لینک سمی

لینکی که زهر خود را می ریزد! | نحوه پیدا کردن لینک سمی

بک لینک ها یکی از مهم ترین و ضروری ترین عوامل رتبه بندی سایت ها هستند. داشتن بک لینک‌ با کیفیت از وب‌ سایت ‌هایی که جایگاه خوبی در موتورهای جستجو دارند، می تواند اعتبار سایت شما را بالا ببرد. اما اگر در ایجاد این پیوندها افراط کنید و یا آن ها را با روش های اشتباه بسازید، نه تنها موجب پیشرفت سایت شما نمی شوند؛ بلکه می توانند در رتبه بندی آن نیز تاثیر منفی داشته باشند. به پیوندهای این چنینی، لینک های سمی گفته می شود. از آنجایی که شناخت و از بین بردن لینک سمی در سئو سایت اهمیت بسیاری دارد، تصمیم گرفتیم این موضوع را به طور کامل بررسی کنیم.

لینک سمی چیست؟

لینک سمی

لینک ها پیوندهایی هستند که از طرف سایت های دیگر به سایت شما ارسال می شوند و می توانند موجب افزایش یا کاهش رتبه سایت در موتورهای جستجو شوند. این پیوندها که در اصطلاح به آن ها بک لینک می گویند، اگر برخلاف دستورالعمل های گوگل ساخته شده باشند، به عنوان لینک سمی شناخته می شوند و می توانند بر روی رتبه سایت تاثیر منفی داشته باشند.

لینک های سمی معمولا از سایت ها و رسانه های بی کیفیت به سمت سایت شما سرازیر می شوند. در برخی مواقع این کار توسط رقبا انجام می شود؛ اما زمانی که شما قصد داشته باشید به صورت مصنوعی و برخلاف قوانین گوگل رتبه سایت خود را ارتقا دهید، ممکن است ناخواسته پیوندهای غیر مفید تولید کنید.

البته تمام لینک های سمی به رتبه بندی شما آسیب نمی رسانند. الگوریتم موتور جستجوی گوگل به نحوی طراحی شده است که اغلب این نوع پیوندها را نادیده می گیرد؛ در نتیجه آسیب چندانی به رتبه سایت وارد نمی شود. حتی در موارد نادر که گوگل نتواند غیر طبیعی بودن پیوند را تشخیص دهد، ممکن است شاهد افزایش رتبه سایت خود باشید. به هر حال حواستان باشد که اگر گوگل متوجه سمی بودن لینک ها شود، بلافاصله آن ها را رد صلاحیت می کند و رتبه سایت را کاهش می دهد.

چرا وب سایت ها لینک سمی دارند؟

چرا وب سایت ها لینک سمی دارند

وجود پیوند و لینک سمی در سایت موضوع عجیبی نیست. از جمله دلایل اصلی وجود این پیوندهای مضر در سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. صاحبان سایت نمی دانند لینک سمی دارند.

تمام افرادی که سایت دارند متخصص سئو نیستند و تخصصی در راه اندازی سایت و نگهداری از آن ندارند. بنابراین ساخت بک لینک های سمی برای این افراد کار چندان سختی نیست. آن ها اغلب از حضور پیوندهای غیر مفید اطلاعی ندارند و تنها شاهد افت رتبه سایت خود هستند.

  1. صاحبان سایت از خدمات سئو سمی استفاده می کنند.

افرادی که خدمات سئو ارزان قیمت ارائه می دهند، اغلب بک لینک های بی کیفیت و سمی برای مشتریان خود ایجاد می کنند. آنها معمولا بدون صرف انرژی زیاد تعداد زیادی بک لینک بی کیفیت بر روی دایرکتوری ها یا PBNها ایجاد می کنند، که نتایج کوتاه مدت دارند. این افراد اغلب مالک PBN هستند یا با آن ها ارتباط کاری دارند. در این صورت اگر مشتری اطلاعاتی در مورد سئو نداشته باشد، نمی تواند تفاوت بین لینک سمی و با کیفیت را تشخیص دهد.

