید.
  5. تسویه انتخابی: شما می توانید میزان دستمزد دریافتی خود و زمان تسویه آن را انتخاب کنید.
  6. امکان کار به صورت بین المللی: در صورت تسلط به زبان انگلیسی و مهارت بالا می توانید پروژه های بین المللی را نیز انجام دهید.

معایب فریلنسر بودن

در کنار مزایا و جذابیت های بیان شده در شغل فریلنسری، این شغل معایبی نیز دارد که شاید در ابتدا به چشم نیایند، اما در ادامه راه فریلنسر ماندن مهم هستند. از جمله معایبی که حتماً باید به آن توجه کنید:

  1. عدم ثبات شغلی: در اغلب شغل هایی که به فریلنسر نیاز است، پروژه ها کوتاه مدت و کوچک هستند؛ بنابراین امنیت دور کاری و آینده شغلی فریلنسر ها تضمین شده نیست.
  2. درآمد متغیر: تسویه و درآمد انتخابی ممکن است در ابتدای کار برای شما جذاب باشد اما توجه کنید که تعداد پروژه ها و شغلتان همیشگی نیست. یک ماه ممکن است تعداد زیادی پروژه انجام دهید و درآمدی چند برابر یک کارمند داشته باشید و ماه دیگر درآمدتان حتی به یک میلیون تومان هم نرسد.
  3. مزایای کم: وقتی به عنوان کارمند در یک شرکت استخدام می شوید، علاوه بر حقوق ماهیانه مزایای دیگری مانند بیمه، بیمه بازنشستگی، حق مسکن، وام، پاداش و… را نیز دریافت می کنید؛ اما یک فریلنسر تنها دستمزد انجام کار را دریافت می کند.
  4. عدم دریافت بیمه بیکاری: در صورتی که به عنوان یک فریلنسر کار خود را از دست بدهید و دیگر قادر به ادامه آن نباشید، بیمه بیکاری به شما تعلق نمی گیرد.
معایب فریلنسر بودن

نکات مهم فریلنسر بودن

هرچند در پاسخ به فریلنسر کیست بیان کردیم که اغلب مشاغلی که فریلنسر ها انجام می دهند به صورت موقت، پروژه ای و اغلب دورکاری است؛ اما هنگام شروع کار به عنوان فریلنسر با یک کارفرما، حتماً قرارداد بین دو طرف ببندید و در آن تمام شرایط کار، زمان تحویل، میزان دستمزد و تعهدات دو طرف را ذکر کنید. زمانی که یک فریلنسر شروع به کار می کند باید به زمان تحویل و تکمیل کار بسیار توجه داشته باشد.

سخن آخر فریلنسر کیست ؟

فریلنسر شدن برای جوانان، کسانی که به دنبال کار های پاره وقت، شغل دوم یا شروع ورود به بازار کار هستند می تواند مفید باشد. شما با هر توانایی و امکانات کم می توانید تبدل به یک فریلنسر شوید و از مزایای آن بهره ببرید. سختی های فریلنسر ماندن باعث نمی شود که خیلی از افراد از آن صرفه نظر کنند اما فراموش نکنید که ماندن در هر شغلی سخت تر از ورود به آن است.

نظرات کاربران