تولید محتوا متنی وبسایت

اگر این مقاله را می خوانید به احتمال زیاد به عنوان صاحب کسب و کار  دنبال گسترش فروش خود هستید و یا در جست و جوهای روزمره خود به این نتیجه رسیده اید که تولید محتوای متنی می تواند راهگشای ورودی ترافیک و بهبود سئو وبسایت شما شود. در صورتی که هرکدام از موارد ذکر شده هستید و یا حتی اتفاقی وارد این صفحه شده اید با محتوایی رو به رو هستید که یک بار برای همیشه ذهنیت شما را درباره ماهیت تولید محتوای متنی و ضرورت آن شکل خواهد داد. پس قبل از بستن صفحه یه نیم نگاهی به مطالبی که پیش رو داریم بیندازید.

۱ – محتوای متنی وبسایت به چه دردی می خورد؟

۲ – چگونه محتوای متنی موجب خلق ارزش می شود؟

۳ – چگونه تولید محتوای متنی مناسب انجام دهیم؟

۴ – خدمات بیزون در تولید محتوای متنی وبسایت چگونه است؟

 

۱ – محتوای متنی وبسایت به چه دردی می خورد؟

چرا به تولید محتوای متنی نیاز داریم؟

خیلی ساده است! همانطور که داخل سوپر مارکت می روید و دنبال بستنی مورد علاقه خود هستید. اگر یخچال بستنی فروشی خالی باشد چه احساسی به شما دست می دهد؟ این همان احساسی است که به افرادی که فریزر وبسایت شما را باز می کنند می تواند به آنها دست دهد! عموما دوست دارید از میان بستنی های متنوع آن یکی که به شما حس خوبی می دهد را انتخاب کنید. وجود بستنی از برند های آشنا و متنوع به صورت ناخود آگاه نشان از پایایی کسب و کار آن سوپر مارکت در ضمیر ناخود آگاه شما است. در کنار انتخاب بستنی احترامی که از محیط فضای سوپر مارکت و متصدی صندوق میگیرید تعیین می کند که مشتری همیشگی آنجا هستید یا زودتر دنبال فرار از آنجا هستید ( مفهوم Bounce Rate ).

برای کسی که به وبسایت شما سر می زند هم همین هست. این اولین اصل استراتژی افزایش همراهی مشتری با سایت شما (Engagement) فارغ از یک محتوای خاص است. مشتری فارغ از اینکه از چه کانالی به وبسایت شما دست پیدا کرده (جست و جو، کارت ویزیت، ادوردز، معرفی افراد و …) به دنبال محتوا می گردد. 

این جواب برای این سوال کافی ولی خلاصه بود. بیایید کمی عمیق تر شویم. مهم ترین محتوای تولید شده در فضای اینترنت عبارتند از محتوای متنی، محتوای ویدیویی، محتوای عکسی که در جدول زیر با شاخص های مختلفی با یکدیگر مقایسه شده اند.

 

محتوای ویدیویی محتوای عکسی محتوای متنی  
بالا پایین متوسط

زمان درگیری مخاطب

 

بالا پایین بالا

میران توجه مخاطب

 

بالا متوسط پایین

هزینه تولید

 

پایین پایین بالا

تاثیر در سئو

 

بالا متوسط پایین

هزینه دسترسی   

برای مخاطب

(هزینه اینترنت)

 

با توجه به اطلاعات این جدول تولید محتوای متنی بهترین انتخاب برای تولید محتوای وبسایت است. این نوع تولید محتوا عموما به همراه عکسی مربوط به تولید محتوای انجام شده می آید که بر اساس جدول دومین اولویت وبمستر ها برای تولید محتوا است. شاید دلیل گوگل برای ارج نهادن به محتوای متنی برای رنک دهی به وبسایت ها هم بر اساس چیزی شبیه به این جدول است. خدا را چه دیدی؟!

انتشار محتوا تاریخچه ای طولانی در اینترنت دارد. درست مثل انسان های اولیه که خیلی قبل تر از هک تصویر خورده شدن آهو توسط شیر با کلمات با هم ارتباط برقرار می کردند. سایت های بزرگی مانند Blogger در سطح جهانی و Mihanblog در ایران خدمات انتشار محتوای متنی را مدت ها است ارائه می دهند. حال در سال ۲۰۲۰ با مفهوم مدرن تولید محتوای متنی این سایت ها که بیشتر وجه تولید وبسایت یا وبلاگ را از نظر فنی دارند جای خود را به غول های جدیدی داده اند که تمرکزشان بر روی ادای درست کلمات است. برگترین این غول ها Medium در جهان و Virgool در ایران است. یک صفحه از این وبسایت ها به شما نشان میدهد که با یک پس زمینه سفید و ابزار بسیار ساده تعیین اندازه فونت و بارگزاری عکس تمام دغدغه شما را معطوف به کیفیت محتوایتان می کند.

