شبکه های اجتماعی چیست

شبکه های اجتماعی چیست؟

شبکه های اجتماعی که به عنوان یک جامعه مجازی نیز شناخته می شوند، به استفاده از سایت های رسانه های اجتماعی مبتنی بر اینترنت برای حفظ ارتباط با دوستان، خانواده، همکاران یا مشتریان اشاره دارند. اگر بخواهیم با زبان ساده توضیح دهیم که شبکه های اجتماعی چیست، باید بگوییم که شبکه های اجتماعی وب سایت هایی هستند که افراد را گرد هم می آورند تا با یکدیگر صحبت کنند، ایده ها و علایق خود را با هم به اشتراک بگذراند و به صورت کلی، دوستی های جدیدی برای خود‌ ایجاد کنند.

مسئله ای که شبکه های اجتماعی را تا این اندازه منحصر به فرد و محبوب کرده است، تفاوت اصلی آن ها با رسانه های سنتی است. محتوای رسانه های سنتی به وسیله افراد محدودی ساخته می شد که همین مسئله موجب می شد که تنوع بسیار کمی در محتوا ها و مطالب ساخته شده و به اشتراک گذاشته شده در آن رسانه های سنتی حس شود؛ اما شما می توانید انواع مختلفی از ایده ها و طرز فکر ها را در لا به لای محتوا های ایجاد شده در شبکه های اجتماعی پیدا کنید؛ زیرا محتوا های شبکه های اجتماعی به وسیله میلیون ها آدم ساخته می شود و این تنوع در تمامی بخش های این شبکه ها حس می شود؛ به همین دلیل است که شبکه های اجتماعی با مرور زمان خسته کننده نشده اند و محبوبیت خود را از دست نداده اند.

 

هدف شبکه های اجتماعی چیست؟

هدف شبکه های اجتماعی چیست؟

سوالی که برای خیلی از افراد به وجود می آید این است که هدف ایجاد شبکه های اجتماعی چیست. شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام و بسیاری دیگر می توانند با هدف اجتماعی ساخته شوند یا به هدف تجاری یا حتی هر دو هدف در ساختشان نهفته باشد. شبکه های اجتماعی همچنین پایگاه مهمی برای بازاریابان است که با استفاده از آن می توانند مشتریان مختلفی را جذب کنند. در حال حاضر، فیس بوک بزرگ ترین و محبوب ترین شبکه اجتماعی است که در ماه نزدیک به 2.8 میلیارد نفر از آن استفاده می کنند. این آمار به وسیله وب سایت Statista به دست آمده است. طبق آمار همین سایت، اینستاگرام، فیس بوک مسنجر، توییتر و پینترست در رتبه های بعدی قرار دارند.

 

دلیل استفاده از شبکه های اجتماعی چیست؟

شبکه های اجتماعی باعث می شوند تا شما ارتباط خود را با خانواده و دوستانتان از دست ندهید و بتوانید اتفاقات روزمره خود را با کسانی که برایتان اهمیت دارند، به اشتراک بگذارید.

همچنین از دیگر مزیت های شبکه های اجتماعی که یکی از دلایل اصلی بعضی از افراد در استفاده از آن هاست، بحث تجاری و بازاریابی آن است. امروزه تمامی کسب و کار ها یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی دارند تا بتوانند از طریق آن محصولات خود را به مردم تبلیغ کنند. بدیهی است که در هر محیطی که قشر مختلفی از مردم در آن حضور پر رنگ داشته باشند، بحث تجارت و بازاریابی نیز به میان می آید.

البته باید به بخش علمی شبکه های اجتماعی هم اشاره کرد. شبکه های اجتماعی در گسترش دانش بشر نقش گسترده ای داشته اند، به نحوی که امروزه مردم به دلیل استفاده از شبکه های اجتماعی درکی کلی از زمینه های مختلف پیدا کرده اند و با بسیاری از چیزهایی که در گذشته حتی نام آن ها را هم نشنیده بودند، آشنا شدند.

دلیل استفاده از شبکه های اجتماعی چیست؟

اولین وب سایت بین شبکه های اجتماعی چیست؟

 

جین مونت و دن پلسون وب سایت شبکه اجتماعی Bolt.com را در سال ۱۹۹۶ ایجاد کردند. اگرچه این اولین وب سایت رسانه اجتماعی واقعی محسوب نبود؛ اما از نظر فنی اولین وب سایتی بود که ایجاد شد. البته این وب سایت نتوانست محبوبیت بالایی به دست آورد و در نتیجه، در اکتبر 2008 به طور رسمی تعطیل شد.

اولین وب سایت واقعی رسانه های اجتماعی SixDegrees.com است که اندرو واینریچ در سال ۱۹۹۷ آن را تاسیس کرد. این وب سایت هنوز به فعالیت خود ادامه می دهد.

نمونه های از شبکه های اجتماعی معروف

  • فیس بوک

فیس بوک

محبوب ترین شبکه اجتماعی در دنیای اینترنت که تقریبا تمامی افرادی که در این حوزه به فعالیت می پردازند، با این وب سایت آشنایی دارند. اگر به اشتراک گذاری تصاویر، ارتباط با دوستان، راه اندازی یک حساب کاربری شخصی و صحبت در مورد مسائل روزمره خود با دیگران علاقه مندید، فیس بوک محیطی عالی برای شما است.

 

  • اینستاگرام

اینستاگرام

اینستاگرام از زمان ظهورش در دنیای اینترنت و وب، محبوبیت بالایی به دست آورد. یکی از دلایل محبوبیت زیاد اینستاگرام سرویس موبایل آن است؛ زیرا با گذشت زمان، کاربران به جای استفاده از اینترنت در دسکتاپ، به استفاده از تلفن های هوشمند علاقه مند شدند و اینستاگرام یکی از بهترین شبکه های اجتماعی در حوزه اشتراک تصاویر و کار های روزمره در بین نرم افزار های موبایل است.

 

  • لینکدین

لینکدین

عمدتا هدف از فعالیت در لینکدین بازاریابی و مسائل کاری و تجاری است. شما در لینکدین می توانید با همکاران فعلی و گذشته خود ارتباط برقرار کنید و حتی کارفرمایان بالقوه آینده خود را در این محیط پیدا کنید.

دیگر مقالات مرتبط با شبکه های اجتماعی در وبلاگ بیزون:

نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی برای خدمات مشتری

بازاریابی شبکه های اجتماعی

چگونه در سرچ اینستاگرام اول باشیم

سئو و شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران