FAQ چیست

مزایای استفاده از صفحات پرسش های متداول یا FAQ چیست ؟

با پیشرفت تکنولوژی و اهمیت پیدا کردن زمان، افراد علاقه دارند که در کسری از ثانیه به پاسخ سوال خود برسند. امروزه نیز همه برای پاسخ سوالات و رفع نیاز های خود به موتور های جستجو روی آورده اند. احتمالا در هنگام جست و جوی بعضی کلمات و عبارات برایتان پیش آمده است که قسمتی از صفحه را ببینید که چند سوال در آن آمده است. همچنین در هنگام بازدید از یک وبسایت، صفحه سوالات متداول را مشاهده کرده اید. همه این مواردی که به آن ها اشاره کردیم، نشان دهنده اهمیت بخش سوالات متداول است. اگر نیاز مخاطبان برای شما مهم است، بهتر است این بخش را جدی بگیرید. ما در این مقاله توضیح می دهیم که FAQ چیست و چه فوایدی برای وبسایت شما دارد. در پایان نیز به چند نکته در نوشتن بخش سوالات متداول اشاره می کنیم.

FAQ چیست ؟

احتمالا با بخش پرسش های متداول مقاله ها و سایت ها روبرو شده اید. FAQ مخفف کلمه frequently asked questions است که به معنی «سوالات متداول پرسیده شده» است. بیشتر شرکت ها و سازمان ها بخش پرسش های متداول را در وبسایت خود دارند که متشکل از سوالاتی است که به طور متداول برای مشتریان ایجاد شده است.

صفحات FAQ (سؤالات متداول)  به شما این امکان را می دهد که سریع ‌تر و بهتر به نیاز های مشتریان و مخاطبان خود پاسخ دهید. در این صورت هم در وقت شما صرفه جویی می شود هم در وقت مخاطبان شما؛ زیرا مخاطبان برای دریافت پاسخ سوال های ساده خود مجبور نیستند با پشتیبانی تماس بگیرند و می توانند پاسخ سوال های خود را به راحتی پیدا کنند.

مزایای استفاده از FAQ چیست ؟

FAQ چیست

  1. افزایش بازدیدکنندگان: صفحه های FAQ باعث می شوند که بازدیدکنندگان جدیدی از طریق موتور های جست و جو، به وب سایت شما هدایت شوند. صفحه ای که به سوال بازدیدکنندگان پاسخ می دهد و خدمات باکیفیتی در جهت پرسش آن ها ارائه می دهد، برای افزایش تعداد بازدید ها بسیار سودمند است.
  2. دیده شدن در صفحه نتایج جست و جو: یکی از فرصت های قابل توجه برای دیده شدن کسب و کار یا سایت شما در صفحه نتایج موتور جست و جو، این است که نیاز ها، خواسته ها، پرسش ها و نقاط ضعف مخاطبتان را هدف قرار بدهید. با قرار دادن بخش FAQ (پرسش های متداول) در سایت، این کار را انجام خواهید داد.
  3. اعتماد بیشتر به کسب و کار: با کمک FAQ، مخاطب با اولین بازدید از وبسایت شما به کسب و کار شما علاقمند می شود و نام کسب و کار در ذهن او ماندگار می شود. مخاطب به شما و اطلاعات شما اعتماد پیدا می کند و ممکن است به یکی از مشتریان ثابت کسب و کار تبدیل شود.

چرا صفحات FAQ اهمیت دارند؟

حال که به سوال FAQ چیست پاسخ دادیم، بهتر است به اهمیت این بخش اشاره کنیم. صفحه پرسش های متداول برای متخصصان سئو سایت و بازاریابان دیجیتال یک مسئله حائز اهمیت است؛ زیرا FAQ یکی از ساده ترین راه ها برای بهبود سایت شما، افزایش بازدید سایت و افزایش تعداد کاربران سایت است.

بخش پرسش های متداول سایت شما باید یک منبع باارزش و در حال رشد در نظر گرفته شود؛ زیرا نیازهای مخاطبان شما به طور مرتب در حال رشد و گسترش است و مخاطبان در طول زمان به شما نیاز خواهند داشت.

