جلوگیری از هک شدن سایت

روش های جلوگیری از هک شدن سایت

شاید پیش خود فکر کنید که وبسایت شما یک وبسایت ساده است که راجع به مطالب عمومی که مطالب حساسی هم نیستند، محتوا تولید می کند و در نتیجه ممکن است پیش خود نتیجه گیری کنید که امکان ندارد سایت شما هک شود. زیرا محتوا و مطالبی که در سایتتان قرار می دهید ارزش هک شدن ندارند. اما باید همیشه حواستان باشد که بدون توجه به محتوای سایت ها و مطالبی که در آن قرار داده می شود، همه وبسایت ها همیشه در معرض خطر هک شدن قرار دارند.

این که یک سایت به وسیله ربات ها و اسکریپت ها هک شود، ممکن است از دلایل مختلفی ناشی شود. یکی از دلایل واضحی که نیازی به بررسی دقیق آن نیست،‌ داشتن اطلاعات ارزشمند درون سایت است. چون ما می خواهیم احتمال هک شدن سایت هایی که هیچ محتوای حساس و مهمی ندارند را بررسی کنیم، به این دلیل چندان نمی پردازیم. ممکن است افرادی بخواهند یک سرور وب موقت ایجاد کنند و از آن برای اهدافی که معمولا غیر قانونی هستند استفاده نمانید. در نتیجه سایت شما را هک می کنند. یا یکی دیگر از دلایل هک کردن سایت ها، استفاده از سرور سایت ها برای استخراج بیت کوین است. به طور خلاصه متوجه شدید که دلایل زیادی برای هک کردن سایت ها وجود دارد و هیچ سایتی از این مسئله در امان نیست. پس اگر شما در دنیای اینترنت فعالیت می کنید و صاحب وبسایتی هستید، بهتر است با روش های جلوگیری از هک شدن سایت آشنا شوید.

هک کردن سایت ها معمولا با استفاده از اسکریپت های خودکار صورت می گیرد. این اسکریپت ها در دنیای اینترنت قرار می گیرند و سایت هایی که در بخش امنیتی خود ضعف هایی دارند را پیدا می کنند. سپس این سایت ها را هک کرده و از آن ها برای اهداف مختلف استفاده می کنند. ما در این مقاله روش های جلوگیری از هک شدن سایت را بیان خواهیم کرد تا شما به طور کامل با راه های جلوگیری از هک شدن سایت آشنا شوید.

  1. یک فایروال خوب نصب کنید

جلوگیری از هک شدن سایت

همانطور که در ابتدا بیان کردیم، هکرها به صورت دستی سایت شما را هک نمی کنند و این گونه نیست که مراحل هک شدن به وسیله یک انسان انجام شود. از آن جا که هک شدن به وسیله اسکریپت ها و ربات ها صورت می گیرد، پس بهترین راه برای جلوگیری از هک سایت، استفاده از کدهایی است که از نفوذ این ربات ها جلوگیری کند.

کسانی که قصد هک کردن سایت شما را داشته باشند، ربات ها و اسکریپت هایی ایجاد می کنند تا در دنیای اینترنت بگردند و سایت هایی که قدرت امنیتی ضعیفی دارند را پیدا کرده و به اطلاعات آنها نفوذ پیدا کنند. در نتیجه وقتی شما از فایروال برای سایت خود برای جلوگیری از هک شدن سایت استفاده می کنید، این فایروال ربات ها و اسکریپت های مخرب را پیدا می کند. همچنین هر درخواستی که مبنی بر دریافت اطلاعات از سایت شما صورت گیرد،‌ ابتدا از طریق فایروال عبور می کند. سپس اگر فایروال تشخیص دهد که ربات یا اسکریپت مخربی قصد نفوذ به سایت شما را دارد یا این که IP که درخواست دریافت اطلاعات سایت شما را کرده است، مخرب و نامطمئن به نظر می رسد، جلوی این درخواست را می گیرد و در واقع باعث جلوگیری از هک شدن سایت می شود.

 

  1. حتما SSL نصب کنید و از HTTPS در وبسایت خود استفاده کنید

SSL

SSL که مخفف عبارت Secure Sockets Layer است، یک پروتکل امنیتی به شمار می آید. وظیفه این پروتکل این است که تمام رفت و آمدهایی که از سایت شما انجام شده است را کدگذاری می کند.

در واقع SSL ها همانند فایروال ها کار نمی کنند. فایروال ها مانع ورود هکرها می شوند اما SSL ها هکرها را گمراه می کنند. در واقع اگر هکرها بتوانند از سد فایروال ها عبور کنند و به داده های وبسایت شما دسترسی پیدا کنند،‌ اما به دلیل کدهایی که SSL ها برای داده های شما تعریف کرده اند، هکرها متوجه نمی شوند که داده های شما چیست. در نتیجه SSL ها روش مناسبی برای جلوگیری از هک شدن سایت محسوب می شوند. همچنین استفاده از SSL در بهبود سئو سایت شما نیز تاثیرگذار است.

 

  1. به طور منظم از اطلاعات سایت خود backup بگیرید

اطلاعات سایت خود backup بگیرید

یکی از راه های جلوگیری از هک شدن سایت که چندان کسی برای آن به اندازه ای که نیاز است، اهمیت قائل نمی شود، پشتیبان گیری یا گرفتن backup است. اگر اتفاق ناگوار و غیرمنتظره ای برای سایت شما رخ دهد و اطلاعات شما از بین رود، تنها چیزی که می تواند این اتفاق را جبران کند، این است که شما قبلا از اطلاعات خود backup گرفته باشید.

بهترین حالت آن هم این است که به طور روزانه پشتیبان گیری انجام دهید. همچنین سعی کنید که برای پشتیبان گیری از اطلاعاتتان، از یک افزونه پشتیبان گیری استفاده کنید. زیرا گرفتن backup به صورت دستی، کار بسیار دشوار و زمانبری است و تخصص و تجربه زیادی لازم دارد و ممکن است همیشه بخشی از اطلاعات جا بماند. در نتیجه برای جلوگیری از هک شدن سایت، یک افزونه پشتیبان گیری مناسب و معتبر بیابید.

 

  1. به روز کردن تمامی نرم افزارها و افزونه های سایت

این روش که یکی از روش های جلوگیری از هک شدن سایت به شمار می آید، از دید خیلی از افراد موردی بدیهی به شمار می رود که حتی نیازی به گفتن آن نیست. اما خیلی از کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند، انجام دادن این مورد را فراموش می کنند.

شما باید علاوه بر سیستم عامل سرور که به روز کردن آن امری بدیهی است، نرم افزارهایی که ممکن است در وبسایت خود اجرا کنید را نیز به روز نگه دارید. نرم افزارهایی که در وبسایت خود اجرا می کنید، نرم افزارهایی مثل CMS یا فروم ها و انجمن ها است. دلیل اصلی این مسئله که به روز کردن نرم افزارهای وبسایت باعث جلوگیری از هک شدن سایت می شود، این است که در هر به روز رسانی، امنیت این نرم افزارها بالاتر می رود. در نتیجه باعث جلوگیری از هک شدن سایت می شود.

نظرات کاربران