Schema چیست

Schema چیست ؟

Schema یا به اصطلاح طرحواره، طراحی پایگاه داده است. در واقع Schema ایده کلی درباره نمای ساختاری پایگاه داده و توضیح کلی درباره آن به ما می دهد. Schema پایگاه داده، نحوه سازماندهی داده ها را با استفاده از نمودار طرحواره مشخص می کند. نمودار طرحواره یا نمودار Schema شامل ویژگی هایی است که Schema را تعریف می کند. این نمودار فقط طراحی پایگاه داده را به ما نشان می دهد و ما با مطالعه این نمودار، از داده های واقعی پایگاه داده مطلع نمی شویم. اگر مشتاقید که بدانید Schema چیست ، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

در گذشته، فعالیت مدل سازی داده ها منجر به ساخت یک Schema می شد، اما امروزه، Schema به صورت طرح واره ای از ریاضیات درست شده است و اساساً یک عبارت کلی است که در آن فرضیه ها و موارد خاصی جایگزین نماد ها می شوند تا استنباط خاصی به دست آید.

کلمه Schema از کلمه یونانی به معنی شکل یا شکل گرفته، ریشه گرفته است. با این حال، نحوه تعریف خاص Schema ارتباط مستقیم با زمینه ای که Schema در آن مورد استفاده قرار می گیرد، دارد. انواع مختلفی از طرحواره ها وجود دارد و معانی آن ها ارتباط تنگاتنگی با زمینه هایی مانند علم پایگاه داده، آموزش، بازاریابی و سئو و روانشناسی دارند.

سطوح Schema چیست ؟

سطوح Schema چیست ؟

برای Schema پایگاه داده، سه سطح تعریف شده است. در زیر این سه سطح را ذکر کرده ایم تا متوجه شوید که سطوح Schema چیست.

  • Schema مشاهده ای یا خارجی

Schema مشاهده ای یا خارجی، طراحی پایگاه داده را در سطح نمای انتزاع داده ها انجام می دهد. این سطح از Schema، نحوه تعامل کاربر با پایگاه داده را مشخص می کند. برای هر پایگاه داده، تعداد زیادی از این نوع Schema طراحی می شوند. هر کدام از Schema های مشاهده ای یا خارجی، داده ها را برای گروه خاصی از افراد دسته بندی می کنند و فقط داده هایی را که به آن ها مرتبط است، به آن ها نشان می دهد و بقیه داده ها را از دید آن ها پنهان می کنند.

به طور مثال یک وبسایت متناسب با مجوز هایی که به کاربران می دهد، بخش های متفاوتی را به آن ها نشان می دهد. بر فرض اگر شما به عنوان یک مدیر شرکت وارد سایت شرکت شوید، متناسب با دسترسی هایتان، بخش هایی به شما نشان داده می شود که کارمند همان شرکت از آنها بی خبر است.

  • Schema منطقی 

Schema منطقی ، پایگاه داده را در سطح مفهومی انتزاع داده ها طراحی می کند. در این سطح، ما موجودیت ها، ویژگی ها، محدودیت ها، روابط و نحوه پیوند منطقی آنها را تعریف می کنیم. برنامه نویسان و مدیران پایگاه داده در این سطح کار می کنند و همه این پیاده سازی ها را انجام می دهند.

به طور مثال اگر بخواهیم طرح کارمندی را تعریف کنیم، دارای ویژگی هایی مانند سن، اسم، حقوق، شماره کارمندی، شماره تلفن و غیره خواهد بود؛ بنابراین انواع داده ها با این ویژگی ها در این Schema تعریف می شود. همچنین، اگر بیش از یک جدول در طرح خود داشته باشیم، نحوه ارتباط این جداول نیز در Schema منطقی مشخص می شود.

