چگونه محتوای اسپم را شناسایی و پاک کنیم؟

با پایین آمدن سئو سایت و رتبه شما در صفحه نتایج جست و جو قطعا ترافیک ورودی ارگانیک بسیار زیادی را از دست خواهید داد. این بزرگ ترین ترس افراد بازاریاب است. اگر نتوانید علت را شناسایی کنید و استراتژی های سابق شما کارساز نباشند، اوضاع حتی می تواند بدتر نیز شود. یکی از رایج ترین دلایلی که موجب پایین آمدن رتبه شما می شود و سئو سایت شما را به هم می ریزد، محتوای اسپم است. ما در این مقاله درمورد محتوای اسپم و تاثیر آن بر سئو سایت توضیح داده ایم.

محتوای اسپم چیست؟

محتوای اسپم به استفاده ناخواسته و غیر مجاز از محتوای وب سایت شما در وب سایت های شخص ثالث گفته می شود. محتوای به اشتراک گذاشته شده زمانی اسپم محسوب می شود که وب سایت مورد نظر هیچ ارتباطی با محتوای شما نداشته باشد. همین باعث می شود که سئو شما افت پیدا کند و شما شاهد پایین آمدن رتبه خود در صفحه نتایج جست و جو باشید.

چه سایت هایی تحت تاثیر محتوا های اسپم قرار می گیرند؟

محتوای اسپم

معمولا این نوع محتوا برای سایت هایی که رتبه بسیار خوبی دارند و در جایگاه خاصی هستند ایجاد می شود. مانند وب سایت های تجارت الکترونیک.

ارسال کنندگان اسپم معمولا از کلمات کلیدی ای استفاده می کنند که بیش از 500 بار در ماه جست و جو می شوند. محتوایی های که اسپم هستند از دیگر وب سایت ها دزدیده شده است و در دیگر دامنه ها منتشر می شود تا صفحات نتایج جست و جوی گوگل آن محتوا ها را نمایش دهد.

محتوای دزدیده شده نیز معمولا در صفحات هک شده منتشر می شود. با انتشار در این صفحات صاحبان وب سایت متوجه نمی شوند که از سایت آن ها برای پیاده سازی چنین ترفند هایی استفاده می شود.

چگونه محتوای اسپم را شناسایی کنیم؟

چگونه محتوای اسپم را شناسایی کنیم؟

برای متوجه شدن بودن یا نبودن محتوای اسپم در سایت باید به رتبه خود توجه کنید. اگر رتبه شما نسبت به گذشته افت کرده است درحالی که شما هیچ اقدام منفی ای انجام نداده اید، باید به بودن محتوای اسپم در سایت شک کنید. برای اینکه متوجه شوید در سایت شما محتوای هرزنامه هست یا خیر، راه حل های زیر را امتحان کنید:

  • تجزیه و تحلیل عواملی که باعث افت رتبه شده اند

اول از همه به کمک ابزار های مخصوص بررسی کنید و ببینید که آیا رقبای شما نیز دچار افت رتبه شده اند یا خیر. اگر تمامی رقبای شما نیز دچار افت رتبه شده اند، ممکن است که دلیل این اتفاق به روز رسانی ناگهانی الگوریتم های رتبه بندی گوگل باشد که همیشه کل صنعت را تغییر می دهند.

متاسفانه از دست دادن جایگاه و پایین آمدن رتبه تاثیر بسیار زیادی بر فروش و درآمد شما خواهد گذاشت. در این زمان معمولا سئو کاران با اقداماتی سعی در بهبود رتبه سئو دارند. برای مثال سئو کاران ممکن است که سایت را از لحاظ فنی بهینه کنند، محتوای جدید اضافه کنند، صفحات جدیدی آپلود کنند و جذب بک لینک بیشتری داشته باشند. اما هنگامی که تمامی این کارها نتیجه نمی دهد، قطعا باید به وجود یک مشکل مانند وجود محتوای اسپم در سایت شک کنید.

برای بررسی وجود محتوای اسپم در سایت خود از ابزار های مخصوص استفاده کنید و درمورد کلمات کلیدی خود تحقیق کنید. کلمات کلیدی ای را که میزان ترافیک ورودی بسیار خوبی برای شما دارند پیدا کنید. اگر متوجه شدید که کلمات کلیدی محبوب شما با یک سری محتوا هایی که رتبه پایین تری دارند جایگزین شده اند، باید بدانید که محتوای اسپم در سایت شما جا خوش کرده است.

  • استفاده از استراتژی سئو ممیزی

2. استفاده از استراتژی سئو ممیزی

اگر علت مشکل را با استفاده از روش قبلی پیدا نکردید، بهتر است که از راهکار سئو ممیزی استفاده کنید. به کمک سئو ممیزی شما می توانید بخش های مختلف سایت خود را بررسی کنید. به کمک ابزار های مخصوص، خودتان و سایت رقبای خود را بررسی کنید.

اگر در بررسی های خود متوجه شدید که وب سایت در شرایط فنی خوبی است و هیچ بک لینک سمی ای ساخته نشده است و همچنین رقبای شما نیز هیچ اقدامی برای بهبود سئو و رتبه خود نکرده اند، باید به وجود محتوای اسپم در وب سایت خود شک کنید. البته قبل از این احتمال باز هم الگوریتم های گوگل را بررسی کنید که آیا به روز رسانی شده اند یا خیر. اگر الگوریتم ها نیز به روز رسانی نشده بودند، باید برای پیدا کردن محتوای اسپم سایت خود را جست و جو کنید.

جمع بندی

اگر متوجه شده اید که در چند وقت اخیر سایت شما دچار افت رتبه شده است، باید فورا برای رفع آن اقدام کنید. اگر با تولید محتوا و بهینه کردن سایت و تمامی کار های لازم رتبه شما بهبود پیدا نکرد، باید به وجود یک عامل غیر عادی در وب سایت خود شک کنید. یکی از عواملی که می تواند تاثیری منفی روی سئو سایت شما بگذارد، محتوای اسپم است. ما در این مقاله درمورد محتوای اسپم و راه های پیدا کردن آن توضیح دادیم.

نظرات کاربران