کنیبالیزیشن چیست

کنیبالیزیشن چیست ؟

ممکن است قصد داشته باشید برای آن که سئو سایت خود را بهبود دهید و رتبه سایت خود را در صفحه نتایج جستجو گوگل یا SERP بالاتر ببرید، از یک کلمه کلیدی خاص در چندین صفحه استفاده کنید. این روشی است که خیلی از افرادی که قصد دارند با استفاده از میان بر و فریب دادن ربات های گوگل، سئو سایت خود را بهتر کنند و رتبه سایت خود را در صفحه نتایج جستجو گوگل افزایش دهند، از آن استفاده می کنند. ممکن است این که از یک کلمه کلیدی خاص در چندین صفحه از سایت خود استفاده کنید، استراتژی خوبی به نظر برسد و امکان دارد که پیش خود فکر کنید که با استفاده از این روش، هنگامی که آن کلمه کلیدی به وسیله کاربری در موتورهای جستجو، مورد جستجو قرار بگیرد، احتمال آن که سایت شما در رتبه بالاتری نسبت به بقیه سایت ها در صفحه نتایج، قرار بگیرد.

یکی از مشکلاتی که کنیبالیزیشن ممکن است برای شما ایجاد کند اما شما هنگام استفاده از آن آگاه نباشید، این است که زمانی که یک کلمه کلیدی خاص را برای چندین صفحه مختلف از سایت خود استفاده می کنید، در واقع ربات های گوگل را به اشتباه می اندازید. زمانی که از روش کنیبالیزیشن استفاده می کنید، ممکن است گوگل صفحه اشتباه را برای فهرست بندی و ایندکس کردن کلمات کلیدی شما انتخاب کند. زمانی که این وضعیت رخ دهد، به اصطلاح می گویند که شما از روش کنیبالیزیشن استفاده کرده اید.

شاید پیش خود فکر کنید که معنی کلمه کنیبالیزیشن چیست و چه ارتباطی با این بحث ها دارد. ترجمه کلمه کنیبالیزیشن به زبان فارسی، آدم خواری است. ترجمه کلمه کنیبالیزیشن به فارسی با این توضیحات، ارتباط نزدیکی دارد. زیرا هنگامی که از روش کنیبالیزیشن استفاده می کنید، شما در رقابت با خودتان قفل می شوید و تنها وب سایتی که باعث شده است رتبه سایتتان پایین بیاید، وب سایت خودتان است. در نتیجه اگر به مسائل سئو و نویسندگی در سایت علاقه مندید، بهتر است به طور کامل متوجه شوید که کنیبالیزیشن چیست تا هیچ وقت از این روش حتی به صورت تصادفی استفاده نکنید. ما در ادامه مقاله سعی می کنیم به طور کامل توضیح دهیم که کنیبالیزیشن چیست.

کنیبالیزیشن در سئو چه زمانی اتفاق می افتد؟

کنیبالیزیشن در سئو

کنیبالیزیشن در سئو زمانی اتفاق می افتد که چندین صفحه برای یک کلمه کلیدی یکسان، رتبه بندی می شوند. موتورهای جستجو سعی می کنند تا قدرت و کیفیت هر صفحه را اندازه گیری کنند. حتی در زمان هایی ممکن است که موتورهای جستجو هیچ کدام از صفحه ها را فهرست بندی و ایندکس نکنند. البته اگر سایت شما درگیر چنین مشکلی شده باشد، شناسایی آن آسان است و به راحتی می توانید این مشکل را رفع کنید.

بهتر است که با یک مثال توضیح دهیم که کنیبالیزیشن چیست. فرض کنید که در وب سایتتان می خواهید محتوایی در رابطه با «کت زنانه» ایجاد کنید. ممکن است یک مقاله با عنوان «کت های زنانه برای زمستان» و مقاله دیگری با عنوان «شیک ترین کت های زنانه» ایجاد کرده باشید. این کار شما اشتباه است. چون هنگامی که در دو مقاله جداگانه از یک کلمه کلیدی استفاده می کنید، رتبه بندی این صفحات تقسیم می شود و با این کار شما به رتبه سایتتان در صفحه نتایج جستجو گوگل هنگامی که عبارت «کت زنانه» جستجو شود، لطمه بزرگی وارد کرده اید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که تمامی مقالات و پست هایی که محتوایی در رابطه با «کت زنانه»‌ دارند را در یک صفحه ادغام کنید. در این صورت هنگامی که گوگل بخواهد مطالبی که شما در رابطه با عبارت «کت زنانه»‌ ایجاد کرده اید را رتبه بندی کند، گیج نخواهد شد و دچار مشکل نمی شود.

