تست A/B

تست A/B چیست و چرا استفاده از آن برای هر کسب و کاری اهمیت دارد؟

این تست نوعی آزمایش است که از دو قسمت تشکیل شده است. در این گونه آزمایش دو نسخه از یک سایت یا یک لندینگ پیج و یا هر چیز دیگری انتخاب می‌شود که به صورت رندوم و تصادفی هر کدام از این بخش ها به کاربران نمایش داده می شود و در پایان با تحلیل داده ها و آمارهای ارائه شده نتیجه میگیریم که کدام نسخه برای ما بهره وری بالاتری داشته است.

چرا استفاده از تست A/B ضروری است؟

اگر امروزه کسب و کارها، از لیدهایی که در طول ماه جمع آوری می کنند راضی نیستند، سایت های فروشگاهی که با نرخ بالای ترک سبد خرید دست و پنجه نرم می‌کنند و رسانه‌ها یا انتشاراتی که با تعامل کم بینندگان مواجه هستند، معمولا مشکلاتی نظیر نشتی در قیف تبدیل و مشکل در صفحه پرداخت دارند.

تست A/B

مزایای تست A/B چیست؟

در ادامه شش مورد از مزایای این تست را بیان می کنیم

  1. برطرف کردن مشکلات کاربران
  2. دریافت بیشترین ROI از ترافیک موجود
  3. کاهش نرخ پرش
  4. ایجاد اصلاحات کم خطر
  5. دستیابی به پیشرفت های آماری قابل توجه
  6. طراحی مجدد ظاهر وبسایت برای افزایش دستاوردهای تجاری آینده

تست A/B چه کار هایی انجام می دهد؟

قیف تبدیل وب سایت شما سرنوشت تجاری‌تان را تعیین می کند. بنابراین باید تمام محتواهایی که به کاربران تان نمایش می دهید را بهینه سازی کنید. مخصوصا قسمت هایی که بر روی رفتار کاربران سایت و نرخ تبدیل تاثیر مستقیم دارند. هنگام بهینه سازی سایت موارد زیر را حتما مد نظر خود قرار دهید.

  1. عناوین و زیرعنوان ها
  2. بدنه محتوا
  3. موضوع صفحه
  4. طراحی و چیدمان صفحه
  5. فرم ها
  6. نحوه دسترسی کاربران به قسمت های مختلف سایت
  7. کال تو اکشن ها
  8. عمق محتوا

تست A/B چه کار هایی انجام می دهد؟

انواع مختلف تست A/B چیست؟

پس از اینکه یاد گرفتیم تا کدام قسمت های یک صفحه از سایت را آزمایش کنیم نوبت به انواع روش های تست A/B می رسد.

چهار روش برای سنجش بهره وری سایت وجود دارد:

  1. تست A/B
  2. آدرس های چند قسمته
  3. تست های چند متغیره
  4. آزمایش چند صفحه

بهترین روش تست A/B چیست؟

بعد از این که ۴ متد تست A/B را توضیح دادیم می‌خواهیم به این بپردازیم که کدام یک از این چهار روش برای شما مناسب تر است. اصولاً دو نوع از تستهای A/B به صورت بین المللی استفاده می شود، frequentist و bayesian.

هر دو این روش‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. در ادامه به صورت مختصر به توصیف هر دوی این روش ها می پردازیم.

متد frequentist در تست A/B چیست؟

این روش مشخص می کند بر اساس اطلاعات و دیتا هایی که ما در تست‌های انجام شده بدست آورده ایم، سیکل ها و دوره های تکرار شونده ممکن است رابطه و نسبتی با یکدیگر داشته باشند که این امر نقطه اشتراک آنها را مشخص میکند و بسیار پر اهمیت است.

کسی که می‌خواهد این گونه تستها را آنالیز و سپس تحلیل و بررسی کند نیاز به دیتا ها و اطلاعات بسیار زیادی دارد. یعنی با ورود یک فرد به یک سایت رفتارهای آن تحلیل می‌شود و سپس شخص آنالیز کننده می‌تواند به یک نتیجه کلی برسد و این موضوعی است که شما در این تست با آن مواجه هستید.

برای اینکه بتوانید نتایج دقیقی از این کار به دست آورید نیاز دارید تا ابتدا یک دوره زمانی ثابت بر اساس دیتا های تان تعیین کنید. کم کم این نتایج تبدیل به یک حقیقت می شوند که اگر به صورت بی نهایت در سیکل های مختلف اتفاق بیفتند امکان رخ دادن این کار بسیار زیاد  است.

متد frequentist در تست A/B چیست؟

روش bayesian در تست A/B چیست؟

طبق نتایجی که از روش قبلی به دست آوردیم، تست bayesian بر اساس یک سری حدس و گمان پیش می رود که احتمال می دهیم امکان وقوع آن چقدر است که با یک مبنا و درجه سنجیده می‌شود.

به عبارت دیگر هر چقدر شما درباره آن واقعه بیشتر بدانید احتمال پیش بینی های شما دقیق تر و سریع تر خواهد بود. به جای اینکه یک مقدار ثابت را برای اندازه گیری هایمان در نظر بگیریم، این روش تست آماری می تواند اطلاعات جدیدی که جمع‌آوری شده است را تغییر دهد.

این عقیده از آنجا سرچشمه می گیرد که اطلاعات قبلی مانند نتایج تست قبلی چگونه بوده است. برخلاف روش frequentist، روش bayesian حدود ۵۰ درصد سریعتر بوده  و اطلاعات آن قابل اجرا است.

 

 اندازه گیری NV تست A/B چیست؟

تست A/B یک روش بسیار نظام مند برای پیدا کردن راه های موثر و غیر موثر در یک کمپین بازاریابی است. بیشتر کارهایی که در زمینه بازاریابی و مارکتینگ انجام میگیرد برای افزایش ترافیک ورودی به سایت است. و از آنجایی که روز به روز جذب ترافیک ورودی سخت تر و پرهزینه تر می شود، تجربه کاربری افراد در وب سایت اهمیت خاصی دارد.

این روش به بازاریاب ها کمک می کند تا هر چه سریع تر به اهدافشان برسند و آنها را قادر می سازد تا نرخ تبدیل به مشتری بهتری داشته باشند.

یک برنامه ساخت یافته تست A/B  با اشاره دقیق به مشکلات اساسی که نیاز به بهینه سازی دارند، بازاریابی را پرسودتر میکند.

امروزه دیگر تست A/B یک عمل جداگانه که قبلاً خیلی کم اجرا می شد نیست و باید از طریق فرآیند  CRO به صورت دائمی انجام شود و شامل مراحل زیر است:

  1. تحقیق
  2. مشاهده و تدوین فرضیه ها
  3. ایجاد تغییرات
  4. اجرای آزمایش
  5. تجزیه و تحلیل آمارها و داده ها و انجام تغییرات

تقویم اجرایی تست A/B چیست؟

تست A/B هیچ وقت نباید به عنوان یک عمل بهینه سازی جداگانه در نظر گرفت، بلکه باید آن را به عنوان بخشی از یک برنامه جامعه و ساختار یافته CRO در نظر گرفت.

یک برنامه بهینه سازی موثر معمولاً شامل دو قسمت می شود:

برنامه ریزی و اولویت بندی.

این که یک روز صبح از خواب بلند شوید و تصمیم بگیرید که یک تست A/B انجام دهید تاثیر مفید چندانی ندارد بلکه شما باید داده‌های کاربران تان را به درستی و با دقت تحلیل و بررسی کنید.

نظرات کاربران