بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی، در حقیقت یک نوع استراتژی است که در آن برای جذب مخاطب از راه های مختلفی مانند اشتراک گذاری مقالات، ویدیوها، پادکست ها و سایر رسانه ها استفاده می شود. با این کار می توان مخاطب را به سمت کسب و کار خود جذب کرد.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوایی در حقیقت، به استفاده از محتوا برای جذب مخاطب گفته می شود. با استفاده از محتوای های مفید و جالب مانند وبلاگ ها، خبرنامه ها، پست های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام ویدیو و حتی ایمیل نیز می توان مشتریان جدیدی کسب کرد. اگر بتوانید محتوای خوبی تولید کنید و به دست مخاطب برسانید، مخاطب متوجه می شود که شما در حوزه کاری خود تخصص زیادی دارید و برای مشتریان خود ارزش قائل هستید.

استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا، باعث می شود که بتوانید مشتریان فعلی خود را حفظ کنید و در کنار آن بتوانید مشتریان جدیدی نیز پیدا کنید. البته دقت داشته باشید که استفاده از استراتژی بازاریابی محتوایی هنگامی نتیجه خواهد داد که شما همیشه و به صورت مداوم و منظم به تولید محتوای مفید ادامه دهید.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چرا مهم است؟

بازاریابی محتوا یک استراتژِی مفید ثابت شده است. همچنین با استفاده از آن می توانید فضایی رقابتی بین شرکت های دیگر ایجاد کنید. برای اهمیت بازاریابی محتوا، به داده ها ارجاع می کنیم و چند مثال ساده می زنیم:

  • کسب و کار هایی که از این روش استفاده می کنند، نسبت به بقیه شرکت ها 67 درصد بیشتر در جذب مشتری، موفق عمل می کنند.
  • چهل و هفت درصد از خریداران، قبل از خرید خود و تعامل با نماینده فروش، ترجیح می دهند که کمی در مورد آن محصول تحقیق کنند و محتوا های موجود در مورد آن محصول را مطالعه کنند.
  • شرکت هایی که از استراتژی بازاریابی محتوایی استفاده می کنند، نسبت به بقیه شرکت ها، به طور میانگین 30 درصد نرخ رشد بیشتری دارند.
  • هفتاد و دو درصد از فعالان حوزه بازاریابی معتقدند که وجود محتوای خوب در سایت، می تواند باعث افزایش سود و ارتقا سایت شود.

بازاریابی محتوا چرا مهم است؟

نحوه کار این استراتژی چگونه است؟

از بازاریابی محتوایی می توان برای جذب سرنخ استفاده کرد. برای مثال هنگامی که فرد به دنبال این است که چه چیزی برای خرید مناسب است، محتوای شما را می بیند و در صورت مفید بودن محتوای شما، از سایت شما نیز خرید خواهد کرد.

برای استفاده موثر از محتوا، باید آن را در هر مرحله از چرخه فروش قرار داد. اگر فکر می کنید که این کار کمی سخت و نشدنی است، نگران نباشید. استفاده از روش “رویکرد به محتوا” این فرآیند را ساده می کند.

در ادامه مقاله، نحوه استفاده از بازاریابی محتوایی در هر مرحله فروش را به طور کامل شرح داده ایم.

مرحله آگاهی

در اولین مرحله از چرخه فروش، محتوای شما باید تمرکز بر دغدغه مخاطبان داشته باشد. نوشتن محتوا در مورد نکات مثبت و منفی محصول مورد نظر ، چالش های خرید محصول و پاسخ به سوالات متداول آن ها می تواند بهترین شانس را برای علاقمند کردن مشتری نسبت به برند شما بدهد. در این مرحله برای فروش محصول خود عجله نکنید و سعی کنید این کار را در مرحله بعدی انجام دهید.

بهترین محتوا هایی که در این مرحله می توانند احتمال موفقیت شما را در جذب مشتری افزایش دهند، محتوا هایی از نوع بلاگ، ویدئو ها و خبرنامه هستند.

مرحله آگاهی

مرحله بررسی

مرحله دوم در نحوه استفاده از بازاریابی محتوایی، مرحله بررسی است. در این مرحله باید نهایت خلاقیت را به کار ببرید تا به نوعی محتوا را با کمی بازاریابی ترکیب کنید. در این مرحله باید محصول مورد نظر را برای مشتری شرح دهید و نشان دهید که این محصول چگونه نیاز های آنان را برطرف خواهد کرد. در این هنگام باید سعی کنید که در حین بررسی، برند خود را نیز به مخاطب معرفی کنید تا مخاطب به خرید از شما مشتاق شود.

بهترین محتوایی که می تواند در این قسمت بیشترین تاثیر را بر روی مخاطب بگذارد، محتوا های ویدیویی و مقالاتی به صورت راهنمای خرید است.

مرحله بسته شدن

در این مرحله از بازاریابی محتوایی باید تمام تمرکز خود را بر روی بازاریابی بگذارید. این مرحله نسبت به دو مرحله قبلی اهمیت بیشتری داردر؛ زیرا در این مرحله مشتری به خرید بسیار نزدیک شده است و اینجا است که تصمیم می گیرد از چه برند و یا سایتی خرید کند. در این مرحله سعی کنید که به مشتری نشان دهید که چرا برند شما می تواند بهترین انتخاب آن ها باشد.

محتوا هایی که بیشترین اثر را در این مرحله دارند، کامنت هایی است که کاربران در مورد سایت شما گذاشته اند. همچنین ویدیو هایی که برای محصول مورد نظر تولید می کنید می تواند در این مرحله مفید باشد.

مرحله بسته شدن

جمع بندی

در این مقاله با هم در مورد بازاریابی محتوایی صحبت کردیم و با استفاده از آمار و ارقام موجود نشان دادیم که چرا این استراتژی تا این حد مهم است. همچنین در ادامه مقاله به این که چگونه می توان از استراتژی در هر مرحله فروش استفاده کرد توضیح دادیم و درمورد آن بحث کردیم.

نظرات کاربران