تست A/B

تست A/B چیست و چرا استفاده از آن برای هر کسب و کاری اهمیت دارد؟

این تست نوعی آزمایش است که از دو قسمت تشکیل شده است. در این گونه آزمایش دو نسخه از یک سایت یا یک لندینگ پیج و یا هر چیز دیگری انتخاب می‌شود که به صورت رندوم و تصادفی هر کدام از این بخش ها به کاربران نمایش داده می شود و در پایان با تحلیل داده ها و آمارهای ارائه شده نتیجه میگیریم که کدام نسخه برای ما بهره وری بالاتری داشته است.

مهم نیست که چقدر برای کمپین بازاریابی خود تحقیق و تلاش کنید. برخی از کمپین ها بی نتیجه هستند و فقط وقت شما را هدر می دهند. به همین دلیل است که باید در این زمان از تست A/B استفاده کنید. این تست یک روش فوق العاده برای محاسبه بهترین استراتژی بازاریابی آنلاین برای کسب و کار شما است. اگر نمی دانید که چگونه از این تست استفاده کنید، نگران نباشید. ما در این مقاله به طور کامل درمورد اینکه تست A/B چیست و چه کاربردی دارد توضیح داده ایم.

چرا استفاده از تست A/B ضروری است؟

تست A/B چیست

اگر امروزه کسب و کارها، از لیدهایی که در طول ماه جمع آوری می کنند راضی نیستند، سایت های فروشگاهی که با نرخ بالای ترک سبد خرید دست و پنجه نرم می‌کنند و رسانه‌ها یا انتشاراتی که با تعامل کم بینندگان مواجه هستند، معمولا مشکلاتی نظیر نشتی در قیف تبدیل و مشکل در صفحه پرداخت دارند.

تست A/B یک استراتژی بازاریابی است که در آن دو نسخه مختلف از یک وب سایت، آگهی، ایمیل، پاپ آپ یا صفحه فرود در کنار یکدیگر قرار می گیرند و با هم مقایسه می شوند تا مشخص شود کدام یک از این دو موثر تر است. برای مثال دو صفحه فرود یا دو گوگل ادز مختلف ممکن است که با یکدیگر مقایسه شوند. با مقایسه این دو می توان متوجه شد که کدام یک قدرت بیشتری دارد و می تواند مشتری بیشتری را به سمت خود جذب کند. اینکه تست A/B چیست و چه مزیتی دارد باید گفت که تست A/B کمک می کند تا متوجه شوید بودجه بازاریابی کسب و کار را در کدام قسمت بیشتر خرج کنید و روی آن توجه بیشتری داشته باشید تا نتیجه بهتری بگیرید.

چرا تست A/B تا این حد مهم است؟

تست A/B تاثیر بسیار زیادی روی بازگشت سرمایه دارد. شما با استفاده از تست های کنترل شده و جمع آوری داده ها و نتایج تست می توانید متوجه شوید که چه استراتژی ای برای بازاریابی شما تاثیر بهتری دارد و با محصولات شما هماهنگ تر است.

اگر هنوز نمی دانید که تست A/B چیست باید گفت که به کمک تست A/B می توان متوجه شد که چه استراتژی ای می تواند دو، سه یا حتی چهار برابر از استراتژی مد نظر شما بهتر عمل کند. به همین دلیل استفاده از A/B برای تست دو استراتژی ضروری است. اگر بخواهید هر استراتژی ای که به ذهن تان می رسد را فورا پیاده سازی کنید، بی دقتی بزرگی محسوب می شود.

تست A/B

تست A/B چگونه کار می کند؟

تست A/B با نشان دادن دو نسخه تصادفی از یک تبلیغ، وب سایت، پاپ آپ و یا هر روش تبلیغ دیگری کار می کند. تصادفی بودن بسیار مهم است؛ زیرا اطلاعات دقیق تری را بدون تغییر نتایج نشان می دهد.

برای استفاده از این روش ابتدا یک نسخه را تست می کنید. سپس در نسخه دوم یک مورد را تغییر می دهید و دوباره تست می کنید. برای اینکه بهتر بدانید تست A/B چیست باید بگوییم که امکان تغییر دادن چندین عنصر نیز در بازاریابی وجود دارد. ولی بعد که بخواهید نتایج را تست کنید، متوجه نخواهید شد که چه عاملی باعث ایجاد تغییر شده است.

