شکاف محتوا

تجزیه و تحلیل شکاف محتوا

با تجزیه و تحلیل شکاف محتوای وبسایت خود می توانید فرصت های از دست رفته را در استراتژی سئو شناسایی و به ارتقا رتبه آن کمک کنید. در واقع تجزیه و تحلیل شکاف محتوا روشی هوشمندانه برای پیدا کردن مشکلات محتوای وبسایت شما است. این کار به شما کمک می کند ایده های استراتژیک خوبی برای محتوا نویسی داشته باشید و ترافیک بیشتری را جذب کنید. بنابراین اگر به دنبال افزایش ورودی سایت خود و دسترسی به مشتریان بیشتر هستید این مطلب را با دقت مطالعه کنید. در این مقاله نحوه تجزیه و تحلیل شکاف محتوا و رسیدن به یک استراتژی برای بهبود سئو سایت را آموزش می دهیم.

تجزیه و تحلیل شکاف محتوا چیست؟

شکاف محتوا

تجزیه و تحلیل شکاف محتوا به معنی پیدا کردن حفره ‌ها و کمبود های محتوای وبسایت مورد نظر است. در این فرایند شما باید محتوای گمشده را در سایت با روش های خاصی شناسایی کنید و مسیر مناسبی برای رسیدن مخاطب به هدف مورد نظر که معمولا خرید است، تعیین نمایید.

تجزیه و تحلیل حرفه های موجود در محتوا این امکان را فراهم می کند تا ببینید برای حفظ مشتریان خود به چه دارایی هایی احتیاج دارید. همچنین کمک می کند به فرصت ‌های جدیدی برای کشف کلمات کلیدی دست پیدا کنید و محتوای خود را به روزرسانی نمایید.

برای تجزیه و تحلیل شکاف محتوا باید این موارد را بررسی کنید:

  • صفحات وب
  • صفحات فرود
  • مقالات وبلاگ
  • محتوای رسانه های اجتماعی
  • کتاب های الکترونیکی موجود در وبسایت

و سایر دارایی های محتوایی که در صفحات وب خود از آن ها استفاده کرده اید.

این نکته را در نظر داشته باشید که تجزیه و تحلیل سایت اهمیت بسیاری در یافتن حفره های محتوایی و پر کردن آن ها دارد. این کار باعث می شود مشتری هدف بیشتری به سمت وبسایت شما جذب شود.

4 مرحله تجزیه و تحلیل شکاف محتوا

تجزیه و تحلیل شکاف محتوا

تجزیه و تحلیل شکاف محتوا بسیار فراتر از بررسی ساده پست های وبلاگ و صفحات وب است. با این حال شما می توانید با طی کردن فرایندی مشخص، این شکاف ها را به راحتی کشف کنید. برای این منظور باید این مراحل را قدم به قدم دنبال کنید:

  1. رسم نقشه رسیدن مخاطب هدف به صفحه خرید

پرسیدن این سوال که مخاطبان هدف برای رسیدن از نقطه A به B چه مراحلی را باید طی کنند، می تواند به کشیدن نقشه این مسیر کمک کند. شما می توانید این نقشه را با پرسیدن سوالاتی خاص از بازار هدف طراحی کنید. اول از همه باید بدانید که مخاطب دنبال چه چیزی است و چگونه محصول و خدماتتان می تواند نیاز او را برطرف کند. در واقع شما باید بر اساس خدمات و محصولی که ارائه می دهید نقشه و مسیر خرید مخاطب را ترسیم نمایید. با رسم این نقشه، شکاف های محتوایی وبسایت شما شناخته می شود و می توانید آن ها را برطرف کنید.

  1. تحقیق در بازار هدف

بهترین راه برای رسیدن به ایده های محتوایی ناب و جدید این است که به سادگی نیاز کاربران را از آن ها بپرسید. شما می توانید این کار را با کمک یک نظر سنجی تحقیقات بازار انجام و سوالات، نگرانی ها، نیاز ها و اهداف مخاطبین خود را تشخیص دهید. در نهایت بررسی بازخورد های به دست آمده به شما کمک می کند تا استراتژی مناسبی برای رفع مشکل شکاف محتوا وبسایت خود پیدا کنید.

  1. تجزیه و تحلیل محتوای وبسایت خود

همان طور که می دانید محتوا هایی که در پلتفرم های مختلف منتشر می کنید و به اشتراک می گذارید باید به طور مستقیم و غیر مستقیم نام تجاری شما را تبلیغ کنند و با نقشه خرید مورد نظرتان مطابقت داشته باشند. با بررسی محتوای منتشر شده در وبسایت خود فاصله های احتمالی بین مرحله A تا B را تشخیص می دهید و با پر کردن آن ها مسیر رسیدن به نقطه هدف را برای مخاطب راحت تر می کنید.

به عنوان مثال یک شرکت حقوقی مقاله ای با عنوان “نحوه ثبت درخواست طلاق” نوشته است و درخواست فوری شما “استخدام وکیل” است. هدف اصلی این محتوا باید هدایت شما به صفحه استخدام وکیل باشد. در این میان مقاله ای با عنوان «۱۲ نکته که قبل از استخدام وکیل طلاق باید بدانید» اعتماد شما را به این سایت حقوقی بیشتر می کند.

تجزیه و تحلیل محتوای وبسایت

راه دیگر یافتن شکاف‌ محتوا سایت استفاده از ابزار های سئو و بررسی رتبه بندی کلمات کلیدی متناسب با هدف بیزینس شما است. در طول این بررسی می توانید کلمات کلیدی مهمی را پیدا کنید که به شما می کنند این شکاف را برطرف کنید. پیشنهاد می کنیم از این فرصت برای افزایش ترافیک وبسایت و تقویت محتوای خود استفاده کنید.

  1. تجزیه و تحلیل محتوا سایت های رقیب

یکی از بهترین راه های پیدا کردن شکاف محتوا سایت، بررسی محتوای سایت های رقیب است. این مقایسه به شما کمک می کند حفره های محتوا وبسایت خود را پیدا کنید و با نوشتن مقالات قوی و کاربردی از سایر رقبا پیشی بگیرید.

اگر سبک تولید محتوا شما و رقیب تقریبا مشابه یکدیگر است، ببینید از چه محتوایی برای هدایت کاربران از یک مرحله به مرحله بعد استفاده کرده اند. البته خاطرتان باشد ممکن است روش استفاده شده در سایت رقیب برای هدف بیزینسی شما مناسب نباشد. در واقع شما نباید از استراتژی رقبای خود دقیقا تقلید کنید؛ بلکه با بررسی وبسایت آن ها شکاف های استراتژی خود را پیدا کنید و بهتر ظاهر شوید.

جمع بندی

امروزه بسیاری از صاحبان مشاغل آنلاین تمرکز اصلی خود را بر صفحات فروش می گذارند. تعدادی نیز تنها به مقالات آموزنده و قوی برای جذب مخاطبین اکتفا می کنند. هیچ کدام از این دو مورد به تنهایی کاربرد چندانی ندارند. در واقع شما برای موفقیت در بیزینس آنلاین خود به هر دو این ها احتیاج دارید و باید آن ها را در یک راستا پیش ببرید. برای این منظور ابتدا باید یک تحلیل کننده حرفه ای شکاف محتوا شوید و در این زمینه اطلاعات کاملی کسب کنید. در این مقاله درمورد مراحل تجزیه و تحلیل شکاف محتوا نکاتی را بیان نمودیم.

نظرات کاربران