عدم نمایش سایت در گوگل

معرفی 7 روش برای حل مشکل عدم نمایش سایت در گوگل

آیا همه کار ها را در طراحی سایت به درستی انجام داده اید؛ اما هنوز وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل دیده نمی شود؟مشکل عدم نمایش سایت در گوگل مشکل رایجی است که نباید باعث نگرانی شما شود. ما در این مقاله 9 دلیل احتمالی برای عدم نمایش سایت در گوگل را بررسی می کنیم و نحوه رفع هر مشکل را توضیح می دهیم.

مشکل عدم نمایش سایت در گوگل دقیقا چیست؟

توجه به این نکته مهم است که وقتی چیزی را در گوگل تایپ می کنید به این امید که وبسایت خود را در نتایج جستجو ببینید، در واقع به دنبال وبسایت خود نیستید؛ بلکه به دنبال صفحه ای در وبسایت خود هستید. اگر گوگل تشخیص دهد که صفحه شما شایسته رتبه بندی نیست آن را در هیچ کجای نتایج جستجو نشان نمی دهد. برای همین برای حل مشکل عدم نمایش سایت در گوگل باید سه چیز مهم است:

  • گوگل می داند که وبسایت شما وجود دارد و می تواند تمام صفحات مهم شما را پیدا کند و به آن ها دسترسی داشته باشد.
  • شما صفحه ای دارید که یک نتیجه مرتبط با آن دسته از کلمات کلیدی است که می خواهید در گوگل نمایش داده شوند.
  • شما به گوگل نشان داده اید که صفحه شما برای آن کلمه کلیدی ارزش رتبه بندی دارد.

بیشتر مسائلی که در این مقاله به آن ها می پردازیم به یکی از این سه موضوع ربط دارد.

مشکلات رایج عدم نمایش سایت در گوگل

عدم نمایش سایت در گوگل
  1. وبسایت شما خیلی جدید است

گوگل برای پیدا کردن وبسایت ها و صفحات جدید به زمان نیاز دارد. اگر سایت خود را جستجو کردید و هیچ نتیجه ای برای هیچ یک از جستجو ها نیامد، یک نقشه سایت ایجاد کنید و آن را با سرچ کنسول گوگل ثبت کنید. نقشه سایت به گوگل می گوید که کدام صفحات در سایت شما مهم هستند و کجا باید آن ها را پیدا کند و می تواند مشکل عدم نمایش سایت در گوگل را برطرف کند.

  1. شما اجازه نمی دهید موتور های جستجو صفحات شما را ایندکس کنند

شما این کار را با متا تگ noindex انجام می دهید. احتمالا به خاطر نمی آورید که آن کد را به صفحات خود اضافه کرده اید. اگر در هنگام راه اندازی سایت خود کادر اشتباه را علامت زده باشید، وردپرس این متا تگ را به هر صفحه اضافه می کند. همچنین توسعه دهندگان وب برای جلوگیری از ایندکس شدن سایت در گوگل در فرآیند توسعه وب از این متا تگ استفاده می کنند و فراموش می کنند قبل از انتشار سایت آن را حذف کنند. اگر از گوگل سرچ کنسول استفاده می کنید، در گزارش coverage به دنبال خطای noindex باشید تا مشکل عدم نمایش سایت در گوگل رفع شود.

  1. نمی گذارید خزنده های موتور های جستجو وارد سایت شما شوند
مشکلات رایج عدم نمایش سایت در گوگل

اکثر وبسایت ها فایلی به نام robots.txt دارند. این فایل به موتور های جستجو دستور می دهد که در کجا می توانند یا نمی توانند در وبسایت شما بروند. برای حل این مشکل باز هم مثل مورد قبل به دنبال خطای URL ارسال شده توسط robots.txt بروید.

  1. بک لینک های سایت شما با کیفیت و زیاد نیست

شما باید به گوگل ثابت کنید که شایسته رتبه بندی هستید. صد ها عامل در الگوریتم گوگل نقش دارند و تعداد بک لینک ها یکی از مهم ترین عوامل است. برای دیدن بک لینک صفحات خود می توانید URL خود را در site explorer وارد کنید. استفاده از این ویژگی این ابزار رایگان است. فقط حواستان باشد که گوگل صفحات وب را رتبه بندی می کند نه وبسایت ها را. برای رتبه بندی صفحه براساس یک کلمه کلیدی خاص، مهم است که به تعداد دامنه های ارجاع دهنده به صفحه توجه کنید.

  1. صفحه شما با هدف جستجو مطابقت ندارد

یکی از رایج ترین مشکلات عدم نمایش سایت در گوگل مطابقت نداشتن تولید محتوا با هدف جستجوست. گوگل قصد دارد مفید ترین و مرتبط ترین نتایج را برای کاربران نشان دهد. برای همین ضروری است که محتوای خود را با آنچه کاربران انتظار دارند و می خواهند ببینند مطابقت دهید. به این انتظار کاربران هدف جستجو یا search intent می گویند. شما باید بدانید که کاربر برای جستجوی یک موضوع خاص چه قصدی دارد. آیا می خواهد اطلاعات به دست بیاورد یا خرید کند. با جستجو و دیدن نتایج صفحه اول، به خوبی می توانید هدف جستجوی کلمه کلیدی موردنظر را متوجه شوید.

  1. مشکل محتوای تکراری دارید
6. مشکل محتوای تکراری

محتوای تکراری زمانی اتفاق می افتد که یک صفحه وب مشابه در URL های مختلف در دسترس باشد. گوگل تمایل دارد محتوای تکراری را ایندکس نکند؛ زیرا فضایی غیرضروری را اشغال می کند. برای حل مشکل محتوای تکراری باید سعی کنید یکی از محتوا ها را حذف کنید یا هر دو را با هم ادغام کنید.

  1. مشمول جریمه گوگل شده اید

دو نوع جریمه یا پنالتی گوگل داریم. یک نوع دستی است که زمانی اتفاق می افتد که شما دستورالعمل ها را رعایت نکرده اید و یکی از کارمندان گوگل به صورت دستی وبسایت شما را جریمه می کند. نوع دیگر جریمه الگوریتمی است که در آن الگوریتم گوگل وبسایت شما را در نتایج جستجو به دلیل رعایت نکردن قوانین جریمه می کند. اگر ترافیک ارگانیک سایت شما به طور ناگهانی کم شده باشد، باید بررسی کنید که این موضوع به جریمه گوگل ربط دارد یا نه. برای این کار از ابزار penguin  در گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

جمع بندی

اگر سایت شما مشکلات فنی دارد، حتما در ابتدا به حل آن مشکلات بپردازید. بعد از آن به حل مشکلاتی مانند کاهش دریافت بک لینک، عدم مطابقت با هدف جستجو یا حذف محتوای تکراری بپردازید. ما در این مقاله 7 مشکل رایج برای عدم نمایش سایت در گوگل را بررسی کردیم و راه های رفع هر مشکل را توضیح دادیم.

نظرات کاربران