ساخت سایت مپ

آشنایی با مراحل ساخت سایت مپ

سایت مپ که به آن نقشه سایت نیز گفته می شود، یک فایل XML است که حاوی فهرستی از صفحات یک وب سایت می شود. سایت مپ به موتور های جستجو کمک می کند تا درک بهتری از وب سایت شما داشته باشند و بتوانند بهتر، بهینه تر و سریع تر آن را ایندکس کنند. سایت مپ علاوه بر مزایایی که برای سئو دارد، تجربه کاربر از بازدید سایت را نیز بهبود می بخشد. برای اینکه بدانید نحوه ساخت سایت مپ چگونه است و هنگام ساخت آن باید به چه نکاتی دقت کنید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

سایت مپ چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

ساخت سایت مپ

سایت مپ یک فایل XML است که قسمت های مختلف یک وب سایت را در خود جای داده است. به کمک سایت مپ موتور های جستجو بهتر می توانند وب سایت شما را درک و صفحات مختلف آن را ایندکس کنند.

سایت مپ را می توان به یک نقشه راهنما برای موتور های جستجو تشبیه کرد؛ زیرا این نقشه می تواند به موتور های جستجو نشان دهد که صفحات وبی که در سایت شما وجود دارند تا چه میزان اهمیت دارند.

ساخت سایت مپ چندان سخت نیست و به شما در برنامه ریزی برای تولید محتوا و بهبود ساختار سایت نیز کمک خواهد کرد. امروزه تقریبا تمام طراحان، کپی رایتر ها و بازاریاب ها از سایت مپ استفاده می کنند تا سایت را به بهترین نحو دسته بندی و طراحی کنند. سایت مپ می تواند تبدیل به یک مرجع ارزشمند برای کل تیم شود.

در ادامه، برخی از رویکرد های مدرنی که می توانید از آن ها در ساخت یک سایت مپ خوب بهره ببرید را نام برده ایم.

مراحل ساخت سایت مپ

مراحل ساخت سایت مپ
  1. استفاده از طوفان فکری

اولین و ساده ترین راه برای ساخت یک سایت مپ استفاده از طوفان فکری است. به کمک طوفان فکری و جمعی از کارکنان خود می توانید متوجه شوید که سایت شما به چه نوع محتوا هایی نیاز دارد تا برای آن ها یک نقشه طراحی کنید. در طوفان فکری شما و افراد تیمتان باید تا حد امکان از خلاقیت خود برای ساخت محتوا استفاده کنید.

هنگام نوشتن ایده ها ممکن است که نقشه مشخصی برای ساخت سایت مپ نداشته باشید؛ اما جای نگرانی نیست. در طوفان فکری مهم این است که ذهن بازی داشته باشید. در مراحل بعد، شما می توانید ساختار سایت مپ خود را تنظیم کنید.

  1. سازمان دهی محتوا ها

بعد از اینکه ایده های خود را برای تولید محتوا مشخص کردید، باید این ایده ها را دسته بندی کنید. ساده ترین راه برای دسته بندی محتوا این است که محتوا های مشابه را به صورت بصری گروه بندی کنید.

  1. اضافه کردن ساختار و سلسله مراتب

مرحله بعدی ساخت سایت مپ ساختار دهی به محتوا های وب سایت است. ساده ترین راه برای ساختارمند کردن محتوا ها استفاده از شیوه ساختار درختی است. در این روش شما باید صفحه اصلی سایت را به عنوان تنه اصلی در نظر بگیرید. دسته بندی هایی که قبلا برای محتوای خود ایجاد کرده اید به عنوان شاخه های درخت عمل می کنند. در آخر نیز محتوا هایی که در دسته های مختلف تولید شده اند مانند شاخه های کوچک هستند.

برای ساخت سایت مپ می توانید از فلش برای نشان دادن رابطه بین محتوا ها استفاده کنید.

اضافه کردن ساختار و سلسله مراتب
  1. برنامه ریزی

تا اینجا تقریبا ساخت نقشه سایت به اتمام رسیده است و حال نوبت به برنامه ریزی برای تولید محتوا در هر کدام از دسته هایی که مشخص کرده اید می رسد. برای اینکه سایت مفیدی داشته باشید، باید برای هر کدام از دسته هایی که از قبل مشخص کرده اید، محتوا هایی مفید با موضوعات مختلف تولید کنید.

  1. اضافه کردن ساختار کلی محتوای نوشتاری

در این مرحله برای ساخت سایت مپ باید محتوای نوشتاری خود را به صورت ساختاری کلی به سایت اضافه کنید. لازم نیست که حتما محتوای شما کامل و آماده باشد. اضافه کردن تنها چند ایده اولیه برای نوشتن کافی است. محتوای مکتوب شما باید یک پیام کلیدی، عنوان صفحه، کلمات کلیدی سئو و یک خلاصه کوتاه از محتوا داشته باشد.

  1. تصاویر مناسبی اضافه کنید.

در مرحله بعدی باید تصاویری را که برای محتوای شما مناسب است به سایت خود اضافه کنید. دقت داشته باشید که لازم نیست حتما تصاویر نهایی باشند و وقت زیادی برای پیدا کردن آن ها گذاشته باشید. شما می توانید برای شروع و ساختار دهی محتوا و همچنین ساخت سایت مپ تصاویر ساده را اضافه کنید و بعد از کامل کردن محتوا بهترین و مرتبط ترین تصاویر را پیدا کنید.

  1. ترسیم طرح اولیه

در مرحله بعدی باید طرح اولیه صفحات خود را تنظیم کنید. سعی کنید تا حد امکان صفحه را خودتان شخصی سازی کنید؛ حتی اگر قرار باشد فقط چند باکس و سیستم ناوبری ساده به آن اضافه کنید. بهترین نوع ترسیم، طراحی های ساده هستند که مخاطب را گمراه نمی کنند و کاری می کنند که بیشتر توجه مخاطب روی محتوای سایت باشد.

  1. اشتراک گذاری با تیم

اگر تا به اینجا پیش آمده اید، مراحل ساخت سایت مپ شما به پایان رسیده است. در این مرحله کافی است که نتیجه کار را به تیم محتوا و اعضای توسعه سایت نشان دهید. شما می توانید از بازخورد ها و یا انتقاد های اعضای تیم برای بهبود سایت استفاده کنید.

جمع بندی

سایت مپ یکی از مهم ترین عواملی است که هر سایتی به آن نیاز دارد؛ زیرا به موتور های جستجو کمک می کند تا راحت تر و بهینه تر سایت شما را ایندکس کنند. هر چه یک موتور جستجو بهتر بتواند به بخش های مختلف سایت شما دسترسی پیدا کند و آن ها را بررسی کند، احتمال اینکه رتبه بهتری در صفحه نتایج داشته باشید بیشتر است.

نظرات کاربران