( *** لازم به ذکر است که این مقاله در راستای لزوم استفاده از تولید محتوا در وبسایت نوشته شده و بدیهی است که در روش های دیگر مارکتینگ تولید محتوا های تصویری و صوتی تاثیر گذاری مخصوص خود را دارند.)

نتیجه : مردم دنبال حرف حساب هستند. تکنولوژی هم دنبال پیدا کردن حرف حساب است. پس باید حرف حساب بزنیم! اما معیار های حرف حساب در تولید محتوای متنی چیست؟  در ادامه …

 

۲ – چگونه محتوای متنی موجب خلق ارزش می شود؟ 

پاسخ دقیق به این سوال کمی دشوار است. نه به خاطر نداشتن جواب، بلکه به خاطر پیچیده بودن آن. بگذارید از گوگل شروع کنیم. گوگل محتوا را دوست دارد. می پرسید چرا؟ چون گوگل از نشان دادن محتوا به من و شما بزرگترین شرکت تکنولوژی جهان شده است. محتوای عکس، محتوای ویدیویی، کتاب و نقشه و از همه مهم تر محتوای متنی. بار دیگر که برای جست و جوی یک عبارت وارد گوگل شدید با دقت بیشتری به آن نگاه کنید. با وارد کردن عبارت مد نظر خود، گوگل به صورت پیش فرض محتوای متنی را به شما نشان خواهد داد و دیگر محتوا ها در تکمیل محتوای متنی به نمایش گذاشته می شوند.

اصل داستان هم همین جا است. برای همین است که کسی برای صفحه اول گوگل بودن سراغ ضبط پادکست نمی رود. در دادگاه محاکمه محتوا ها الگوریتم گوگل مثل کتاب قانون است. بر اساس این الگوریتم گوگل بر محتوای متنی تولید شده در وبسایت های مختلف ارزش گذاری می کند. این ارزش بر اساس فاکتور های مانند مربوط بودن (Relevance)، تجربه کاربری (User Experience) و امتیاز صفحه (Page Rank) سنجیده می شود. بر اساس امتیاز های به دست آمده به ازای هر صفحه یا هر وبسایت محتوا ها اولویت بندی می شوند و در صفحات گوگل به نمایش در می آیند. تا به اینجا فهمیدیم که تولید محتوای متنی به این درد می خورد که گوگل ما را بشناسد و با فاکتورهای مورد علاقه خودش امتیاز بندی کند.

حال بهتر است گوگل را کنار بگذاریم و به اصل قضیه یعنی مخاطب محتوا متنی برویم. هزار هزار هزار بار محتوایی تولید کنیم که گوگل دوست داشته باشد، انواع و اقسام تایید های Yoast، SEMRush، MOZ و … را بگیریم، مخاطب تایین کننده نهایی است

 مثال خرید بستنی را به یاد آورید. زمانی که در سوپر مارکت در حال انتخاب بستنی خود هستید معیار شما کیفیت بستنی و حسی که از محیط میگیرید است و رابطه صاحب ملک با فروشنده سوپر مارکت تاثیر زیادی بر این انتخاب ندارد. برای مخاطب خود تولید محتوا کنید و نه برای گوگل چرا که واقعیت این است که گوگل صفحاتی را محبوب می داند که مناسب مخاطبان است. این یک فرآیند بازگشتی است که کلید آن در دست جذب مخاطبان است و نه در دست گوگل!

گوگل علایق کاربران را ارزیابی می کند- > بر اساس این ارزیابی نتایج را طبقه بندی می کند -> کاربران به نتایج گوگل توجه می کنند -> گوگل علایق کاربران را ارزیابی می کند

در اینجا اشتباهی که پیش می آیند این است که افراد فکر می کنند تولید محتوای سئو شده یک فرآیند نرم افزاری است و با گرفتن چراغ های سبز از انواع افزونه های آنلاین و آفلاین می توانند در دنیای کسب و کار آنلاین برای خود کسی شوند. ما نمی گوییم از ابزارهای یاری دهنده تولید محتوا استفاده نکنید، بلکه می گوییم از این ابزار ها کمک بگیرید و مانور محتوایی خود را در این ابزار ها خلاصه نکنید.  شعار”Content is the king” یا “محتوا پادشاه است” در این صنعت خیلی دست به دست می شود. اما ما کمی آن را تغییر میدهیم و با افتخار می گوییم :

