هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا AI در واقع داشتن هوشی شبیه هوش انسان در ماشین ها به خصوص کامپیوتر ها است. برخی از کاربرد های AI در واقع پردازش طبیعی، تشخیص گفتار و بینایی توسط یک ماشین است.

AI چگونه کار می کند؟AI چگونه کار می کند؟

هوش مصنوعی در دنیای امروزی بسیار محبوب شده و اکثر افراد سعی می کنند تا از آن در کارها و خدمات خود از آن استفاده کنند و از آن بهره ببرند. در اکثر مواقع از آن با عنوان AI نام برده می شود. ولی AI در واقع یکی از اجزای هوش مصنوعی است مانند هوش ماشین. برای بهره گیری و استفاده از هوش ماشین در ابتدا لازم تا به بعضی موارد تخصص داشته باشید، مثل سخت افزار و نرم افزار زیرا برای نوشتن الگوریتم های یادگیری ماشین به آن نیاز دارید. در این حوزه نمی توان یک زبان را نام برد که به طور کامل با هوش ماشینی سازگار باشد و به طور کامل از آن پشتیبانی کند اما زبان های برنامه نویسی پایتون، R و جاوا در بین بقیه زبان ها برای آموزش محبوب تر هستند و از آن ها بیشتر برای یادگیری ماشین استفاده می شود.

در واقع اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم هوش مصنوعی با دریافت مقادیر زیادی از داده های آموزشی برچسب گذاری شده را دریافت می کند تا با آن تجزیه و تحلیل داده ها برای همبستگی الگو ها، و استفاده از این الگو برای پیش بینی وضعیت آینده کار کند. برای مثال برای ایجاد یک ربات چت از نمونه چت های معمول متنی آموزش می بیند تا بتواند یاد بگیرد که با یک انسان واقعی چت کند یا یک ربات تشخیص تصویر باید با مرور میلیون ها تصویر و مثال ، باید بتواند تصاویر را شناسایی کند و توصیف اشیا را بلد باشد.

برنامه نویسی حوزه  AIبر سه حوزه مهارت شناختی تمرکز دارد: یادگیری، استدلال و اصلاح خود.

در فرآیند برنامه نویسی برای یادگیری AI بر روی دستیابی به داده ها و ایجاد یک سری قوانین برای چگونگی تبدیل داده ها موجود به یک اطلاعات عملی تمرکز دارد. قوانین، که الگوریتم نیز در این حوزه نامیده می شوند، یک سری دستورالعمل مرحله به مرحله را برای دستگاه های محاسباتی برای نحوه تکمیل یک کار خاص انجام می دهند.

در فرآیند برنامه نویسی برای استدلال یک هوش مصنوعی بر انتخاب یک الگوریتم مناسب و عاقلانه تر برای موقعیت تمرکز می شود تا نتیجه بهتری برآورده شود.

فرآیند خود اصلاحی در برنامه نویسی AI به تنظیم دقیق الگوریتم ها گفته می شود تا به بتوان با آن به دقیق ترین نتایج ممکن رسید.

چرا هوش مصنوعی در دنیای امروزی این قدر اهمیت دارد؟

چرا هوش مصنوعی در دنیای امروزی این قدر اهمیت دارد؟

یکی از دلایل اهمیت آن این است که بسیار دقیق است و می تواند مواردی را در محاسبات خود وارد کند که ممکن است محاسبه آن برای یک انسان سخت باشد. این اتفاق زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که صحبت از کار های تکراری و جزئیات محور مانند تجزیه، تحلیل و بررسی تعداد زیادی از اسناد قانونی برای پر شدن از فیلد های مربوطه می شود. اگر یک انسان بخواهد این کار را انجام دهد بسیار وقت گیر خواهد بود و احتمالا خطا های بسیار زیادی هم خواهد داشت. اما یک AI می تواند آن کار را با سرعت بسیار بیشتر و خطای بسیار کمتری انجام دهد و به اتمام برساند.

هوش مصنوعی موجب بهره وری بسیار خواهد شد. این تکنولوژی فوق العاده دری جدید را برای شرکت های بزرگ باز کرده است. برای مثال قبل از پیشرفت هوش مصنوعی تقریبا غیر ممکن بود که یک اپلیکیشن بتواند لوکیشن تاکسی های شهر را نشان دهد و بتواند نزدیک ترین آن را به فرد پیشنهاد دهد. اما شرکت اوبر با ممکن کردن این کار هم اکنون به یکی از بزرگ ترین شرکت های دنیا تبدیل شده است. این برنامه از یک الگوریتم فوق العاده پیچیده برای پیش بینی این که چه زمانی افراد در مکان های خاصی به تاکسی احتیاج خواهند داشت استفاده می کنند تا تاکسی ها بتوانند در محل حضور داشته باشند. یا برای یک مثال دیگر می توان گوگل را نام برد. گوگل با استفاده از AI و یادگیری ماشینی سعی کرد تا متوجه شود مردم چگونه از خدمات استفاده می کنند تا بتواند آن ها را در حوزه های مختلف بهبود دهد. گوگل در این زمینه بسیار موفق بود و توانست با این کار به یکی از شرکت های مهم در حوزه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی تبدیل شود. همچنین ساندار پیچای مدیر عامل هندی شرکت گوگل اعلام کرد که از این پس یکی از پایه های اساسی این شرکت که در آن فعالیت های بسیاری انجام خواهد داد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین خواهد بود.

بزرگ ترین و موفق ترین شرکت های حال حاضر در دنیا از این تکنولوژی برای بهبود عملکرد خود و کسب مزیت و برتری نسبت به رقبای خود استفاده می کنند.

مزایا و معایب هوش مصنوعی چیست؟

مزایا و معایب هوش مصنوعی چیست؟

شبکه های عصبی مصنوعی و فناوری های هوش مصنوعی یادگیری عمیق به سرعت در حال تکامل هستند و هر روز پیشرفت می کنند. یکی از مهم ترین مزیت های آن نسبت به یک انسان معمولی این است که می تواند حجم بسیار بیشتری از اطلاعات را در یک لحظه پردازش کند. همچنین می تواند پیش بینی ها را بسیار دقیق تر نسبت به یک انسان انجام دهد.

انجام پردازش حجم عظیمی از داده ها توسط انسان تقریبا غیر ممکن است. اما برنامه های هوش مصنوعی که از یادگیری ماشینی استفاده می کنند می تواند به راحتی داده ها را دریافت، پردازش و سپس نتایج را تحویل دهند. اما یکی از بدی های آن ها این است که توسعه چنین هوش مصنوعی برای شرکت ها یا گروه های کوچک غیر ممکن است. زیرا چنین هوش مصنوعی در این سطح نیازمند مقادیر بسیار زیادی از داده ها برای یادگیری است. همچنین برنامه نویسی AI پیچیده است و هزینه بسیار زیادی خواهند داشت. به همین دلیل این کار برای شرکت ها و گروه های کوچک ممکن نخواهد بود که این یکی از معایب AI است.

مقالات مرتبط با هوش مصنوعی:

الگوریتم برت بر پایه هوش مصنوعی

CAPTCHA و ربات ها

نظرات کاربران