سبک های مدیریتی

معرفی سبک های مدیریتی مؤثر برای کسب و کار ها

تا به حال برایتان پیش آمده است که رهبری را الگوی خود قرار دهید یا از سبک مدیریتی او خوشتان بیاید؟ جالب است بدانید که هر رهبر یا مدیری، سبک مدیریتی مختص به خود را دارد که با توجه به هدف و ویژگی های مختلف، آن را در پیش گرفته است تا به بهترین نتایج دست پیدا کند و مشکل کسب و کار را حل کند. شما نیز می توانید از آن سبک استفاده کنید و کسب و کار خود را به بهترین شکل هدایت کنید. در ادامهٔ مطلب قصد داریم سبک های مدیریتی مختلف را به طور دقیق بررسی کنیم تا با توجه به ویژگی های آن ها، سبک خود را تشخیص دهید و در صورت لزوم آن را تغییر دهید.

سبک های مدیریتی چیستند و چه اهمیتی دارند؟

سبک های مدیریتی

به طور کلی نحوهٔ برخورد، رفتار، مدیریت یا انگیزه دهی رهبران یک مجموعه را سبک های مدیریتی می گویند. تشخیص انواع آن حائز اهمیت بسیار بالایی است؛ زیرا به شما نشان می دهد که چگونه با افراد زیردست برخورد کنید و تأثیر هر روش بر روی افراد مختلف به چه صورت است. با دانستن مطالب بالا و گاهی اوقات ایجاد تغییراتی در آن ها، قادر به بهبود روند کاری و عملکردتان خواهید بود تا به رشد و پیشرفت کسب و کار خود کمک کنید.

1) سبک مدیریتی دموکراتیک

یکی از سبک های مدیریتی سبک مدیریتی دموکراتیک است. این سبک به نام سبک مشارکتی هم معروف است. همان طور که از نامش پیداست، مدیر یک شرکت به تنهایی تصمیم نمی گیرد و با بقیهٔ کارمندان در رابطه با موضوعات مختلف مشورت خواهد کرد. این سبک مدیریتی اغلب در میان شرکت هایی که هیأت مدیره دارند، دیده می شود. بدین صورت که مدیر اصلی چندین پیشنهاد را بر روی میز می گذارد و باقی کارمندان می توانند دربارهٔ هر یک بحث و گفت و گو داشته باشند تا در نهایت با موافقت اکثریت آن ها بهترین تصمیم گرفته شود.

چرا این سبک توصیه می شود؟

سبک مدیریتی دموکراتیک از سبک های بسیار مؤثر در شرکت هاست؛ زیرا با این کار به کارمندان با مرتبهٔ پایین تر نیز اجازهٔ مشارکت می دهید و آن ها می توانند در آیندهٔ کاری خود مؤثر باشند. در نتیجه انگیزهٔ بسیاری برای ادامه و پیشرفت در کار پیدا خواهند کرد.

  • چالش های احتمالی

گاهی اوقات مدیریت زمان و اجماع افراد دشوار می شود. همچنین برخی از افراد گروه ممکن است تخصص لازم را در کار نداشته باشند و در تصمیم گیری اختلال ایجاد کنند.

سبک مدیریتی استبدادی

2) سبک مدیریتی استبدادی

در ادامهٔ بررسی سبک های مدیریتی مختلف، لازم است با سبک استبدادی آشنا شوید. این سبک کاملاً برعکس سبک دموکراتیک است و مدیر حین تصمیم گیری، هیچ مشورتی با کارمندان نخواهد کرد. در عوض از آن ها انتظار می رود که با تمرکز کامل و سر وقت حاضر شوند و کاری را که بهشان سپرده شده است به طور دقیق و درست انجام دهند. سبک استبدادی اغلب یک سبک مستقل نیست؛ بلکه در شرایط ویژه ای که شرکت به کنترل، نظم و پیشگیری راهی خاص احتیاج دارد، اعمال خواهد شد. آشنایی با سبک های گوناگون باعث می شود تا دست از اشتباه رایج مدیریتی برداریم.

