تاثیر رندر سمت سرور ssr در سئو

تاثیر رندر سمت سرور ssr در سئو

تاثیر رندر سمت سرور ssr در سئو چیست؟ اگر بخواهیم به بهترین نحو رندر سمت مشتری را توضیح دهیم، باید بگوییم که هر زمان صحبت از رندر سمت مشتری شد منظور این است که جاوا اسکریپت یک وب سایت، به جای آن که در سرور وب سایت رندر شود، در مرورگر شما رندر می شود.

البته مارتین اسپیلت، یکی از کارمندان شرکت گوگل، به توضیح رندر سمت سرور و بررسی تاثیر رندر سمت مشتری در سئو پرداخته است. به گفته مارتین اسپیلت، «اگر از چارچوب جاوا اسکریپت استفاده می کنید، پیش فرض رندر سمت مشتری است. این بدان معناست که شما HTML را به آن ارسال می کنید و سپس جاوا اسکریپت، محتوا را در مرورگر شما رندر و مونتاژ می کند.

برای آن که بهتر متوجه شوید که رندر سمت مشتری چیست، به سفارش مبلمان از شرکت IKEA فکر کنید. شرکت IKEA مبلمان را به خانه شما که قبلا مونتاژ شده است ارسال نمی کند. در عوض، قطعاتی را برای شما می فرستند که خود مشتری وظیفه مونتاژ کردن و سرهم کردن آن ها را دارد.

مزایای رندر سمت مشتری چیست؟

مزایای رندر سمت مشتری چیست؟

در بخش قبل به توضیح و تعریف رندر سمت مشتری پرداختیم. در این قسمت سعی داریم به توضیح تاثیر رندر سمت مشتری در سئو و مزایای آن نیز بپردازیم.

همان طور که بیان کردیم، تمامی بار و مسئولیت مونتاژ و رندر محتوا در حالت رندر سمت مشتری بر عهده مشتری است. به همین دلیل رندر سمت مشتری کار رندر کردن و مونتاژ را از روی دوش صاحب وب سایت بر می دارد. به همین منظور رندر سمت مشتری گزینه ارزان تری برای صاحب وب سایت است زیرا بار روی سرورهای خود را کاهش می دهد. در واقع به دلیل تاثیر رندر سمت مشتری در سئو، رندر سمت مشتری یک حالت پیش فرض برای وب سایت های جاوا اسکریپت محسوب می شود.

ضعف ها و معایت رندر سمت مشتری چیست؟

ضعف ها و معایت رندر سمت مشتری چیست؟

رندر سمت مشتری یا Client-side rendering دو جنبه منفی دارد. اولین جنبه منفی رندر سمت مشتری این است که اگر وب سایت شما از رندر سمت مشتری استفاده کند، ممکن است که تجربه ضعیفی برای کاربران رقم بخورد. در واقع زمانی که شما در وب سایت خود از رندر سمت مشتری استفاده می کنید، جاوا اسکریپت چند ثانیه به زمان بارگذاری صفحه شما اضافه می کند و نتیجه این مسئله ممکن است به نا امیدی کاربر و ترک وب سایت شما منجر شود.

دومین جنبه منفی بزرگ رندر سمت مشتری، تاثیر آن بر ربات های موتور جستجو است. به طور مثال، Googlebot چیزی به نام موج دوم نمایه سازی دارد. روش کار این فرآیند به این صورت است که ابتدا HTML یک صفحه را می خزد و سپس آن را فهرست می کند. در ادامه، زمانی که منابع در دسترس قرار می گیرند، برای رندر کردن جاوا اسکریپت برمی گردند. این فرآیند دو مرحله ای ممکن است باعث شود که بعضی اوقات محتوای جاوا اسکریپت از قلم بیافتد و در فهرست Google قرار نگیرد. مشکل اصلی در این زمینه این است که دیگر موتورهای جستجو در ارائه جاوا اسکریپت بدتر از گوگل عمل می کنند و اگر چنین مشکلی برای موتور جستجو گوگل رقم بخورد، بدون شک برای سایر موتورهای جستجو نیز اتفاق می افتد.

رندر سمت سرور ssr یا server-side rendering چیست؟

تاثیر رندر سمت سرور ssr در سئو

در ابتدای مقاله به توضیح رندر سمت مشتری و معایب و مزیت های آن پرداختیم. حال در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی نوع دیگری از رندر که رندر سمت سرور ssr است بپردازیم و شما را با تاثیر رندر سمت سرور ssr در سئو آشنا کنیم.

رندر سمت سرور ssr به این معنی است که جاوا اسکریپت یک وب سایت بر روی سرور وب سایت ارائه می شود و دیگر مسئولیت رندر جاوا اسکریپت یک وب سایت بر عهده مرورگر خود کاربر نیست. اگر بخواهیم دوباره مثل توضیحی که برای رندر سمت مشتری دادیم، مثالی از فروش مبلمان برای شما بیاوریم، باید بگوییم که رندر سمت سرور ssr به این صورت است که شما مبلمانی را سفارش داده اید و مبل ها به صورت کامل مونتاژ شده در منزل شما به دستتان می رسند.

تاثیر رندر سمت سرور ssr در سئو چیست؟

تاثیر رندر سمت سرور ssr در سئو

حال در این قسمت قصد داریم تا به بررسی مزیت های رندر سمت سرور ssr و تاثیر رندر سمت سرور ssr در سئو بپردازیم. چون در رندر سمت سرور ssr، جاوا اسکریپت بر روی سرور وب سایت ارائه می شود، هم ربات های موتور جستجو و هم کاربران تجربه بهتری دارند و صفحه با سرعت بیشتری بارگذاری می شود. در نتیجه اگر وب سایت جاوا اسکریپت شما از رندر سمت سرور ssr استفاده کند، به راحتی می توانید تاثیر رندر سمت سرور ssr در سئو سایت خود را مشاهده کنید.

دیگر تاثیر رندر سمت سرور ssr در سئو سایت این است که اگر وب سایت جاوا اسکریپت شما از رندر سمت سرور ssr استفاده کند، وب سایت شما از UX بهتری برخوردار خواهد بود. UX یکی از بخش های مهم در بین الگوریتم های رتبه بندی گوگل به شمار می آید. بدیهی است که اگر وب سایت شما از رندر سمت سرور ssr استفاده کند، گوگل رتبه بهتری را به وب سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل اختصاص خواهد داد. در نتیجه، تاثیر رندر سمت سرور ssr در سئو سایت کاملا آشکار است.

تاثیر رندر سمت سرور ssr در سئو بهتر است یا رندر سمت مشتری؟

طبق مسائلی که در این مقاله بیان کردیم، تاثیر رندر سمت سرور ssr در سئو بسیار بیشتر از رندر سمت مشتری است. در واقع اگر قصد دارید که وب سایت شما تجربه بهتری برای مخاطبانتان رقم بزند و از طرفی رتبه قابل قبولی در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل کسب کند، بهتر است که از رندر سمت سرور ssr استفاده کنید.

نظرات کاربران