  1. سایت از طرف رقبا مورد حمله سئو قرار می گیرد.

حملات سئویی زمانی اتفاق می افتد که یک سئو کلاه سیاه، بک لینک های سمی را به سمت وب سایت شما ارسال می کند. متاسفانه امروزه صاحبان PBN زیادی در اینترنت وجود دارند که هنوز توسط گوگل شناخته نشده اند. آن ها می توانند به راحتی تعداد زیادی بک لینک سمی به سمت سایت شما بفرستند و رتبه آن را تحت تاثیر قرار دهند. خوشبختانه امروزه الگوریتم گوگل در تشخیص حملات منفی سئویی پیشرفت خوبی داشته است و می تواند به راحتی آن ها را بی اعتبار کند.

چطور لینک سمی را شناسایی کنیم؟

چطور لینک سمی را شناسایی کنیم

بهترین راه برای تشخیص لینک سمی این است که منبع آن را بررسی کنید و ببینید از کجا به سمت سایت شما آمده است. بیشتر پیوندهای سمی از سایت های زیر ارسال می شوند:

  1. سایت های PBN

سایت ‌های PBN گروهی از وب‌ سایت ‌ها هستند که از آن ها برای ارسال لینک به سایت های دیگر استفاده می شود. بنابراین بک لینک های ارسال شده از طرف این سایت ها می توانند بسیار سمی باشند.اگر گوگل بتواند تشخیص دهد که بک لینک ها از سمت یک PBN است، یا آن ها را نادیده می گیرد یا مشمول پنالتی گوگل می شوید. اما اگر PBN بتواند به خوبی خود را از چشم گوگل پنهان کند، ارسال لینک از طرف آن تاثیر فوق العاده ای در افزایش رتبه سایت خواهد داشت.

  1. سایت های مزارع لینک

مزارع لینک یا link farms، وب سایت هایی هستند که در ازای دریافت پول به سایت های دیگر بک لینک می دهند. صاحبان این وب سایت ها معمول با دریافت هزینه پیوندهایی از سایت شما را در سایت خود قرار می دهند و از این طریق کسب درآمد می کنند. خاطرتان باشد امروزه موتور جستجوی گوگل به راحتی می تواند یک وب سایت واقعی را از مزرعه تشخیص دهد و لینک های ارسال شده از طرف آن را نادیده بگیرد.

  1. سایت های معرفی و انجمن ها

دایرکتوری ها، انجمن ها و سایت های معرفی که کار اصلی آن ها تبلیغ وب سایت های دیگر است، در لیست ارائه دهندگان لینک سمی قرار دارند. شما می توانید به راحتی با قرار دادن یک نمایه کوچک، از آن ها بک لینک دریافت کنید. البته این کار همیشه مشکل ساز نیست و در صورت دریافت پیوند از سایت های باکیفیت، می توان اعتبار آن ها را به خود منتقل کرد. در نهایت شما می توانید با بررسی منبع لینک های ارسال شده در سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس یا سایت webceo، آن ها را حذف کنید.

جمع بندی

همان طور که در طول مقاله گفته شد وجود لینک سمی در سایت می تواند رتبه گوگل شما را با افت شدیدی مواجه کند.  هنگامی که با فهرست عظیمی از بک لینک های سمی در سایت خود روبرو شدید، می توانید امیدوار باشید که گوگل آن ها را در نظر نگیرد. اما بهتر است تمام تلاش خود را برای حذف این پیوندها انجام دهید. خاطرتان باشد انکار کردن بک لینک های سمی هیچ کمکی به شما نمی کند. اگر گوگل شما را جریمه کند، نمی توانید به این زودی ها رتبه از دست رفته سایت خود را برگردانید. بنابراین بهتر است وجود این پیوندهای سمی در سایت خود را جدی بگیرید و از افراد متخصص سئو برای حذف آن ها کمک بگیرید.

نظرات کاربران