متخصص سئو

متخصص سئو کیست؟

متخصص سئو  یا به عبارت دیگر مدیر بهینه سازی موتور جست و جو یک وب سایت، وظیفه دارد وب سایت را به خوبی بررسی کند و آن را به شیوه ای تغییر دهد که برای رتبه بندی در موتور های جست و جو آماده شود. متخصص سئو کمک می کند تا وب سایت مورد نظر بتواند جایگاه بهتری را در رتبه بندی گوگل و دیگر پلتفرم ها کسب کند. همچنین از طریق ابزار هایی به آنالیز بازدید کنندگان وب سایت شما می پردازد و از این طریق می تواند بهینه سازی آن را به گونه ای انجام دهد که سبب جذب هر چه بیشتر کاربران شود.

مراحل کاری متخصص سئو به زبان ساده

متخصص سئو تنها وظیفه افزایش کلیک وب سایت را ندارد؛ بلکه هدفی عمیق تر در این حرفه نهفته است. او وظیفه دارد ابتدا وب سایت مورد نظر را دقیق و ریز بینانه بررسی کند تا بداند باید روی چه مسائلی بیشتر تمرکز کند و چه کار هایی را لازم است برای بهبود شرایط وب سایت از لحاظ مارکتینگ انجام دهد. بعد از انجام و اتمام این کار، زمان بهینه سازی سایت فرا می رسد. در این مرحله او تلاش می کند با مهارت های مورد نیاز یک متخصص سئو سبب جذب ترافیک وب سایت شود و در نهایت بتواند از جنبه های مثبت ترافیک وارد شده استفاده کند.

متخصص سئو می بایست وب سایت مورد نظر را به خوبی به نمایش بگذارد و برای آن به بهترین شکل ممکن برند سازی کند. همچنین او برای افزایش رضایت بازدید کنندگان سایت شما می تواند آن را به گونه ای ارتقا دهد که کاربران زمان بیشتری را در وب سایت صرف کنند و به این صورت محصولات و خدمات شما را بیشتر در معرض دید آن ها قرار دهد.

با بررسی متخصص سئو از منظری دیگر می توان گفت که این شغل فرقی با دیگر شغل های بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی سنتی ندارد. در واقع همه آن ها تلاش می کنند تا با بهبود وب سایت فروش را افزایش و خدمات را هر چه بهتر ارائه دهند.

ابزار های مورد استفاده متخصص سئو

متخصص سئو

متخصصین سئو در هنگام کار از ابزار های متنوعی استفاده می کنند تا بتوانند بهینه سازی را به شیوه ای موثر تر انجام دهند. برای مثال گاهی می توان با استفاده از گوگل آنالیتیکس بینشی در رابطه با بازدیدکنندگان وب سایت مورد نظر به دست آورد و با پیش بینی شرایط، بهینه سازی موثر تری در راستای نیاز های کاربران انجام داد. در این صورت می توان سبب نمایش بیشتر وب سایت در نتیجه جست و جو گوگل و سایر موتور های جست و جو شد. این کار خود ماجرایی بسیار طولانی و پیچیده دارد؛ اما بدانید تنها انجام دقیق همین کار سبب می شود تا وب سایت پیشرفت دو چندانی را به خود ببیند و بازدید کنندگان آن افزایش یابد. متخصصین این حرفه می توانند به گونه ای از رسانه ها و شبکه های اجتماعی استفاده کنند که برند سازی بهتری برای وب سایت مورد نظر ایجاد کنند؛ به طوری که میان برند، کاربران و مشتریان ارتباطی موثر و اعتمادی سازنده برقرار گردد.

مسئولیت ها و وظایف متخصص سئو

وظایف متخصص سئو

همان طور که می دانید مسئولیت های یک متخصص سئو می تواند بر اساس شرایط مورد نیاز وب سایت تغییر کند. آن ها گاهی ممکن است فقط به انجام یک بازاریابی موفق بپردازند و گاهی ممکن است صفر تا صد یک وب سایت را بر عهده گیرند و آن را تبدیل به یک برند کاملا جدید و به روز کنند. در واقع همه چیز بر اساس خواسته های شما از یک متخصص سئو و انتظارات شما از آن قابل تغییر است و نمی توان تعریف بسیار دقیق و قطعی ای از مسئولیت های آن ها ارائه داد. در ادامه به مسئولیت هایی می پردازیم که اغلب در وظایف یک متخصص سئو دیده می شوند و از باقی وظایف و مسئولیت ها مهم تر هستند.

  • بهینه سازی وب سایت در جهت بهبود و پیشرفت امتیاز سایت در رتبه بندی گوگل و سایر موتور های جست و جو
  • آنالیز های مختلف و تحلیل کردن آن ها به صورت دقیق در کمپین های تبلیغاتی و همچنین جمع آوری و بررسی روند آن ها برای ایجاد فرصت های بهتر و سود آور تر
  • مدیریت بودجه ارائه شده کارفرما و استفاده بهینه و دقیق از آن و برآورد هزینه های ماه های آتی و تطبیق آن ها با بودجه تعیین شده برای آینده
  • انجام تحقیقات و آنالیز های مفصل و مداوم در جهت بهینه سازی ابزار های سئو مانند استفاده درست از کلمات کلیدی و همچنین کمپین های گوگل ادز و …
  • همکاری با تیم های مارکتینگ به منظور بهبود ظاهر وب سایت و تبدیل آن به یک سایت جذاب برای مخاطبان برند مورد نظر و همچنین ساخت پست ها و وبلاگ های مرتبط با برند

متخصص سئو مدرک خود را از چه طریقی به دست می آورد؟ مهارت های مورد نیاز آن چیست؟

مهارت های متخصص سئو

متخصص سئو معمولا قبل از آن که روی مهارت های فنی و جزئی خود کار کند، فعالیت خود را در زمینه های دیگری آغاز می کند و سپس به مهارت های گفته شده می پردازد. باید بگوییم که هیچ مدرک دانشگاهی ای نیست که به طور دقیق با سئو مرتبط باشد و بتوان با گذراندن دوره آن، مدرک سئو را بدست آورد. متخصص سئو معمولا مدرکی در زمینه های نزدیک به آن مانند مدیریت، تجارت و بازاریابی دارد که نشان دهنده دانش او در زمینه های بیزنسی است، دارد.

بیشتر متخصصین سئو دوره های خارج از دانشگاه را طی می کنند تا بتوانند مدرک مناسبی را برای کارفرما های خود ارسال کنند و رزومه خوبی را ارائه دهند.

جمع بندی

امروزه نام متخصص سئو به گوش همه ما خورده و می دانیم که شغلی محبوب با درآمدی مناسب است. برای تبدیل شدن به همچین فردی باید وقت بسیاری را صرف کنید تا بتوانید دانش خود را به خوبی توسعه دهید. از میان مسئولیت ها و وظایف این متخصصین می توان به بهینه سازی وب سایت در جهت بهبود و پیشرفت امتیاز سایت در رتبه بندی گوگل و سایر موتور های جست و جو اشاره کرد. همچنین می توان از بین ابزار های مورد استفاده یک متخصص سئو از گوگل آنالیز نام برد که در مقاله به طور کامل به توضیح آن پرداختیم.

نظرات کاربران