متادیتا در سئو

چند نکته کلیدی درباره متادیتا در سئو!

توجه به سئو (SEO) در بهبود وضعیت سایت نقش موثری دارد. بهینه سازی سایت اقدامی ابتدایی در زمینه به ثمر رسیدن بازدید سایت است. برای این بهینه سازی همانطور که می دانید، توجه به کلمات کلیدی اهمیت زیادی دارد. بعد از جست و جوی کلمات کلیدی، متادیتا در سئو اهمیت پیدا می کند. متادیتا در دیده شدن وب سایت شما و افزایش ترافیک، نقش پر رنگی دارد. ما در این مقاله شما را بیشتر با جزئیات متادیتا در سئو آشنا می کنیم تا کسب و کار خود را رونق ببخشید.

متادیتا چیست؟

متادیتا، داده ای است که داده های دیگر را توصیف می کند. متادیتا شامل عنوان صفحه و توضیحات متای هر صفحه است. موتور های جست و جو مانند گوگل، اطلاعات مهمی در مورد محتوا و هدف هر صفحه در وب سایت را در بر می گیرند. متادیتا در سئو سبب می شود تا میزان مرتبط بودن وب سایت شما با کلمات کلیدی مشخص شود.

  • عنوان صفحه

عنوان صفحه به موتور های جست و جو نشان می دهد که در صفحه سایت شما دقیقا چه چیزی وجود دارد. این تیتر قابل کلیک، محتوای صفحه را به طور خلاصه اما دقیق مشخص می کند. عناوین مهم هستند؛ زیرا موتور های جست و جو از آن ها برای تعیین اطلاعاتی که وب سایت دارد استفاده می کنند. به عبارتی می توان گفت که عناوین مستقیماً بر رتبه وب سایت شما در نتایج جست و جو تأثیرگذار هستند.

  • توضیحات متا

توضیحات متا در زیر عنوان صفحه در نتایج جست و جو نمایش داده می شود و وظیفه ارائه اطلاعات تشریحی بیشتر در مورد محتوای صفحه وب سایت را بر عهده دارد.

نحوه نوشتن عناوین و توضیحات متا

متادیتا در سئو
  • رقبایتان را بررسی کنید.

اولین و مهم ترین قدم در به کار بردن یک متادیتای موفق، این است که وب سایت های رقبایتان را بررسی کنید. تعدادی از کلمات کلیدی انتخابی خود را در گوگل جست و جو کنید و به لیست صفحاتی که در نتایج جست و جو نشان داده می شود توجه کنید. شما می توانید از متادیتا های نتایج اول جست و جو، الهام بگیرید؛ زیرا این سایت ها نمونه هایی موفق از متادیتا هستند. نحوه استفاده رقبا از متادیتا، شیوه نگارش کلمات و لحن نوشته نکات مهمی هستند که باید به آن ها توجه کنید.

  • به استفاده از کلمات کلیدی توجه کنید.

عنوان صفحه به طور مستقیم و توضیحات متا به صورت غیرمستقیم در رتبه سایت شما موثر هستند. فراموش نکنید که از کلمات کلیدی علاوه بر متن نوشته، در عنوان و توضیحات متا هم استفاده کنید. حضور کلمات کلیدی در متادیتا بازدید سایت شما را افزایش می دهد. هر صفحه در وب سایت شما باید یک کلمه کلیدی خاص را هدف قرار دهد. کلمه کلیدی همیشه باید در ابتدای عنوان صفحه قرار گیرد. بهتر است که در صورت امکان نام تجاری خود را نیز در عنوان درج کنید؛ زیرا بر اهمیت متادیتا در سئو تاثیر دارد.

  • به طول متادیتا توجه کنید.

متادیتای خیلی کوتاه هیچ مشتری ای را جذب نخواهد کرد و متادیتای خیلی طولانی هم معمولا توسط خوانندگان نادیده گرفته می شود و خوانده نمی شود. عنوان صفحه بهتر است که بین 60 تا 65 کاراکتر با احتساب فاصله باشد و توضیحات متا بین 150 تا 155 کاراکتر. در خصوص ساختار عنوان مطلب هم ترجیحا از ساختار زیر استفاده کنید:

کلمه کلیدی اصلی، کلمه کلیدی ثانویه، نام تجاری

  • خاص، مرتبط و جذاب بنویسید.

شما فقط یک بار و برای چند ثانیه فرصت دارید تا جست و جو گر را جذب سایت خود کنید. در حقیقت متادیتای صفحه شما باید انقدر خاص، مرتبط و جذاب باشد که جست و جو کننده متقاعد شود تا وارد صفحه سایت شما شود و مطلب را تا آخر بخواند. این راهی برای تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل و جذب مشتری است.

باید ها و نباید های متادیتا در سئو

باید ها و نباید های متادیتا در سئو
  • متادیتا های قدیمی را هر چند وقت یک بار بروزرسانی کنید. این کار می تواند مشتریان بیشتر و جدیدی را برای شما فراهم کند. عنوان و توضیحات متا را بروزرسانی کنید تا به نتایج اول در گوگل نزدیک شوید.
  • از عناوین و توضیحات تکراری استفاده نکنید. تکراری بودن متادیتا های سایت شما، گوگل را درخصوص رتبه بندی مطالب گیج می کند و نتیجه نهایی آن پایین تر رفتن سایت شما در نتایج جست و جو است.
  • فراموش نکنید که شما برای انسان ها می نویسید. لحن و هدف نوشته شما باید برای انسان جذاب باشد. هر چند که هدف نهایی از نوشته، کسب رتبه در موتور جست و جو است اما مخاطب نوشته انسان ها هستند.

جمع بندی

نقش پر رنگ متادیتا در بهبود سئو موضوع مهم و غیر قابل انکاری است. همانطور که اشاره شد، متادیتا داده ای است که داده های دیگر را توصیف می کند. متادیتا شامل عنوان صفحه و توضیحات متای هر صفحه است. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را از اهمیت متادیتا آگاه کنیم و چند نکته کلیدی در خصوص نوشتن متادیتا را به شما آموزش دهیم تا کسب و کار موفق تری داشته باشید.

نظرات کاربران