بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی چیست؟

در انواع بازاریابی و تبلیغات چه در روش سنتی و چه بازاریابی مدرن شرکت ها و مجموعه های بزرگ و کوچک علاوه بر صرف زمان، هزینه های هنگفتی می کنند تا محصولات و خدمات خود را به مردم معرفی نمایند و در نهایت به فروش بالایی دست پیدا کنند. در بازاریابی چریکی با پرداخت هزینه اندک و با استفاده از خلاقیت و صرف انرژی به هدف خود خواهید رسید. در ادامه با ما همراه باشید تا با بازاریابی چریکی بیشتر آشنا شوید.

معرفی بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی مانند نامش که از جنگ های چریکی گرفته شده، روشی غیرمعمول و بر خلاف روش های سنتی بازاریابی است که در آن با استفاده از قدرت خلاقیت و با صرف هزینه بسیار اندک می توانید تبلیغات کنید و محصولات یا خدمات خود را به فروش برسانید. جنگ های چریکی به جنگ هایی گفته می شد که در آن نیرو ها به صورت غیر منتظره و غیر متعارف دشمن را غافلگیر و به آنها حمله می کردند.

در واقع در روش بازاریابی چریکی به جای صرف هزینه های زیاد و سرمایه گذاری های بزرگ، با صرف انرژی بیشتر و به کارگیری خلاقیت می توان به نتایج مثبتی دست پیدا کرد. در بازاریابی چریکی می توان با طراحی و اجرای ایده های خلاقانه و متفاوت نظر مخاطب را جلب کرد و در این صورت افراد علاوه بر اینکه از محصولات و خدمات شما استقبال می کنند، به صورت رایگان نیز آن را برای شما تبلیغ خواهند کرد و در این صورت شما با یک تیر دو هدف را نشانه گرفته اید.

معرفی بازاریابی چریکی

چگونه می توان با صرف هزینه بسیار اندک با استفاده از بازاریابی چریکی تبلیغات گسترده انجام داد؟

مجموعه های بزرگ و کوچک می توانند با صرف انرژی و کمی خلاقیت و تنها با تبلیغات تاثیرگذار در مکان و زمان مناسب خدمات و محصولات خود را به مخاطبان معرفی نمایند و افراد زیادی را به مشتریان بالقوه خود تبدیل کنند. می پرسید زمان مناسب چه زمانی است؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

برای مثال زمانی که یک رویداد عظیم مانند اجرای تئاتر، اکران فیلم سینمایی، کنسرت، مسابقات ورزشی در حال برگزاری است و یک برند یا مجموعه که به اصول برندینگ و بازاریابی آگاه است، توجه جمعیت را به شیوه ای متفاوت و خلاقانه به محصول یا خدمات خود جلب می کند، از روش بازاریابی چریکی بهره برده است.

مثال دیگر برای زمان و مکان مناسب اجرایی بازاریابی چریکی استفاده از مکان هایی مانند ایستگاه های قطار، فروشگاه های زنجیره ای و ساختمان های بزرگ تجاری است و به طور کل هر مکانی که جمعیت نسبتا زیادی برای رویداد یا انجام کاری گرد آمده اند، فضا و مکان مناسبی برای اجرای روش بازاریابی چریکی است زیرا در این روش که به تعامل هر برندی با مخاطب بر می گردد همه شرایط مورد نیاز فراهم است و با بازاریابی مناسب می توان نظر مخاطب را جلب کرد و نام برند را بر سر زبان ها انداخت و تبلیغات موثر کرد.

تبلیغات گسترده بازاریابی چریکی

تاثیرگذاری بازاریابی چریکی بر کسب و کار های بزرگ و کوچک

اساس به وجود آمدن بازاریابی چریکی برای سود بردن، تبلیغات و بازاریابی کسب و کار های کوچک بود زیرا با هزینه بسیار پایین و طراحی و اجرای ایده های نو می توانستند به هدف خود برسند. اما پس از گذشت زمان کسب و کار ها و برند های معتبر و بزرگ با استفاده از بازاریابی چریکی توانستند تبلیغات گسترده ای برای خود انجام دهند و بدون پرداخت هزینه آنچنانی بر سر زبان ها بیفتند و فروش خود را صد چندان کنند.