Customer is the king

 

 

۳ – چگونه تولید محتوای متنی مناسب انجام دهیم؟

تولید محتوای متنی نوعی مهارت است که به دو بخش نگارشی و فنی تقسیم می شود. تولید کنندگان محتوا زمان زیادی را صرف مطالعه و جست و جو می کنند و همواره دایره لغات خود را افزایش می دهند. آن ها راویان خوبی هستند و داستان های جذابی خلق می کنند. از سوی دیگر برای تولید محتوایی که قرار است در یک وبسایت انتشار پیدا کند دانش فنی شناخت سئو لازم است. متخصصان سئو با رسم شاکله آدرس های اینترنتی وبسایت و ارتباط آن ها با یکدیگر و همچنین استاندارد سازی محتوای جذاب تولید شده با فاکتورهای ارزیابی گوگل روند پیشرفت وبسایت را تسهیل می کنند. اما تمامی اعمال تولید کنندگان محتوا و سئو کاران زیر چتر استراتژی محتوا است که می تواند برای یک سایت یا بلاگ کوچک باشد و تا ابعاد بسیار فراگیر تر مانند انواع روشهای مارکتینگ B2B و B2G هم پیش رود.

به زبان دیگر تولید محتوا تنها داستان گویی نیست. تنها زیبا نوشتن نیست. تنها بهینه سازی برای موتور جست و جو نیست. 

تولید محتوای متنی عبارت است از تهیه و انتشار محتوای جذاب با توجه به استاندارد های تکنولوژی روز به شکلی که مفاهیم مکمل یکدیگر باشند و درطول زمان یکدیگر را نفی نکنند.

این تعریف مفاهیم مهمی از علم مارکتینگ مانند IMC، استراتژی مارکتینگ، استراتژی محتوا و هویت برند را در قلب خود جای داده است که شرح آنها خارج از حوصله این مقاله است. نکته این است که تولید محتوا ملودی نیست، بلکه هارمونی است. محتوای وبسایت شما در کنار هم ایجاد ارزش می کنند مانند مثال یخچال پر بستنی در سوپر مارکت.

 

تولید محتوای متنی

 

تمام این توضیحات را دادیم تا با شما صادق باشیم. واقعیت این است که تولید محتوا مهارتی تخصصی است و نیاز به یادگیری مداوم و تجربه و سعی و خطای بسیار دارد. می دانیم که خیلی از افراد فکر میکنند بهترین تولید محتوا در رابطه با کسب و کارشان را خودشان می توانند انجام دهند. این فکر می تواند منجر به تاخیر در موفقیت و یا حتی رویارویی با شکست شود. هزینه زمانی یادگیری تخصص تولید محتوا، نگارش، سئو و تدوین استراتژی می تواند آنقدری زمان گیر باشد که یک صاحب کسب و کار را بیش از حد درگیر خودش کند. با این حال ما در حال نگارش مقاله ای با موضوع آموزش تولید محتوا هستیم که راهنمای عزیزانی خواهد بود که علاقه مند فعالیت حرفه ای در این حوزه هستند و می توانید در آینده از این آموزش استفاده نمایید.

۴ – خدمات بیزون در تولید محتوای متنی وبسایت چگونه است؟

گروه دیجیتال مارکتینگ Bizzone تمامی خدمات لازم برای تولید محتوای متنی و بازاریابی فروشگاه اینترنتی را با کادر حرفه ای متخصصین نگارش، سئو و استراتژیست ارائه می دهد. شما می توانید برای خریداری این خدمات از فروشگاه بازدید نمایید و یا با مشاوران ما تماس بگیرید و به صورت رایگان راهنمایی شوید. اگر به هر دلیلی مشکلی برای تماس گرفتن دارید با ارسال شماره تلفن خود به ایمیل یا ارسال اس ام اس منتظر تماس مشاوران ما باشید.

راه های ارتباطی : 

تلفن :  ۲۱ ۴۵۶ ۲۰ – ۰۹۲۱

ایمیل : info@bizzone.ir

ثبت فرم مشاوره رایگان 

مشاهده محصولات در فروشگاه

 

مطالب مفید :

بازاریابی اینستاگرام

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه دیجیتال مارکتینگ بیزون می باشد.