برای درک بهتر فکر کنید که شما به نیمی از کاربران خود یک دکمه قرمز رنگ تبلیغ را نشان می دهید. سپس به نیمی از کاربران دیگر خود دکمه آبی رنگ را نشان می دهید. این که تست A/B چیست و چه بازه زمانی ای دارد باید گفت این مورد بستگی به خود شما دارد. شما می توانید یک بازه زمانی دو هفته یا یک ماهه را برای تست خود بگذارید. بعد از این زمان می توانید نتایج را بررسی کنید و ببینید که چه رنگی باعث شده است مشتریان شما تمایل بیشتری به خرید داشته باشند.

مزایای تست A/B چیست؟

  • به شما کمک می کند که مخاطبان هدف خود را بهتر درک کنید.

اگر هنوز نمی دانید که تست A/B چیست ، خوب است که شما را با یکی از مزیت های بزرگ این تست آشنا کنیم. یکی از بزرگ ترین مزیت های تست A/B این است که به شما کمک می کند مخاطب هدف خود را بهتر درک کنید و او را بشناسید. وقتی متوجه می شوید که مخاطب شما به چه نوع تبلیغاتی علاقه دارد، با شخصیت او نیز آشنا می شوید و می توانید از این پس تبلیغات مرتبط تر و بهتری را به او نشان دهید.

  • افزایش نرخ تبدیل

با کمک تست A/B می توانید بفهمید که چه نوع تبلیغ و استراتژی ای به شما کمک می کند تا مشتریان را به سمت خود جذب کنید. وقتی متوجه می شوید که چه تبلیغی مفید تر است، نرخ تبدیل را نیز بالا تر می برید.

در ادامه شش مورد از مزایای این تست را بیان می کنیم

  1. برطرف کردن مشکلات کاربران
  2. دریافت بیشترین ROI از ترافیک موجود
  3. کاهش نرخ پرش
  4. ایجاد اصلاحات کم خطر
  5. دستیابی به پیشرفت های آماری قابل توجه
  6. طراحی مجدد ظاهر وبسایت برای افزایش دستاوردهای تجاری آینده

تست A/B چه کار هایی انجام می دهد؟

قیف تبدیل وب سایت شما سرنوشت تجاری‌تان را تعیین می کند. بنابراین باید تمام محتواهایی که به کاربران تان نمایش می دهید را بهینه سازی کنید. مخصوصا قسمت هایی که بر روی رفتار کاربران سایت و نرخ تبدیل تاثیر مستقیم دارند. هنگام بهینه سازی سایت موارد زیر را حتما مد نظر خود قرار دهید.

  1. عناوین و زیرعنوان ها
  2. بدنه محتوا
  3. موضوع صفحه
  4. طراحی و چیدمان صفحه
  5. فرم ها
  6. نحوه دسترسی کاربران به قسمت های مختلف سایت
  7. کال تو اکشن ها
  8. عمق محتوا

تست A/B چه کار هایی انجام می دهد؟

انواع مختلف تست A/B چیست؟

پس از اینکه یاد گرفتیم تا کدام قسمت های یک صفحه از سایت را آزمایش کنیم نوبت به انواع روش های تست A/B می رسد.

چهار روش برای سنجش بهره وری سایت وجود دارد:

  1. تست A/B
  2. آدرس های چند قسمته
  3. تست های چند متغیره
  4. آزمایش چند صفحه

بهترین روش تست A/B چیست؟

بعد از این که ۴ متد تست A/B را توضیح دادیم می‌خواهیم به این بپردازیم که کدام یک از این چهار روش برای شما مناسب تر است. اصولاً دو نوع از تستهای A/B به صورت بین المللی استفاده می شود، frequentist و bayesian.

هر دو این روش‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. در ادامه به صورت مختصر به توصیف هر دوی این روش ها می پردازیم.

متد frequentist در تست A/B چیست؟

این روش مشخص می کند بر اساس اطلاعات و دیتا هایی که ما در تست‌های انجام شده بدست آورده ایم، سیکل ها و دوره های تکرار شونده ممکن است رابطه و نسبتی با یکدیگر داشته باشند که این امر نقطه اشتراک آنها را مشخص میکند و بسیار پر اهمیت است.