روش تشخیص کنیبالیزیشن چیست؟

روش تشخیص کنیبالیزیشن چیست؟

اگر به تازگی چندین صفحه ایجاد کرده اید و متوجه شده اید که رتبه بندی آن ها ضعیف است، می توانید دلیل این پایین بودن رتبه این صفحات را، کنیبالیزیشن بدانید. حال در زیر کارهایی که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که آیا کنیبالیزیشن باعث افت رتبه این صفحات شده است یا خیر را ذکر می کنیم.

یک صفحه در اکسل ایجاد کنید و همه پست ها و صفحه های مهم وب سایت خود و کلمات کلیدی آن ها را در این صفحه وارد کنید. هنگامی که در این صفحه ای که در اکسل ایجاد کرده اید، پست ها و صفحات مهم وب سایت خود و کلمات کلیدی آن ها را بررسی می کنید، اگر به کلمه کلیدی که در چند پست یا صفحه مورد استفاده قرار گرفته است، برسید، متوجه می شوید که سایت شما از روش کنیبالیزیشن استفاده کرده است.

البته اگر وب سایت شما در ماه تعداد زیادی پست می گذارد، ممکن است این فرایند کمی زمان بر و دشوار باشد. راه دیگر این است که از ابزار Google Search Console استفاده کنید. به قسمت Performance و Search Results در Google Search Console بروید. سپس یک فیلتر برای یک کلمه کلیدی ایجاد کنید و روی گزینه Pages کلیک کنید. سپس تمامی لینک هایی که از این کلمه کلیدی استفاده کرده اند و طبق آن رتبه بندی شده اند را مشاهده خواهید کرد.

همچنین یک روش بسیار ساده تر هم برای مشخص کردن کنیبالیزیشن در وب سایت وجود دارد. اگر به کلمه کلیدی خاصی شک کرده اید که به نظرتان این کلمه کلیدی در چندین صفحه از سایتتان مورد استفاده قرار گرفته است، تنها کافی است که آن کلمه کلیدی را در گوگل  به روش “کلمه کلیدی”site:samplesite.com  جستجو کنید.

روش برطرف کردن مشکل کنیبالیزیشن چیست؟

برای آن که سایتتان دچار مشکل کنیبالیزیشن نشود،‌ باید استراتژی های سئو خود را بهبود ببخشید و اگر استراتژی های سئو سایتتان ضعیف است، از استراتژی ها و تاکتیک های بهتری استفاده کنید. در زیر به بخشی از این استراتژی ها که در جلوگیری از برخورد با مشکل کنیبالیزیشن به شما کمک می کنند، می پردازیم.

  • ادغام محتوا

ادغام محتوا

شما برای آن که از مواجه شدن با مشکل کنیبالیزیشن در سایت جلوگیری کنید، می توانید دو صفحه را که دارای محتوا و کلمات کلیدی مشابه هستند را ترکیب کنید. موتورهای جستجو مقالات عمیق و طولانی را دوست دارند و شما می توانید برای ایجاد یک صفحه معتبر، یک مطلب را با مطلب دیگری ادغام کنید.

  • مقدس سازی یا Canonicalization

این روش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که شما می خواهید صفحات مشابه را حفظ کنید اما یکی از آن ها رتبه بالاتری نسبت به بقیه کسب کند. برای این کار، برای صفحه ای که می خواهید رتبه بالاتری در صفحه نتایج جستجو گوگل به دست آورد، از برچسب ها و هشتگ های مربوطه استفاده کنید.

  • حذف صفحه های مشابه

شما می توانید برای آن که گوگل در رتبه بندی و فهرست بندی صفحات شما که از یک کلمه کلیدی استفاده کرده اند، گیج نشود، صفحاتی که کیفیتشان پایین تر است را حذف کنید.

نظرات کاربران