اشتباهات طراحی سایت

رایج ترین اشتباهات طراحی سایت را بدانید تا موفق شوید!

امروزه طراحی سایت به یکی از دغدغه های صاحبان کسب و کار تبدیل شده است. گاهی اوقات هنگام ورود به یک سایت برای خرید ساده ترین وسایل احساس سردرگمی می کنید و قادر به تهیهٔ آن نخواهید بود. دلیل این اتفاق طراحی نادرست و گیج کنندهٔ سایت است. حدوداً از دههٔ ۹۰ طراحی سایت پیشرفت های چشمگیری داشت و با هدف استفادهٔ آسان کاربران، رو به جلو حرکت کرده است. در ادامهٔ مطلب قصد داریم اشتباهات طراحی سایت رایج را برایتان بررسی کنیم تا کاربران بیشتری را جذب کنید و به کسب و کار خود رونق دهید و تجربهٔ کاربران (UX) را در سایت خود بهبود ببخشید.

اشتباهات طراحی سایت

چندین ویژگی مانند چیدمان نامنظم، عدم تمرکز بر روی انواع نیاز مشتری و… در میان اغلب سایت هایی که طراحی بدی دارند، مشترک هستند. یک طراحی نامناسب ممکن است بازدیدکنندگان و ترافیک سایت را کاهش دهد. اگر می خواهید با مشکلات سایت های معتبر که متعلق به برند های مطرح جهان هستند آشنا شوید، ادامهٔ مطلب را از دست ندهید.

  • طراحی زارا ZARA

اشتباهات طراحی سایت

هنگامی که وارد سایت می شوید، به احتمال زیاد احساس مطالعهٔ یک مجله به شما دست خواهد داد. تمام مطالب ریز هستند و منویی که برای خرید مشتری تهیه شده است بسیار ناخواناست. از آن جایی که این سایت برای فروش محصولات زارا طراحی شده است و هدف آن فروش است، گزینه و منوی فروش باید به سادگی در دسترس مخاطبان قرار گیرند؛ اما گزینه ها بسیار نامرتب هستند و اگر ‌کاربری سواد تکنولوژی خوبی نداشته باشد، نمی تواند به راحتی گزینهٔ فروش را پیدا کند. در نتیجه از سایت خارج می شود و به دنبال سایتی کاربر پسند تر می رود. فراموش نکنید که اولین و مهم ترین نکته دربارهٔ سایت های تجاری کاربر پسندی و سادگی مراحل خرید است.

  • طراحی برند وی فر Wayfair

در ادامهٔ بررسی اشتباهات طراحی سایت، لازم است به سایت برند wayfair اشاره کنیم. برخلاف زارا که گزینه های کافی برای خریداران ندارد، وی فر گزینه های فراوانی را در اختیار کاربر می گذارد. تعداد بسیار زیاد گزینه ها ممکن است که مخاطب را به اشتباه بیندازند و موجب سردرگمی آن ها شوند. همچنین سلسله مراتب بصری سایت وی فر چندان تعریفی ندارد؛ زیرا اندازه، فونت، آیکون ها و رنگ تمام گزینه ها یکسان است و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. با این وجود اگر شخصی قصد خرید یک محصول مشخص را داشته باشد، با گزینه های فراوانی رو به رو خواهد شد و اگر قادر به پیدا کردن محصول خود نباشد، خیلی سریع سایت را ترک می کند.

  • طراحی لیپتون Lipton

چای لیپتون که برخی ایرانی ها آن را با نام نپتون هم می شناسند، در جهان بسیار شناخته شده است و طرافداران خود را دارد. طراحی سایت لیپتون مانند محصولاتش پرطرفدار نیست؛ زیرا از عکس های ناواضح در سایت آن استفاده شده است. نمای بصری یکی از مهم ترین روش های جذب مخاطب است. اگر به انتخاب مناسب آن توجه کافی نکنید، ممکن است لطمهٔ بزرگی به محصولتان وارد شود‌. علاوه بر اینکه سایت لیپتون از عکس های ناواضح و مبهم استفاده کرده است، انتخاب مناسبی نیز نداشته است. اگر دقت کنید تمام عکس ها از جعبه های چای است و هیچ چیز منحصر به فردی نیست. به جای جعبه های چای، اگر از ویژگی منحصر به فرد هر محصول بهره ببرند، جذب مخاطب بیشتری خواهند داشت.

  • طراحی پیپر سورس Paper Source

اشتباهات طراحی سایت

از آن جایی که Paper Source در سال 1983 تأسیس شده است، در نتیجه روش های طراحی سایت آن نیز بسیار قدیمی و از مد افتاده است. به همین دلیل، هنگامی که خریدار وارد سایت می شود، احساس می کند که با یک برند قدیمی مواجه است. حتی ممکن است تولیدات را نیز بررسی نکند و به دنبال سایتی با ظاهر مدرن بگردد تا محصول به روز تری را سفارش دهد. سعی کنید هنگام طراحی سایت‌، به روز باشید و ظاهری امروزی را به نمایش بگذارید.

  • طراحی روم (سایت فیلم) The Room

یکی از اشتباهات طراحی سایت ایجاد نکردن ساختار ناوبری (navigation structure) ست که به وضوح در طراحی سایت روم به چشم می خورد. اگر به دنبال مطلبی هستید، لازم است صفحهٔ اصلی را به خوبی بگردید تا آن را پیدا کنید و هیچ منویی به کمک شما نخواهد آمد. در این صورت کاربران گیج می شوند و قادر به پیدا کردن محصول مورد نظر خود نخواهند بود. در نتیجه از سایت خارج می شوند و به دنبال فضایی ساده تر برای استفادهٔ مخاطب خواهند بود.

  • طراحی آی ام دی بی IMDB

طراحی سایت فیلم

هنگامی که به سایت IMDB وارد شوید، شاهد یک طراحی مدرن و زیبا برای صفحهٔ اصلی آن خواهید بود؛ اما هر چه ادامه می دهید و صفحه های دیگری را باز می کنید، با طراحی های قدیمی تری رو به رو خواهید شد. همچنین درست مشابه نمونهٔ قبلی ای که بررسی کردیم، چینش مناسبی ندارد و هیچ منویی به کمک شما نخواهد آمد. اگر به دنبال جزئیات یک مطلب خاص هستید، لازم است صفحهٔ اصلی را بگردید و حتی در صورت نیاز به پایین ترین و قدیمی ترین مطالب بروید.

  • طراحی سایت فندانگو (خرید بلیط فیلم) Fandango

به محض وارد شدن به فندانگو قسمتی در این سایت می بینید که شما را هر چه سریع تر وادار به خرید بلیت می کند؛ اما پس از خرید آن هیچ پیوند مناسبی را برای پرداخت آن مشاهده نخواهید کرد‌. این مشکل کاربران بسیاری را سردرگم می کند و آن ها را به سمت سایت های دیگری که روند آسان تری دارند، سوق می دهد.

جمع بندی

فراموش نکنید که هدف از طراحی سایت، کمک به مشتریان و افزایش فروش خودتان است.  نمای بصری نامناسب مانند عکس های ناواضح، فونت نامناسب، رنگ های غیرجذاب و… به جای جذب مخاطب، او را از سایت دور می کنند. همچنین دشواری در روند خرید و به دست آوردن اطلاعات کاربر از اشتباهات بسیار رایج در سایت های امروزی است. شما می توانید با دوری از این اشتباهات، طراحی سایت خود را بهبود بدهید.

نظرات کاربران