اما ریسک انجام شیوه بازاریابی چریکی برای مجموعه های بزرگ کمی بالاست و احتمال اینکه در این کسب و کار ها به نتیجه نرسند، وجود دارد. با وجود این، هم کسب و کار های بزرگ و هم کوچک می توانند با اندکی زیرکی و خلاقیت از این روش استفاده مناسب کنند و دیگر متحمل هزینه های هنگفت بازاریابی سنتی نشوند.

نکاتی که باید هنگام استفاده از بازاریابی چریکی رعایت کرد:

با وجود اینکه امروزه روش بازاریابی چریکی از محبوبیت بالایی برخوردار است و تا کنون برند های بزرگی مانند کوکاکولا توانسته اند با استفاده مناسب از آن به نتایج قابل قبولی برسند اما با عدم رعایت نکاتی که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم می توان نتیجه عکس گرفت.

نکات بازاریابی چریکی

در بازاریابی چریکی نیز مانند انواع مختلف بازاریابی مهمترین نکته ای که باید به آن توجه کنید شناخت مخاطب است. در این نوع بازاریابی پیش از برنامه ریزی و ارائه ایده باید مشتریان خود را به خوبی بشناسید. با علایق و نیاز های آنها آشنا شوید و بر اساس این اطلاعات و با صرف خلاقیت در مکان های مناسب که پیشتر به شما گفتیم، خدمات و محصولات خود را به مخاطبان خود معرفی کنید.

نکته بعدی تمرکز بر علایق مشتریان است. برای مثال امروزه افراد زیادی در جهان برای سلامتی و زیبایی یا برای ترک عادات بد خود مانند ترک دخانیات و برنامه های ورزشی هزینه های زیادی می کنند. شما با بهره گیری از آنها و ارائه راهکار و پیشنهادات متفاوت و موثر در بازاریابی خود علاوه بر فروش محصولات یا خدمات تبلیغ رایگان زبان به زبان کنید.

نمونه های کارآمد از بازاریابی چریکی

تصور کنید شما یک فروشگاه کوچک عطر فروشی دارید که در همسایگی شما فروشگاه دیگری در صنف شماست. او برای بازاریابی و تبلیغات خود با نصب بنر های تبلیغاتی حاوی تخفیف های ویژه در صدد جذب مشتری است حال شما برای اینکه با وجود تبلیغاتی که فروشگاه همسایه شما کرده است بتوانید مشتریانی بیشتری جذب کنید و متفاوت باشید چه می کنید؟

شما برای جذب مخاطب دیگر نمی توانید از تخفیف های استثنایی استفاده کنید بنابراین باید با طراحی یک ایده و بیان یک شعار تبلیغاتی که حس کنجکاوی مشتریان را برانگیزد و آنها را به فروشگاه شما بکشاند، به موفقیت برسید. همانطور که در تعریف بازاریابی چریکی آمده است که برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی چریکی حس عاطفی و کنجکاوی مخاطب را هدف قرار دهید و با او ارتباط برقرار کنید.

نمونه بازاریابی چریکی

کلام پایانی

امروزه با توجه به تنوع زیادی که در حیطه بازاریابی و تبلیغات وجود دارد، انتخاب هر مجموعه روشی است که علاوه بر بازخورد موثر در هزینه های آنها نیز صرفه جویی کند. بازاریابی چریکی یا پارتیزانی یکی از کم هزینه ترین روش های بازاریابی است که با استفاده از آن مجموعه ها می توانند به هدف خود در امر تبلیغات و بازاریابی دست پیدا کنند.

 

نظرات کاربران