FAQ باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

FAQ باید چه ویژگی هایی داشته باشد

  1. شناخت نیاز مخاطبان

در ابتدا باید نیاز های مخاطبین خود را بشناسید و به طور کامل به این نیاز ها پاسخ بدهید. مثلا اگر فروشنده کیف و کفش زنانه هستید تمام اطلاعات بدیهی و ساده اعم از قیمت، شرایط فروش حضوری، شرایط فروش آنلاین، هزینه پست و… را ذکر کنید.

  1. به روز رسانی دائم

لازم است FAQ خودتان را باتوجه به تغییراتی که دچار آن می شوید به روزرسانی کنید. مثلا اگر محصول شما دچار افزایش قیمت شده یا موجودی یکی از محصولاتتان تمام شده، حتما این موارد را در FAQ سایتتان ذکر کنید.

  1. لینک دهی داخلی

با لینک سازی داخلی و قرار دادن لینک محتوا های دیگرتان در قسمت پرسش های متداول، مخاطب به قسمت های بیشتری از سایت شما هدایت می شود.

  1. استفاده از پاسخ های ساده و مختصر

ساده و صریح بنویسید و به صورت مختصر پاسخ سوالات رو بدهید؛ زیرا متن های طولانی حوصله مخاطب را سرمی برد و آن ها برای پیدا کردن پاسخ خود، روش های دیگری را انتخاب می کنند.

  1. رعایت ترتیب سوالات

به این موضوع توجه کنید که فهرست سوالات به ترتیب باشد؛ زیرا این امر برای مخاطبینی که سوال های مربوط به هم دارند، مفید خواهد بود. همچنین تصادفی بودن و نامرتب بودن سوالات می تواند باعث گیجی و خستگی مخاطب شود.

مثال های موفق FAQ

مثال های موفق FAQ

حال که می دانید FAQ چیست، بهتر است با نمونه های موفق چنین صفحاتی آشنا شوید. مثال های زیر بهترین نمونه های FAQ هستند:

  1. توئیتر: یکی از این وبسایت های موفق در زمینه استفاده از بخش سوالات متداول، توئیتر است که فهرستی از پرسش های متداول تهیه کرد. این پرسش ها شخصی سازی شده اند، به راحتی در صفحات نتایج ظاهر می شوند و تجربه کاربری خوبی را برای مخاطبان رقم می زنند.
  2. یوتیوب: یوتیوب هم یک صفحه FAQ مرتب و به روز برای استفاده دارد که دسترسی به متداول ترین سوال ها را برای کاربرانش فراهم می کند.
  3. مک دونالدز: کمپانی مک دونالدز هم یکی از موفق ترین نمونه های FAQ است که بسیار غیررسمی و خودمانی است. علاوه بر این مک دونالدز کاربرانش را تشویق می کند که تجربه استفاده از FAQ را با یکدیگر به اشتراک بگذارند که این موضوع بین وبسایت ها بسیار کمیاب است.
  4. ویکی پدیا: یکی از قدیمی ترین FAQ ها مربوط به سایت ویکی پدیا است که اصلا با ترند های روز همراهی نکرده است. متن های این قسمت سنگین است؛ اما به سایت های موردنیاز شما دسترسی گسترده ای دارد و همین موضوع آن را بسیار محبوب کرده است. همچنین سایت هایی مانند ویکی پدیا برای ما معنادار و نوستالژیک هستند و علاوه بر این استفاده از آن ها مفید و کار راه انداز است.

جمع بندی

FAQ صفحه ایست که به شما و مخاطبین شما کمک می کند در زمان صرفه جویی کنید و خدماتی را که مخاطبان شما به آن نیاز دارند، برای آن ها فراهم کنید. تلاش ما بر این بود که در این مقاله راجع به اینکه FAQ چیست و چه فوایدی برای سایت شما دارد، به طور کامل توضیح بدهیم.

نظرات کاربران