  • Schema فیزیکی

این Schema، پایگاه داده را در سطح فیزیکی انتزاع داده ها طراحی می کند. این Schema  نشان می دهد که چگونه داده ها در دستگاه ذخیره سازی ذخیره می شوند. داده ها را می توان در قالب فایل، نمایه ها و غیره ذخیره کرد. این مسئله کاملاً به مدیر پایگاه داده یا DBA بستگی دارد که چگونه می خواهد داده ها را ذخیره کند و ساختار ذخیره سازی که باید استفاده شود چگونه است. این مسئله که اطلاعات چگونه ذخیره می شوند معمولا از دید برنامه نویس و کاربران پنهان می ماند. به عنوان مثال اگر ما داده های کارمند را در پایگاه داده ذخیره می کنیم، این فایل را می توان در هر جایی ذخیره کرد و کاربر هیچ اطلاعی از آن ندارد.

 

Schema در SQL چیست ؟

Schema در SQL چیست ؟

پایگاه داده SQL شامل توابع، فهرست ها، جداول و نما ها است و هیچ محدودیتی در مورد تعداد اشیاء ذخیره شده در هر پایگاه داده SQL وجود ندارد. طرحواره های SQL به تعریف این اشیاء در سطح منطقی کمک می کند.

یک نما در SQL یک جدول مجازی است که از ستون ها و سطرها بر اساس مجموعه نتیجه یک دستور تشکیل شده است. کلیدهای خارجی و کلیدهای اصلی نشان دهنده روابط بین یک جدول یا میز دیگر است.

 

Schema چگونه بر سئو سایت تاثیر می گذارد؟

Schema چگونه بر سئو سایت تاثیر می گذارد؟

وقتی صحبت از بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو می شود، Schema نقش مهمی در این مسئله بر عهده دارد. این بدان معناست که Schema در فهم روابط افراد و محصولات و موارد دیگر در یک سایت، به خزنده ها و ربات های جستجو گوگل کمک می کند. با ارائه این محتوای اضافی، سایت ها به ربات های جستجوگر کمک می کنند تا مطابق با کلمات کلیدی جستجو شده، محتوای مورد نظر خود را بیابند.

در واقع Schema ها نوع محتوایی که این ربات ها باید به دنبال آن بگردند را برای آن ها مشخص می کنند و با این کار باعث افزایش سرعت ربات ها در یافتن محتوای مورد نظر می شوند. این رویکرد باعث می شود سایت شما در صفحه نتایج جستجو گوگل رتبه بهتری پیدا کند و راحت تر پیدا شود.

نشانه گذاری طرح ها یا برچسب های کد شده در HTML  اطلاعات مهم مربوط به صفحات وبسایت را به اشتراک می گذارد. در اصل این Schema ها به عنوان یک نشانگر HTML برای ربات های جستجوگری عمل می کنند که محتوای شما را مرور می کنند و بخش هایی از محتوا را که به سوال شما پاسخ می دهد، در اختیارتان قرار می دهند.

 

انواع دیگر Schema چیست ؟

انواع Schema

تحصیلات

در آموزش و پرورش، Schema به طور کلی طرح یا نموداری است که به یادگیری دانش آموزان کمک می کند.

روانشناسی

Schema در روانشناسی و سایر علوم اجتماعی یک مفهوم ذهنی را توصیف می کند. در علم روانشناسی، Schema به افراد راجع به موضوعات و اتفاقاتی که انتظار آن را ندارند، اطلاعات کلی در اختیارشان قرار می دهد.

در روانشناسی انواع مختلفی از طرحواره ها وجود دارد، از جمله موارد زیر:

  • Schema رویدادی
  • Schema ابزاری
  • Schema شخصی
  • Schema خود
  • Schema اجتماعی

علوم اجتماعی همچنین از کلمه Schema برای طبقه بندی رویدادها و اشیاء بر اساس ویژگی ها و عناصر مشترکی که به تفسیر و پیش بینی جهان کمک می کند، استفاده می کنند. امیدواریم با خواندن این مقاله با انواع Schema و این که Schema چیست، آشنا شده باشید.

نظرات کاربران