کسی که می‌خواهد این گونه تستها را آنالیز و سپس تحلیل و بررسی کند نیاز به دیتا ها و اطلاعات بسیار زیادی دارد. یعنی با ورود یک فرد به یک سایت رفتارهای آن تحلیل می‌شود و سپس شخص آنالیز کننده می‌تواند به یک نتیجه کلی برسد و این موضوعی است که شما در این تست با آن مواجه هستید.

برای اینکه بتوانید نتایج دقیقی از این کار به دست آورید نیاز دارید تا ابتدا یک دوره زمانی ثابت بر اساس دیتا های تان تعیین کنید. کم کم این نتایج تبدیل به یک حقیقت می شوند که اگر به صورت بی نهایت در سیکل های مختلف اتفاق بیفتند امکان رخ دادن این کار بسیار زیاد  است.

متد frequentist در تست A/B چیست؟

روش bayesian در تست A/B چیست؟

طبق نتایجی که از روش قبلی به دست آوردیم، تست bayesian بر اساس یک سری حدس و گمان پیش می رود که احتمال می دهیم امکان وقوع آن چقدر است که با یک مبنا و درجه سنجیده می‌شود.

به عبارت دیگر هر چقدر شما درباره آن واقعه بیشتر بدانید احتمال پیش بینی های شما دقیق تر و سریع تر خواهد بود. به جای اینکه یک مقدار ثابت را برای اندازه گیری هایمان در نظر بگیریم، این روش تست آماری می تواند اطلاعات جدیدی که جمع‌آوری شده است را تغییر دهد.

این عقیده از آنجا سرچشمه می گیرد که اطلاعات قبلی مانند نتایج تست قبلی چگونه بوده است. برخلاف روش frequentist، روش bayesian حدود ۵۰ درصد سریعتر بوده  و اطلاعات آن قابل اجرا است.

 اندازه گیری NV تست A/B چیست؟

تست A/B یک روش بسیار نظام مند برای پیدا کردن راه های موثر و غیر موثر در یک کمپین بازاریابی است. بیشتر کارهایی که در زمینه بازاریابی و مارکتینگ انجام میگیرد برای افزایش ترافیک ورودی به سایت است. و از آنجایی که روز به روز جذب ترافیک ورودی سخت تر و پرهزینه تر می شود، تجربه کاربری افراد در وب سایت اهمیت خاصی دارد.

این روش به بازاریاب ها کمک می کند تا هر چه سریع تر به اهدافشان برسند و آنها را قادر می سازد تا نرخ تبدیل به مشتری بهتری داشته باشند.

یک برنامه ساخت یافته تست A/B  با اشاره دقیق به مشکلات اساسی که نیاز به بهینه سازی دارند، بازاریابی را پرسودتر میکند.

امروزه دیگر تست A/B یک عمل جداگانه که قبلاً خیلی کم اجرا می شد نیست و باید از طریق فرآیند  CRO به صورت دائمی انجام شود و شامل مراحل زیر است:

  1. تحقیق
  2. مشاهده و تدوین فرضیه ها
  3. ایجاد تغییرات
  4. اجرای آزمایش
  5. تجزیه و تحلیل آمارها و داده ها و انجام تغییرات

تقویم اجرایی تست A/B چیست؟

تست A/B هیچ وقت نباید به عنوان یک عمل بهینه سازی جداگانه در نظر گرفت، بلکه باید آن را به عنوان بخشی از یک برنامه جامعه و ساختار یافته CRO در نظر گرفت.

یک برنامه بهینه سازی موثر معمولاً شامل دو قسمت می شود:

برنامه ریزی و اولویت بندی.

این که یک روز صبح از خواب بلند شوید و تصمیم بگیرید که یک تست A/B انجام دهید تاثیر مفید چندانی ندارد بلکه شما باید داده‌های کاربران تان را به درستی و با دقت تحلیل و بررسی کنید.

نتیجه گیری

تست A/B یکی از روش های متداولی است که اکثر بازاریاب ها از آن استفاده می کنند. یک تست A/B به بازاریاب کمک می کند تا متوجه شود چه چیزی بیشترین نرخ تبدیل را دارد و می تواند مخاطبان را به سمت خودش جذب کند. برای استفاده از تست A\B ابزار ها و راه های بسیار مختلفی وجود دارد. برای اینکه بدانید تست A/B چیست ، در مورد نکات و ویژگی هایی که لازم است درمورد این تست بدانید توضیح دادیم.

نظرات کاربران