سرعت لود سایت

سرعت لود سایت و نکاتی در بهینه سازی آن

سرعت لود سایت به معنای سرعت بارگذاری محتوای سایت شما است و یک فاکتو بسیار اساسی برای سئو می باشد. در واقع اینکه چه مدت طول می کشد تا مرورگر شما اولین بایت اطلاعات را از سرور سایت دریافت کند مبنای اندازه گیری سرعت لود سایت است. شما می توانید سرعت سایت خود را با استفاده از PageSpeed ​​Insights Google ارزیابی کنید و با توجه به راهنمایی های آن با اصول بهینه سازی سایت خود آشنایی بیشتری پیدا کنید. PageSpeed ​​Insights Speed ​​Score شامل داده های CrUX (گزارش تجربه کاربر Chrome) و گزارش هایی در مورد دو معیار سرعت مهم First Contentful Paint (FCP) و DOMContentLoaded (DCL) است.

لازم به ذکر است که مفاهیم FCP و LCP در الگوریتم دسامبر سال 2020 و در بخش Core Web Vital وبمستر تولز معرفی شدند.

اهمیت سرعت لود سایت برای گوگل

در سالهای اخیر یکی از الگوریتم های مهم گوگل که از آن به عنوان معیاری برای رتبه بندی استفاده می کند، سرعت لود سایت است. تحقیقات نشان داده است که گوگل ممکن است به طور خاص زمانی که هر صفحه از سایت شما برای لود شدن نیاز دارد را اندازه بگیرد و سایت شما را بر اساس آن رتبه بندی کند. علاوه بر این سرعت پایین صفحات سایت به این معنی است که موتورهای جستجو در یک زمان مشخص صفحات کمتری از سایت شما را بررسی می کنند و این مشکل می تواند بر نمایه سازی شما تأثیر منفی بگذارد.

سرعت لود سایت برای تجربه کاربر نیز مهم است. صفحات با زمان بارگذاری طولانی معمولا نرخ پرش بیشتری دارند و متوسط ​​زمانی که کاربر در آنها وقت می گذراند به شدت پایین است. علاوه بر این در طولانی مدت ممکن است مخاطب از سایت شما ناامید شده و دیگر به آن مراجعه نکند.

سرعت لود سایت

سرعت لود سایت

نکاتی برای افزایش سرعت لود سایت

  1. فشرده سازی

برای کاهش اندازه پرونده های CSS ، HTML و JavaScript که بزرگتر از 150 بایت هستند از Gzip که یک برنامه نرم افزاری برای فشرده سازی فایل است استفاده کنید. از Gzip در پرونده های تصویری استفاده نکنید. در عوض این فایل ها را در برنامه ای مانند فتوشاپ فشرده کنید زیرا می توانید کیفیت تصویر را در آن کنترل کنید.

حجم کدهای CSS، JavaScript و HTML را کم کنید. با بهینه سازی کدها شامل حذف فاصله، ویرگول و سایر نویسه های غیرضروری می توانید سرعت لود سایت خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید. همچنین نظرات کد، قالب بندی و کد های استفاده نشده را حذف کنید. برای این کار گوگل به شما استفاده از CSSNano و UglifyJS را توصیه می کند.

  1. کاهش هدایت ها

هر بار که یک صفحه به صفحه دیگری هدایت یا لینک می شود بازدید کننده شما باید زمانی را صرف کند و منتظر بماند تا چرخه درخواست پاسخ HTTP تکمیل شود. این مشکل در طولانی مدت و پس از چند بار ممکن است مخاطب را کلافه کند و در نهایت منجر به افزایش نرخ پرش سایت شما شود.

  1. حذف جاوا اسکریپت های مسدود کننده

قبل از اینکه مرورگرها بتوانند یک صفحه را لود کنند باید با تجزیه HTML یک درخت DOM بسازند. اگر مرورگر شما در طی این فرآیند با اسکریپت روبرو شود قبل از ادامه کار باید آن را متوقف و اجرا کند. گوگل پیشنهاد می کند برای افزایش سرعت لود سایت استفاده از مسدود کننده های JavaScript را حداقل برسانید.

  1. ذخیره سازی در مرورگر کاربر

مرورگرها اطلاعات زیادی را در حافظه ی پنهان خود حفظ می کنند مانند مشخصات صفحات سبک، تصاویر، پرونده های جاوا اسکریپت و …  به طوری که وقتی بازدید کننده ای به سایت شما باز می گردد مرورگر مجبور نیست کل صفحه را مجددا بارگیری کند. از ابزاری مانند YSlow استفاده کنید تا ببینید آیا تاریخ انقضا برای حافظه پنهان خود تعیین کرده اید یا خیر. سپس تاریخ انقضا ذخیره سایت خود را برای مدت زمانی که می خواهید این اطلاعات در مرورگر مخاطب حفظ شوند تنظیم کنید. در بسیاری از موارد، مگر اینکه طراحی سایت شما به طور مکرر تغییر کند، یک سال یک دوره زمانی معقول برای شما است.

  1. بهینه سازی زمان پاسخگویی سرور برای بهبود سرعت لود سایت

سرعت لود سایت و زمان پاسخگویی سرور شما تحت تأثیر فاکتورهایی مانند میزان ترافیکی که دریافت می کنید، منابعی که هر صفحه از آن استفاده می کند، نرم افزاری که سرور شما از آن استفاده می کند و میزبان سایت شما، است. برای بهبود زمان پاسخگویی سرور به دنبال گلوگاه های عملکردی مانند جستجوی پایگاه داده کند، مسیریابی معیوب و یا کمبود حافظه کافی باشید و آنها را برطرف کنید. زمان پاسخ بهینه سرور زیر 200 میلی ثانیه است.توجه داشته باشید که اگر از سرور مجازی استفاده می کنید منابع کافی را با توجه به ترافیک سایتتان تهیه کنید.

  1. استفاده از شبکه توزیع محتوا و تاثیر آن در سرعت لود سایت

شبکه های توزیع محتوا (CDN) شبکه هایی از سرورهای مختلف هستند که برای توزیع بار تحویل محتوا استفاده می شوند. اساسا کپی هایی از سایت شما در مراکز مختلف داده ها از نظر جغرافیایی ذخیره می شوند تا کاربران دسترسی سریعتر و مطمئن تری به سایت شما داشته باشند.

  1. بهینه سازی تصاویر

برای افزایش سرعت لود سایت خود به عنوان یک اساس سئو on page مطمئن شوید که تصاویر شما از اندازه لازم بزرگتر نیستند، از فرمت پرونده مناسبی برخوردار هستند (فرمت PNG ها معمولاً برای فایل های گرافیکی با کمتر از 16 رنگ بهتر هستند در حالی که JPEG ها برای عکس های بزرگ مناسب هستند) و برای وب فشرده شده اند.

برای ایجاد الگویی برای تصاویری که مرتباً در سایت خود مانند دکمه ها و نمادها استفاده می کنید می توانید از نرم افزار SpSS استفاده کنید. CSS sprites تصاویر شما را در یک تصویر بزرگ ترکیب می کند که به یک باره بارگیری می شود و این به معنای کاهش درخواست های HTTP است. در نتیجه شما موفق می شوید در زمان بارگیری صرفه جویی کنید و کاربران را منتظر بارگیری چندین تصویر نکنید.

نظرات کاربران