سرعت سایت در سئو

سرعت سایت در سئو

سرعت یکی از مهم ترین عواملی است که برای یک سایت مهم است. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که گوگل از آن به عنوان یک عامل در رتبه بندی سایت استفاده می کند. با گذشت زمان، گوگل مجموعه از ابزار ها را برای توسعه دهندگان و مدیران وب سایت ها فعال کرده است که با استفاده از آن ها می توان سرعت سایت را بهبود داد. به خاطر اهمیت سرعت سایت در سئو، یکی از ابزار های که گوگل در اختیار افراد قرار داده است، ابزار مفید Page Speed Insights است.

این ابزار در گذشته چندان کاربردی نبود. بیشتر در آن زمان اطلاعات و امکانات را ارائه می داد که آن ها را می توان به راحتی در مکان ها دیگر یافت. در ضمن این امکانات تاثیر زیادی در سرعت و کیفیت سایت نیز نداشتند. به همین خاطر در آپدیت های جدید گوگل آن را به روز کرده است و بسیار بهتر شده است. همان طور هم که انتظار می رفت در ازای امکانات زیاد این برنامه پیچیده تر از قبل شده است و درک آن کمی مشکل شده است.

Google PageSpeed ​​Insights چیست؟

سرعت سایت در سئو

همان طور که گفتیم به دلیل اهمیت بسیار زیاد سرعت سایت در سئو، گوگل ابزاری را برای بهبود سرعت سایت ارائه داد. این ابزار می تواند مشکل های سایت را شناسایی کند. اگر چه سئو سایت تا حد زیادی به مسائل فنی مربوط می شود، اما تجربه کاربری و قابلیت دسترسی نیز در آن اهمیت دارد و به همین خاطر این ابزار می تواند سایت را از این لحاظ نیز بررسی کند.

برای بررسی سایت خود کافی است که URL سایت خود را در آن وارد کنید. پس از چندین ثانیه پردازش ابزار صفحه ای را با نتایجی در مورد عملکرد کلی سایت شما ارائه می کند. در اینجا است که یک نمره کلی به شما داده خواهد شد که در واقع میانگین موارد مختلف از جمله سرعت سایت شما است.

به علت اهیمت بسیار زیاد سرعت سایت در سئو، گوگل تنها به انتشار این ابزار اکتفا نکرده است. گوگل همچنین چندین ماژول دیگر نیز ارائه کرده است.

 

موبایل در برابر رایانه

موبایل در برابر رایانه

وقتی صفحه ای را برای آزمایش وارد این ابزار می کنید، گوگل دو امتیاز را به شما خواهد داد. یک نمره برای نسخه موبایل و یک نمره نیز برای نسخه دسکتاپ.

در اوایل کار ابزار Page Seed در ابتدا فقط یک نمره برای نسخه دستکاپ می داد. اما با توجه به این که مصرف گوشی های هوشمند روز به روز افزایش یافت و سرعت سایت در سئو نیز اهمیت بیشتری پیدا کرد، نسخه موبایل نیز به این ابزار اضافه شد و از آن به بعد نحوه بارگذاری سایت ها بر روی موبایل نیز مورد بررسی قرار گرفت. طبق آمار بررسی شده بیش از 50 درصد جست و جوی های انجام شده در سال 2018، از پلتفرم موبایل بوده است. برای همین اضافه شدن ویژگی بررسی موبایل به این ابزار بسیار طبیعی است.

شاید با خود فکر کنید که نسخه موبایل و دسکتاپ ظاهر یکسانی دارند و احتمالا از نظر تنظیمات نیز با هم یکی هستند. ولی چرا با هم تفاوت دارند. در این هنگام باید در مورد کدام از این دو بیشتر توضیح بیشتری داد.

 

نسخه موبایل

نسخه موبایل

به علت اهمیت سرعت سایت در سئو، وقتی از ابزار Page Speed برای بررسی سایت استفاده می کنید، اولین چیزی که ابزار به آن دقت می کند و آن را مورد بررسی قرار می دهد، سرعت اتصال موبایل است. این به بدان معنی است که سایت شما روی اتصال بر روی پلتفرم موبایل احتمالا با قدرت اتصال شبکه 4G بارگذاری شده است. زیرا این اتصال به عنوان سرعت رایج در سراسر دنیا شناخته می شود.

با این حال به خاطر داشته باشید که هنوز هم بسیاری از کاربران شبکه های تلفن همراه از سیگنال 3G استفاده می کنند. گرچه این سرعت کمی پایین تر از سرعت اتصال استاندارد است، اما با این حال به دلیل اهیمت سرعت سایت در سئو، سایت شما باید بر روی حالت 3G نیز بازدهی خوبی داشته باشد و به سرعت بارگذاری شود.

البته گاهی اوقات نیز ممکن است سرعت اتصال برخی از کاربران به قدری پایین باشد که برای اتصال به سایت شما کافی نباشد. به همین خاطر برخی از مواقع ممکن است که فکر کنند مشکل از سایت شما است.

 

نسخه دسکتاپ

نسخه دسکتاپ

در نسخه دسکتاپ استاندارد های سخت گیرانه تری وجود دارد. زیرا سرعت اتصال قطعا بالاتر و ثابت تر است. البته این مورد نیز فقط برای اینترنت های فیبر نوری صدق می کند.

بنابراین ابزار همان آزمایش را برای تست کیفیت سرعت انجام می دهد با این تفاوت که در اینجا سرعت اتصال تفاوت دارد.

به همین دلیل است که بهبود سایت شما برای تلفن های همراه مهم تر است. زیرا معمولا تلفن های همراه سرعت پایین تری دارند و کند تر هستند. البته ممکن است همه چیز با آمدن سرعت 5G عوض شود. اما به علت اهیمت بسیار زیاد سرعت سایت در سئو نباید از آن غافل شوید. همیشه سعی کنید سایت خود را برای تلفن های همراه بهینه کنید.

جمع بندی

در این مقاله در مورد نقش سرعت سایت در سئو صحبت کردیم و در مورد آن توضیح دادیم. اشاره کردیم که یکی از بهترین ابزار ها برای بررسی کیفیت سرعت سایت ، Page Speed گوگل است که هم نسخه موبایل سایت شما را بررسی می کند و هم نسخه دسکتاپ.

نظرات کاربران