گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول چیست ؟

ممکن است که صاحب وب سایتی باشید و کنجکاو باشید که وب سایت شما چه میزان ترافیک و بازدید کننده دارد. وسیله اصلی که بخواهید با استفاده از آن ترافیک و بازدید وب سایت خود را اندازه گیری کنید، گوگل سرچ کنسول است. گوگل سرچ کنسول یک ابزار رایگان است که گوگل برای آسایش کار صاحبان وب سایت ها فراهم کرده است. اگر شما از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید، می توانید ترافیک سایت خود را اندازه گیری کنید و از عملکرد کلمات کلیدی که در محتوای وب سایت خود قرار داده اید، آگاه شوید. همچنین اگر مشکلاتی در وب سایت شما ایجاد شده باشد یا پیامی از طرف گوگل دریافت کنید، می توانید از طریق گوگل سرچ کنسول از این مشکلات و پیام ها آگاه شوید. به طور مثال اگر به دلیل خاصی، پنالتی و جریمه گوگل شامل حال شما شود، شما از این موضوع با استفاده از گوگل سرچ کنسول با خبر می شوید.

گوگل سرچ کنسول نحوه عملکرد یک وب سایت در جستجوی ارگانیک را مشخص می کند و در کنار این موضوع، روش هایی را به شما معرفی می کند که با استفاده از آن ها گوگل ممکن است محتوا و مطالب شما را فهرست بندی و ایندکس کند.

تاریخچه گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول 15 سال پیش به وسیله گوگل راه اندازی شد. در آن زمان، با عنوان «ابزار های وب مستر» شناخته می شد، اما به تدریج نام این سیستم به گوگل سرچ کنسول تغییر کرد و در کنار تغییر عنوان، بسیاری از عملکرد ها و قابلیت های آن نیز عوض شد.

تاریخچه گوگل سرچ کنسول

محدوده خدمات این ابزار

با وجود تمامی امکانات و خدماتی که گوگل سرچ کنسول برای شما فراهم می کند، شما نمی توانید با استفاده از آن تغییرات مستقیمی در سایت خود ایجاد کنید. البته می توانید از تغییراتی که لازم است بر روی وب سایتتان ایجاد شود، آگاه شوید. زمانی که شما از گوگل سرچ کنسول استفاده می کنید، می توانید صفحاتی از وب سایت خود را که فکر می کنید به وسیله ربات های گوگل فهرست بندی و ایندکس نشده اند به ایندکس گوگل ارسال کنید. همچنین شما می توانید با استفاده از گوگل سرچ کنسول پیوند ها و لینک هایی را که در لا به لای محتوا هایتان استفاده کرده اید، بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که تمامی این پیوند ها و لینک ها سالم هستند و هیچ کدامشان هیچ مشکلی ندارد.

طبیعتا متوجه شده اید که گوگل سرچ کنسول در بهبود سئو سایت شما بسیار تاثیرگذار است. بدیهی است که اگر برایتان مهم است که بازدید و ترافیک وب سایتتان بالا رود و رتبه وب سایتتان در صفحه نتایج جستجو گوگل افزایش یابد، الزامی است که از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. زمانی که شما از گوگل سرچ کنسول استفاده می کنید، از ضعف هایی که باعث می شوند سئو وب سایتتان افت کند و رتبه وب سایت شما در صفحه نتایج جستجو گوگل پایین بیاید،‌ با خبر می شوید. در نتیجه راه حل ها و روش هایی را اتخاذ می کنید که این ضعف ها و مشکلات در وب سایت شما بر طرف شود و شما بتوانید رتبه بالایی را در صفحه نتایج جستجو گوگل یا SERP کسب کنید.

تفاوت Google Analytics با گوگل سرچ کنسول چیست؟

ممکن است پیش خود فکر کنید که Google Analytics هم همانند گوگل سرچ کنسول، صاحبان سایت را از میزان ترافیک و بازدید وب سایتشان با خبر می کند و چه تفاوتی بین Google Analytics و گوگل سرچ کنسول وجود دارد. گوگل سرچ کنسول تنها اطلاعات مربوط به ترافیک ناشی از جستجوی ارگانیک را در اختیار صاحبان و مدیران وب سایت ها قرار می دهد. اما Google Analytics اطلاعات مربوط به ترافیک مستقیم، ترافیک از تبلیغات و ترافیک از طریق لینک هایی که وب سایت به آن ها پیوند زده است را نیز در اختیار صاحبان و مدیران وب سایت ها قرار می دهد.

ویژگی های گوگل سرچ کنسول چیست؟

در بالا به طور کلی راجع به ویژگی های گوگل سرچ کنسول و امکانات و خدماتی که به صاحبان و مدیران وب سایت ها ارائه می دهد، توضیح دادیم. اما برای آن که به طور کامل تر و عمیق تر از ویژگی ها و امکانات و خدماتی که گوگل سرچ کنسول برای صاحبان وب سایت ها فراهم می کند، مطلع شوید، بهتر است بررسی دقیق تری برای هر کدام از این ویژگی ها داشته باشیم.

ویژگی های گوگل سرچ کنسول

  • اندازه گیری ترافیک

برای بسیاری از مشاغل که درآمد و سود خود را از طریق روش های اینترنتی و آنلاین به دست می آورند، با ارزش ترین ویژگی گوگل سرچ کنسول، قسمت عملکرد آن است که با استفاده از آن می توانید ترافیک وب سایت خود را در جستجوی ارگانیک بررسی کنید.

اگر شما از قسمت عملکرد یا Performance در گوگل سرچ کنسول استفاده کنید و گزارش مربوط به این قسمت را مطالعه کنید، از معیار هایی که باعث افزایش یا کاهش ترافیک ارگانیک وب سایت می شوند، آگاه می شوید. در نتیجه می توانید پس از آگاه شدن از این معیار ها، استراتژی و تاکتیک مناسبی در جهت افزایش ترافیک و بازدید وب سایت خود، برای وب سایتتان تعیین کنید. یکی دیگر از کار هایی که می توانید با استفاده از گوگل سرچ کنسول انجام دهید، ردیابی KPI های مهم است که این ردیابی KPI ها می تواند به شما در رسیدن به موفقیت در کسب و کار و رشد مستمر، کمک کند.

  • بررسی سلامت فنی وب سایت

از دیگر مزیت های گوگل سرچ کنسول که مخصوصا برای کسب و کار های دیجیتالی بسیار تاثیر گذار است، این است که به شما اطمینان می دهد که هیچ خطری سایت شما را از نظر آسیب دیدن رتبه شما در صفحه نتایج جستجو گوگل، تهدید نمی کند یا اگر سایت شما دچار مشکلی شده باشد که این مشکل باعث کاهش رتبه سایتتان در صفحه نتایج جستجو گوگل شود، شما را مطلع می کند.

 

نظرات کاربران