چرا این سبک پیشنهاد می شود؟

هنگامی که شرکت در شرایط سختی به سر می برد و باید تصمیمات مهم و دشواری را بگیرد، این سبک مدیریتی پاسخگوست؛ زیرا به تمام کارکنان احساس امنیت می دهد و حس می کنند که به سمت و سوی درستی در حال حرکت هستند. درواقع فشار کاری را از روی کارمندان بر می دارد و به آن ها اجازهٔ تمرکز بر روی کار خود را می دهد.

  • چالش های احتمالی

این روش مدیریتی ممکن است روحیهٔ همکاری، مفید بودن و حل مسائل را از کارکنان بگیرد. به عنوان مثال اگر یک مدیر مستبد شیفت های کاری را بدون در نظر گرفتن نظرات کارکنان تغییر دهد، صد در صد به مشکل بر می خورد و نظم شرکت از بین می رود.

3) سبک مدیریتی آزادانه

از سبک های مدیریتی، سبک مدیریتی آزادانه است. همانطور که از نام این سبک پیداست، همه چیز را در اختیار کارکنان قرار می دهد. مدیر هیچ تصمیمی را تنهایی و با نظر خود نمی گیرد و حتی گاهی اوقات هیچ دخالتی در نحوهٔ تصمیم گیری نیز نخواهد داشت. این سبک به کارمندان احساس ارزشمند بودن می دهد و آن ها احساس مسئولیت بیشتری را در قبال کار خود پیدا خواهند کرد. در این صورت تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا کار خود را به نحو احسن انجام داده تا نتیجهٔ بی نظیری را به شرکت ارائه دهند.

چرا این سبک پیشنهاد می شود؟

تصور کنید که بنیانگذار جوان یک شرکت بسیار جدید، به کارمندان خود اعتماد کامل دارد و تمام تصمیمات را در اختیار خودشان می گذارد. در این صورت کارمندان احساس ارزشمندی می کنند و تمام تمرکزشان را بر روی بهبود کار و شرایط می گذارند. همچنین اگر مشکلی نیز پیش بیاید، مسئولیت آن با خودشان است و نمی توانند شخص دیگری را مقصر جلوه دهند.

  • چالش های احتمالی

ممکن است کارمندان شما بسیار جوان و بی تجربه باشند. در این صورت اعتماد به آن ها ریسکی بزرگ است و ممکن است روند پیشرفت شرکت را کاهش دهد؛ البته مدیریت ریسک هم شیوه های خاص خودش را دارد.

سبک مدیریتی استراتژیک

4) سبک مدیریتی استراتژیک

این سبک یکی از کارآمد ترین سبک های مدیریتی در شرکت هاست؛ زیرا مدیر با توجه به روند کار و فرصت ها تصمیم می گیرد. در عین حال از کارمندان سؤال می کند و نظرات آن ها را در نظر می گیرد. اگر می خواهید چنین سبکی داشته باشید، لازم است با بینشی قوی و بررسی بازار کار به طور دقیق شروع به تصمیم گیری کنبد.

چرا این سبک پیشنهاد می شود؟

سبک استراتژیک با برنامه ریزی و بینشی کامل شکل می گیرد و به نظر بسیاری از افراد، یکی از مهارت های ضروری برای کسب و کار است از این رو کارکنان با اطمینان کامل از اینکه همه چیز بر روی برنامه است و نظر آن ها نیز اهمیت دارد، تمام تمرکز خود را بر روی کار می گذارند و با دقت بالا تری به انجام آن می پردازند.

  • چالش های احتمالی

برخی از رهبر های استراتژیک ممکن است بیش از اندازه به آینده فکر کنند و این کار به مرور موجب فراموش کردن و از دست دادن فرصت های روزمره می شود.

جمع بندی

ما در این مقاله سبک های مدیریتی را معرفی کردیم. شما باید با توجه با شرکت، نحوهٔ کار و شخصیت خودتان بهترین سبک را انتخاب و حتی در صورت لزوم از ترکیب چند سبک با یکدیگر استفاده کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشید و مهارت رهبری خود را به نمایش بگذارید.

نظرات کاربران