متن جایگزین یا alt text چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟

متن جایگزین یا alt text مخفف (alternative text) متنی است که در کد html برای توصیف یک تصویر در یک صفحه وب استفاده می شود. این متن در صورتی که تصویر در صفحه کاربر بارگذاری نشود، به جای تصویر در صفحه وب ظاهر می شود. متن جایگزین زمینه را برای خزنده های موتور های جستجو فراهم می کند تا به سایت موردنظر برسند و به بهبود سئو عکس کمک می کند. متن جایگزین معمولا با نام «برچسب های جایگزین» (alt tags) نیز شناخته می شود. ما در این مقاله شما را با متن جایگزین یا alt text آشنا می کنیم و از تاثیر آن بر سئو می گوییم.

چرا متن جایگزین برای سئو عکس مهم است؟

جستجوی تصویر گوگل 23 درصد از کل جستجو ها را تشکیل می دهد. این باعث می شود که تصاویر به یک روش قدرتمند برای دریافت ترافیک بیشتر در سئو سایت تبدیل شوند. گوگل متن جایگزین یا alt text را می خواند تا بفهمد تصاویر درباره چه چیزی هستند. بدون متن جایگزین، احتمال اینکه تصاویر شما در موتور های جستجوی عکس و google images رتبه بندی شود بسیار کم است. گوگل اغلب تصاویر را در بالای نتایج جستجوی معمولی گوگل، قبل از صفحات وب نشان می دهد. تصاویری که در Google Images ظاهر می شوند، راه دیگری برای دریافت ترافیک ارگانیک است. این می تواند به هزاران بازدیدکننده بیشتر منجر شود.

متن جایگزین نه تنها تجربه کاربری بهتری برای کاربران نابینا دارد، بلکه UX بهتری را برای همه کاربران فراهم می کند. مثلا بازدیدکننده ای که پهنای باند کمی دارد و تصاویر صفحه برایش بارگیری نمی شوند، به جای اینکه فقط یک لینک خراب را ببیند، متن جایگزین را می بیند.

بهترین راه های نوشتن متن جایگزین

متن جایگزین یا alt text

برای نوشتن موثر ترین متن جایگزین یا alt text، باید توصیفی بنویسید. به این فکر کنید که چگونه یک تصویر را برای یک فرد نابینا توصیف می کنید. سعی نکنید آن را پر از کلمات کلیدی کنید تا در هرزنامه قرار بگیرد. خود تصویر را توصیف کنید نه چیز دیگر.

  • کلمه کلیدی را به متن جایگزین اضافه کنید.

اگر متنی را برای صفحه ای که تصویر در آن قرار دارد می نویسید، بهتر است که یک کلمه کلیدی اصلی را در متن جایگزین یا alt text خود بگنجانید. هدف متن جایگزین ارائه اطلاعات و زمینه اضافی است و کلمات کلیدی هدف اغلب همین کار را می کنند. برای طبیعی تر کردن متن جایگزین می توانید کلمه کلیدی اصلی خود را کمی تغییر دهید.

  • برای تصاویر تزئینی متن جایگزین نگذارید.

کلمه کلیدی را به متن جایگزین اضافه کنید

هدف متن جایگزین یا alt text ارائه هر چه بیشتر زمینه برای تصاویر است. برخی از تصاویر هستند که واقعا نیازی به توضیح بیشتر ندارند. نیازی به گنجاندن متن جایگزین برای تصاویر تزئینی مانند آیکون ها، خطوط افقی صفحه، نماد های مختلف در سایت و … نیست. درواقع نیازی به درک این تصاویر نیست و گوگل برای رتبه بندی صفحات وب به اطلاعات بیشتر این تصاویر نیازی ندارد.

  • کلمه «تصویر» را در متن جایگزین قرار ندهید.

همانطور که گفته شد، شما فقط 125 کاراکتر برای توصیف تصویر خود دارید. گنجاندن کلمات پرکننده مانند «تصویر» فقط کاراکتر های شما را زیاد می کند و هیچ سودی هم ندارد؛ زیرا هم برای کاربران و هم برای گوگل واضح است که این ها تصویر هستند نه چیز دیگر.

  • آنچه قبلا در کپشن نوشته اید دوباره ننویسید.

دلیلی برای گنجاندن اطلاعات اضافی در متن جایگزین یا alt text نیست. اگر عکسی از قبل کپشن دارد، به جای تکرار آن در متن جایگزین چیز دیگری بنویسید تا زمینه بیشتری در مورد عکس ارائه دهید.

  • زمینه مرتبط با موضوع صفحه را اضافه کنید.

اگر تصویر مکان یا شخص خاصی را نشان نمی دهد، متن جایگزین یا alt text را بر اساس محتوای متن بنویسید. برای مثال متن جایگزین تصویری که در آن شخصی در رایانه تایپ می کند، می تواند بسته به موضوع وبسایت تغییر کند.

  • از ابزار استفاده کنید.

شما می توانید از ابزار Site Audit برای یافتن مشکلات و بهبود متن های جایگزین استفاده کنید.

در آخر برای آشنایی بیشتر شما با متن جایگزین چند مثال برای شما می زنیم. مثلا متن جایگزین مناسب برای تصویر زیر به این صورت است:

ظرف غذاخوری گرد با کالباس، پنیر، کراکر و سایر تنقلات

مثال متن جایگزین بد: ایده هایی برای مهمانی های شام

مثال متن جایگزین خوب: ظرف غذاخوری

مثال متن جایگزین بهتر: ظرف غذاخوری با کالباس و پنیر

بهترین مثال متن جایگزین: ظرف غذاخوری گرد با کالباس، پنیر، کراکر و سایر تنقلات.

در مثال بالا قرار دادن یک کلمه کلیدی خاص مثل «ایده هایی برای مهمانی های شام» است بدون اینکه واقعا درمورد تصویر چیزی به ما بگوید. درحالیکه مثال های خوب و بهتر توصیف بهتری هستند، مثال «بهترین» بیشترین جزئیات تصویر را توصیف می کند.

جمع بندی

متن جایگزین یا alt text متنی است که در زمان بارگذاری نشدن صفحه به جای تصویر نمایش داده می شود. این متن در سئو سایت بسیار تاثیر دارد و ترافیک قابل توجهی برای سایت شما به همراه دارد. ما در این مقاله متن جایگزین را معرفی کردیم و روش های نوشتن یک متن جایگزین خوب را به شما آموزش دادیم.

نظرات کاربران