ثبت سایت در سرچ کنسول

سئوی تکنیکال و موفقیت در دنیای وب | راهنمای جامع ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

در دنیای رقابتی امروز، داشتن یک وب ‌سایت قدرتمند برای رشد هر کسب و کاری ضروری است. اما صرفا راه اندازی یک سایت کافی نیست. برای اینکه وب سایت شما به اندازه کافی دیده شود و فروشتان را چند برابر کند نیاز دارید تا در نتایج گوگل دیده شوید. در این میان، سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) به عنوان ابزاری رایگان و قدرتمند به شما کمک می ‌کند تا وب سایت خود را برای موتور جستجوی گوگل بهینه کنید و جایگاه خود را در لیست نتایج گوگل ارتقا دهید. در این مقاله به صورت کامل مراحل ثبت سایت در سرچ کنسول شرح داده می ‌شود.

چرا باید سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنیم؟

ثبت سایت در سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول مجموعه ‌ای کامل از ابزار ها و گزارشات را در اختیار شما قرار می ‌دهد که به بهبود عملکرد وب ‌سایتتان در نتایج جستو کمک بسیار می کند. با ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل می توانید به مزایای زیر دست یابید.

  • بررسی وضعیت ایندکس شدن صفحات وب سایت: سرچ کنسول به شما می ‌گوید که کدام یک از صفحات وب سایتتان ایندکس گوگل شده و کدام نشده است. این اطلاعات به شما کمک می ‌کنند تا مطمئن شوید صفحات مهم وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل قرار دارند.
  • بررسی عملکرد وب‌ سایت از نظر سئوی تکنیکال: سرچ کنسول در مورد خطا های خزیدن (Crawiling Errors) ، مشکلات ایندکسینگIndexing issue ، نقشه سایتSitemap ، وضعیت موبایل mobile usability و سرعت وب سایت page speed insight  اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می ‌دهد. مواردی که به آن ها اشاره شد، خطا های مهمی هستند که در فرآیند دیده شدن سایت شما در نتایج گوگل خلل ایجاد می‌ کنند. با رفع این مشکلات به گوگل کمک کنید تا وب سایت شما را بهتر بفهمد.
  • عملکرد کلمات کلیدی: با استفاده از سرچ کنسول شما می توانید ببینید که وب سایتتان بر پایه کدام کلمه کلیدی رتبه بندی شده است. همچنین میزان کلیک Click-through Rate در هر صفحه و میانگین زمانی که مخاطب در صفحه شما می ‌ماند را می توانید ببینید.
کلمات کلیدی
  • آنالیز وضعیت امنیتی وب ‌سایتتان: سرچ کنسول حکم فرشته نجات وب سایت شما را دارد. این ابزار قدرتمند با اسکن مداوم سایت شما، در صورت مشاهده هر گونه نقض امنیتی مانند بدافزار و یا نفوذ، به شما هشدار می ‌دهد.
  • ارسال نقشه سایت: نقشه سایت به گوگل کمک می ‌کند تا ساختار وب سایت شما را بهتر درک کند و صفحات مهم را به سرعت پیدا کند. در سرچ کنسول می توانید نقشه سایت خود را فرستاده تا وضعیت آن را بررسی کنید.
  • تست سرعت سایت: سرعت یک فاکتور مهم در رتبه بندی گوگل است. سرچ کنسول به شما این امکان را داده تا سرعت وب سایت خود را با ابزار Page Speed insight بررسی کرده و پس از شناسایی مشکلات برای بهبود آن اقدام کنید.
  • بررسی وضعیت: AMP با AMP  می توانید محتوای وب سایت خود را طوری بهینه کنید که در گوشی های هوشمند به سرعت باز شود. با این ابزار می توانید میزان کلیک CTR  و Impression  صفحات سایتتان را در نتایج جستجوی گوگل مشاهده کنید. همچنین می توانید ببینید کاربران چه مدت زمانی را در صفحات شما سپری می کنند و بازدید بیشتر از کدام بخش ها بوده است.

مراحل ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

مراحل ثبت

ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل رایگان و  فرآیندی بسیار آسان است. مراحل آن عبارتند از:

  1. به وب‌ سایت سرچ کنسول گوگل (https://search.google.com/search-console/about) مراجعه کنید.
  2. با حساب کاربری گوگل (جیمیل) خود ثبت نام کنید. مطمئین شوید که از حسابی استفاده می کنید که برای مدیریت وب سایتتان است.
  3. روی دکمه Add Property  بزنید.
  4. در این قسمت از شما آدرس دامنه وب سایتتان را می‌ خواهد. می توانید آدرس سایت را بدونHttp  بنویسید.
  5. یکی از روش های تایید مالکیت وب سایت را انتخاب کنید. گوگل چندین روش برای تایید مالکیت وب سایت در اختیار شما قرار داده است. یکی از روش های پر استفاده، تگ تایید مالکیت Html verification  است. برای این کار باید کدhtml  که گوگل در اختیار شما قرار می ‌دهد را در بخش <head> سورس کد وب سایتتان اضافه کنید. سایر روش‌ های تایید مالکیت نیز مانند آپلود کردن یک فایل خاص به وب سرور سایت شما است. در این حالت سایت شما نیز می تواند علاوه بر سرچ کنسول درGoogle Analytics  یا GoogleTagManager  نیز احراز هویت شود.
  6. پس از تایید اعتبار سنجی و تایید مالکیت وب سایت شما به داشبورد سرچ کنسول گوگل هدایت خواهید شد.

جمع بندی

سرچ کنسول گوگل ابزاری قدرتمند است که به صورت رایگان در دسترس به شما کمک می کند تا عملکرد وب ‌سایت خود در نتایج گوگل بهبود ببخشید. با ابزار ها و گزارش های مختلفی که سرچ کنسول ارائه می‌ دهد، می توانید مشکلات وب سایت خود را شناسایی و برای رفع آن ها اقدام کنید. ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل اولین قدم برای داشتن سئوی موفق است. اگر هنوز وب سایت خود را به سرچ کنسول متصل نکرده اید، همین امروز انجام دهید! سعی کردیم تا ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل و مزایا و ابزار های آن را برایتان توضیح دهیم. امید است که این مقاله برای شما مفید واقع شود.

نظرات کاربران